BRATISLAVA. Cez víkend sa otvorili ateliéry Vysokej školy výtvarných umení. Študenti na tradičnom prieskume sprístupnili semestrálne práce.
Náležitý čas si vyžadovala prehliadka takmer desiatky katedier na Drotárskej ulici. Videá reflektujúce individuálne či spoločenské zámery, téma vlastenectva, grafické návrhy, nápadité textilné spracovania, šperky, keramika, sklo v podobe úžitkových objektov, dizajnérske riešenia bytov, reštaurátorské práce, sochy či inštalácie ponúkli obraz o aktuálnej školskej tvorbe.
Katedra Maľby a iných médií predviedla známu diverzifikáciu troch ateliérov. Stabilní diváci už poznajú výrazové prostriedky viacerých mladých umelcov. Iní, naopak, využili školské zázemie a neváhali siahnuť po iných formách. Takým bolo napríklad poukázanie na absenciu kunsthalle vytvorením nového výstavného priestoru, malej bielej kocky – Galérie Singel, parodujúcej ospravedlňovanie absencie kunsthalle neustálym hľadaním takéhoto „čistého“ priestoru Katarínou Morháčovou.
Pre tých, ktorí sa v ateliéri + - XXI ocitli prvýkrát, vytvoril Milan Vagač s prácou Vchody menšiu pascu. Trojica vstupných dvier s priezormi a plechové výťahové dvere pôsobili ako súčasť pôvodného priestoru. Práve použitie ilúzií, predstáv, ktoré vzbudzuje rozhranie priestorov spoločných, cudzích a osobných, množstvo významov, ktoré nesie samotný vchod, vstup do priestoru či situácie, vzájomné viazanie a prepájanie či predel medzi nevedomosťou a poznaním, sa stali východiskom technicky náročnej realizácie. Za priezormi dverí sa objavovali fantastické prostredia, ktoré sa tiež s divákom zahrávali, demonštrovali reálne modelové situácie a zároveň poukazovali na to, že sú vlastne klamom.
Medzi výnimočne zapamätateľné patrila aj projekcia klaviatúry Andrása Cséfalvaya, minuloročného víťaza Ceny Oskára Čepana, inšpirovaná Ibsenovou hrou Nepriateľ ľudu.
Autor: jem