Horory sa vrhajú na tretí rozmer

Filmová hrôza mala vždy rada efekty, v 3D uvidíme Kruh, Nezvratný osud aj Saw.

V Nezvratnom osude 4 Nickovu priateľku práve nezvratne pomlel eskalátor.(Zdroj: CONTINENTAL FILM)

Zatiaľ sa formát 3D uplatnil najmä pri veľkých filmových spektákloch a detských filmoch, skupinu rozširujú horory. Je to logický vývoj, novej technológii dávali šancu už pred desaťročiami.

Za posledných sedem dní sa do našich kín dostali dva horory. Švédsky film Nech vojde ten pravý nie je typickým reprezentantom svojho žánru, vynikajúci film sa odohráva na štokholmskom sídlisku a má skôr komorný rozmer.

Druhou novinkou je pokračovanie príbehov majiteľa najznámejšieho svetra na svete. Nový Freddie Kruger sa zatiaľ dočkal iba vlažného prijatia a jeho tvorcovia urobili základnú marketingovú chybu – slabý film v dnešnej dobe mohlo výrazne podržať, keby do spánku svojich obetí liezol v treťom rozmere.

Vôňa spáleného oka

Vo formáte 3D príde do kín hneď niekoľko hororov, od menej významných béčkových filmov až po prvú komerčnú ligu. Do nej určite patrí tretie pokračovanie Kruhu, piate pokračovanie Nezvratného osudu a siedme pokračovanie hororu Saw, ktoré sa v kinách objaví v októbri.

Nezvratný osud už v 3D na konci minulého roku predstavil svoj štvrtý diel. Kritika ho príliš nepochválila, ale film napriek tomu zarobil vyše 180 miliónov dolárov. Vizuálne efekty v piatom pokračovaní filmu, kde vždy pri neuveriteľných nehodách zahynú všetci mladiství hrdinovia, bude mať na starosti Steven Quale, ktorý sa podieľal na vizuálnych efektoch Avatara. Film sa do kín dostane na budúce leto, tvorcovia zatiaľ avizovali scénu, kde jedna obeť zahynie pri laserovej operácii oka.

Tretie pokračovanie hororu Kruh má mať prvotriedne herecké obsadenie a má byť zamerané viac na tínedžerov. Hrôzostrašná dievčenská postava s dlhými čiernymi vlasmi bude vyliezať nielen z televízora, ale aj z filmového plátna.

Pionieri tretieho rozmeru

Technológia umožňujúca trojrozmerné premietanie je stará už stodvadsať rokov, aj keď rovnako dlho trvalo, než sa naplno presadila vďaka Cameronovmu filmu Avatar. Prvý film v 3D sa volal Sila lásky a mal premiéru v roku 1922 v Los Angeles. Za zlatú éru 3D filmov sa považuje krátke obdobie na začiatku päťdesiatych rokov.
Úpadok sa začal skôr než sa dalo hovoriť o skutočnom rozkvete, jeho prvé známky sa objavili už v roku 1953, teda rok po začiatku údajnej zlatej éry. Dôvod bol predovšetkým technický – bolo dosť problematické synchronizovať dvojité premietanie. Po akejkoľvek oprave a aj drobnom skrátení jedného z pásov bol film nepozerateľný.

Jeden film s pridaným rozmerom stihol v tomto období uviesť aj Alfred Hitchcock, najslávnejším hororom tejto éry je Múzeum voskových figurín o vrahoch, ktorí svoje obete zalievajú do vosku. Bol to remake filmu z roku 1933, akurát že z neho vyhodili komické prvky. Bol to iba druhý trojrozmerný farebný film od veľkého amerického štúdia (Columbia ich predbehla o dva dni s filmom Man in the Dark), spoločnosť Warner Bros. pri ňom zároveň zaujala tým, že po prvýkrát použila stereofonický zvuk.

Nasledujúce desaťročia boli vo vzťahu k 3D dosť rozpačité. V tomto formáte vznikali najmä pochybné snímky, zvyčajne to boli erotické filmy, horory, alebo kombinácia oboch. Príkladom je Warholov Frankenstein z roku 1979, ktorý v Spojených štátoch nemohli vidieť mladiství pre otvorene sexuálne scény a násilie, aj keď z dnešného pohľadu film pôsobí pomerne neškodne.

Horory to s tretím rozmerom skúšali aj v 80. rokoch, príkladom je tretie pokračovanie Piatku trinásteho, kde sériový vrah Jason prvýkrát použil slávnu hokejovú masku. Efekt 3D využili pri treťom dieli hororu Amityville aj pri tretích Čeľustiach z roku 1983. Všetky tri spomínané filmy mali podpriemernú úroveň. Možno sa to zlepší v novom storočí.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 629
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 621
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 567
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 614
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 177
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 825
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 873
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 290
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 961
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 481

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop