Premiéra v Huse na provázku vhodne zapadla do seriálu spriazneného HaDivadla o premenách minulého storočia.
Premeny 20. storočia - to je cyklus inscenácií brnianskeho HaDivadla, ktorý sa začal v júni 2007, trval tri roky a priniesol sedem premiér, ktoré „zmapovali" jedno storočie.
Kronerová, Sedal, Chalány, Vajdová, Amsler
Od zrodu teórie relativity (hra Jiřího Havelku Indián v ohrožení), cez osudy prvej nahej ženy na filmovom plátne (Heda Lamarr v divadelnej adaptácii česko-nemeckého filmu Gustáva Machatého Extase), rodiaci sa fašizmus (hra Arnošta Goldflama Doma u Hitlerů), komunistické 50. roky (Pitínského inscenácia schematickej hry E. F. Buriana Pařeniště), „ľudskotvárové" 60. roky (divadelná adaptácia zakázaného filmu Ucho podľa Jana Procházku), kabaret Černá sanitka poskladaný z dobových fám „reálneho socializmu" autorov Janečka, Baláka a Amslera, a napokon socialistický variant Preletu cez kukučie hniezdo - príbeh z komunistického blázinca Bohnice aneb Člověče, nezlob se.
V minulých dňoch zahrali v HaDivadle tituly chronologicky za sebou. Končilo sa to, pravdaže, komunistickými Bohnicami a po predstavení nasledoval vo všetkých priestoroch divadla spoločenský epilóg s názvom Večer česko-slovenského priateľstva.
Nečudo, keďže osadenstvo bolo výdatne pomiešané. V Bohniciach hrá boľševickú súdružku psychiatričku Zuzana Kronerová, pacienta, ktorý si nahovára, že je Gustáv Husák, „stelesňuje" Ján Sedal, neurotickú pacientku Petra Vajdová, aparátnika Pytlíka Marián Chalány; režisérom je umelecký šéf Marián Amsler - teda dosť silná slovenská zostava.
Večer prebehol bez konfliktov pri víne, pive a domácich jedlách a zákuskoch; bezkonkurenčné boli špenátové záviny Chalányho mamy. Lekárka z miestnej psychiatrickej kliniky, ktorú HaDivadlo angažovalo ako odbornú poradkyňu Zuzany Kronerovej, pochválila našu umelkyňu, že šialenú psychiatričku stvárnila excelentne.
Blbá Veruna
Ten istý víkend sa odohrala aj premiéra Goldflamovej Blbej Veruny v spriaznenom divadle Husa na provázku. (Obidve divadlá spolu s Divadlom u stolu patria pod Centrum experimentálneho divadla, ktorého riaditeľom je Petr Oslzlý.) Aj Blbá Veruna je hra z „normalizačných" rokov a ako taká nevdojak zapadla do „seriálu" HaDivadla.
Inscenácii nevyhnutne dominuje rukopis autora a režiséra Goldflama - muža kategórie „homo ludens" - so zmyslom pre hravosť, smutno-ironický židovský humor, nostalgickú atmosféru, ktorá sa hocikedy a nečakane „preklopí" do bujarej grotesky.
Aj v Blbej Verune máme do činenia s komunistickými prvomájovými oslavami, s komunistickým blázincom, s osudmi „malých ľudí vo veľkých dejinách".
Goldflam však nie je jedovatý a agresívny, nie je satirik, lež citlivý a mierne skeptický láskavý pozorovateľ. Tútormi jeho humoru a zároveň jeho obľúbenými autormi sú Karel Poláček a Franz Kafka. Táto kombinácia hovorí za všetko. Blbá Veruna je skvelé divadlo.