On povedal všetko

Výstava Júliusa Kollera v SNG sa stala miestom výnimočného stretnutia zástupcov slovenskej výtvarnej avantgardy.

BRATISLAVA. Pôvodným zámerom Aurela Hrabušického, kurátora výstavy Júliusa Kollera v SNG a koordinátora stretnutia umelcov, bolo najmä rozprávanie o tvorbe a živote Kollera z pozície jeho kolegov a priateľov. Na stoličky vedľa neho zasadla šestica osobností, ktoré nebolo potrebné predstavovať - Alex Mlynárčik, Vladimír Popovič, Rudolf Sikora, Peter Rónai, Ľubomír Ďurček a Peter Bartoš. Voľná zostala jediná stolička, určená Stanovi Filkovi, ktorý napokon nedorazil.

Aký bol Július Koller

Július Koller, UFOnaut a unikátna postava slovenského umenia a kultúry, sa slovami umelcov predstavil ako skromný, nenápadný, mimoriadne vnímavý a jemný človek. Rozprávanie sa začalo ešte obdobím „tichej" Bratislavy, keď sa na neho dalo iba tak zakričať cez cestu s potrebou povedať mu čosi zaujímavé a s úsmevným konštatovaním, aké mal Julo šťastie, že jeho mama robila v predajni textilu a on tak nemal núdzu o pracovný materiál.

Na chvíľu sa opäť sprítomnila podstata nielen Kollerovej tvorby - komunikácia, sila výpovede, reakcia, reflektovanie na stav spoločnosti a kultúry, čo Koller dosiahol svojráznym spôsobom. „Jeho UFO - to bola priam provokácia ku komunikácii," hovorí Mlynárčik, „veď čo povie viac, ako keď vám niekto nastolí otázku a vy nemôžete, nemáte čo odpovedať. Podčiarkuje sa tým jej naliehavosť, potreba komunikačného toku."

Silu a výnimočnosť Kollerovej tvorby, ktorá sa orientovala aj na intenzitu jednoduchých, minimalistických znakov, odkazov na nejednoznačnosť života, zdôraznil aj Sikora: „Nikto nemá a ani nemal šancu povedať to, čo Koller. On istý obsah otvoril aj uzavrel. Povedal všetko. Na minimálnej ploche povedal niekedy oveľa viac ako ja, keď som sa nadrel ako kôň. Idea mi pritom možno aj unikla, ale on ju chytil úplne v prvom momente, keď ešte žila a nebola utlačená žiadnou matériou."

Nové otázniky

Stretnutie umelcov v budove národnej inštitúcie zároveň, celkom oprávnene na pozadí Kollerových otáznikov, prinieslo niekoľko celkom konkrétnych podnetov ďalších diskusií. Dominovala najmä téma úlohy národnej galérie ako základnej výskumnej a zbierkotvornej inštitúcie, absencia detailného kunsthistorického pohľadu na výtvarnú scénu obdobia od konca 50. rokov či celkového vzťahu medzi kunsthistorikmi, kurátormi a umelcami.

Ťažiskom otázok zostáva aj paradox, že sa ani dvadsať rokov od zmeny režimu natoľko silná generácia slovenskej avantgardy automaticky, naplno, nezačlenila do dejín európskeho umenia. Samotní umelci túto situáciu konštatujú výrokmi hovoriacimi, že „kvôli nám sa predsa neprepíšu dejiny západného umenia". Tento stav je podľa ich slov možné zmeniť, avšak iba spoluprácou viacerých strán.

Hoci „stretnutie s Kollerom" nebolo výlučne o ňom, podčiarklo práve ním zdôrazňovanú nutnosť a naliehavosť diskusie, komunikácie, ktorá odkrýva neuveriteľné množstvo ďalších otáznikov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 658
  2. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 110
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 985
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 724
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 108
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 140
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 074
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 504
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 759
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 920

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Neprehliadnite tiež

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.

Americká dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala s Pepsi, či so Star Wars. Ukázali sme jej naše výrobky.