SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Šperky sú aj umelecký objekt

DANIEL a VIERA BRUNOVSKÍ – manželská dvojica známa každému, kto sa zaujíma o súčasný moderný šperk. Danielove šperky evokujú dávne, zaniknuté a tajomné kultúry, Vierine si vás získajú drobnými figurálnymi interpretáciami. Daniel (1959) a Viera (1968) ...


Dnes o 17.00 h je v K Gallery na Ventúrskej ulici vernisáž „ručných prác“ manželov Brunovských. Ak máte chuť na originálnu jednoduchosť, snivú nápaditosť i úsmevnú hravosť, to všetko okorenené moderným dizajnom i patinou antickej krásy a zručnosti, príďte sa do galérie nasýtiť do 3. júna.



FOTO SME – PAVOL MAJER

DANIEL a VIERA BRUNOVSKÍ – manželská dvojica známa každému, kto sa zaujíma o súčasný moderný šperk. Danielove šperky evokujú dávne, zaniknuté a tajomné kultúry, Vierine si vás získajú drobnými figurálnymi interpretáciami. Daniel (1959) a Viera (1968) dnes otvárajú výstavu v K Gallery.

SkryťVypnúť reklamu

Daniel, väčšina čitateľov vás zrejme pozná skôr ako maliara, než šperkára. Kedy ste sa šperkárstvu začali venovať?

DANIEL: „Túto otázku neznášam. Šperky robím už tak dlho, že si ani nepamätám, kedy som začal. V každom prípade dvanásť rokov profesionálne. Mám firmu na výrobu šperkov. Manželku som v nej najprv zamestnal, potom medzi nami vznikol osobný vzťah a dnes tvoríme spolu.“

Aké práce uvidíme na výstave? Je vaša tvorba odlišná?

VIERA: „Manžel je predovšetkým maliar a jeho šperky z maľby vychádzajú. Moje sú subtílnejšie, zamerané viac na klenotnícke techniky.“

DANIEL: „Šperkári mi vyčítajú, že som pôvodne maliar. Je pravda, že šperkárstvo bolo pre mňa paralelnou tvorbou popri maľovaní. Manželkina kreativita vyučenej šperkárky zostáva v dimenzii šperku, čo nie je chyba, ale práve to nás odlišuje. Moje formy sú vždy jednoduchšie, väčšie, na technológii mi až tak nezáleží. Pomáha mi len šperk vytvoriť.“

SkryťVypnúť reklamu

Odlišujete sa aj v používaní materiálov?

DANIEL: „Ani nie, robíme v striebre aj v zlate. Moje šperky sú skôr výtvarné objekty, manželkine skutočné klenotnícke práce.“

Prišlo moderné šperkárstvo s novými technikami, alebo naopak na nejaké zabúda?

DANIEL: „Sú vlastne dva základné princípy výroby šperku. Modelovanie, odlievanie alebo montovanie, teda spájanie materiálov. Potom nasledujú nekonečné kombinácie techník. Tak ako v maľbe, ani v šperkárstve neexistuje moderná a stará technika. Sú však módne trendy, ktoré využívajú viac niektoré z nich. Modernosť však určuje skôr idea, dizajn ako technológia výroby. Tá je im podriadená.“

VIERA: „Keď sa pracuje s klasickými materiálmi, ako sú drahé kovy a drahokamy, stále sa používajú staré techniky. Ale je pravda, že niektoré sú zabudnuté. To je škoda. Zlatníci, ktorí sa vyučili remeslo na strednej škole za štyri roky, nemôžu zvládnuť všetky šperkárske techniky. Ak o ne majú záujem, musia sa zdokonaľovať samoštúdiom. V súčasnosti sa málo používa napríklad cizelovanie, pretože šperk, ktorý sa začal robiť v 70-tych, 80-tych rokoch, je technicky čistý a ani nepožaduje oblé tvary. My používame odlievanie do strateného vosku, to je základ striebornej výroby. Potom montovanie, granuláciu i cizelovanie, je množstvo šperkárskych techník, ich používanie vždy vyplýva z konkrétneho návrhu.“

SkryťVypnúť reklamu

Keď k vám príde zákazník, viete rozlíšiť, o aký typ šperku bude mať záujem?

VIERA: „Väčšinou to vôbec netuším. Robíme šperkárstvo už roky a stále nedokážeme zákazníka odhadnúť. Vždy niečím prekvapí.“

DANIEL: „Zlatníci väčšinou prijímajú zákazky vyslovene zohľadňujúce želanie zákazníka. My skôr ponúkame naše riešenia, náš štýl a dizajn. Nie každému musí vyhovovať naša výtvarná predstava. Je to ťažšia cesta, lebo ľudia vám nie vždy dôverujú. Robíme sériové šperky, ale aj šperky, ktoré majú ambíciu byť čímsi viac, určitým umeleckým objektom. Tie nie sú určené na rýchly predaj. Na výstave sú práve takéto šperky.“

Dávate jeden druhému šperky?

VIERA: „Ani veľmi nie. Je to naša každodenná práca, zamestnanie. Dokonca nerobím šperky ani sama pre seba.“

SkryťVypnúť reklamu

Ale svojich blízkych nimi určite potešíte?

VIERA: „Oni to od nás dokonca očakávajú…“ (Smiech)

Aký najdrahší šperk ste urobili?

DANIEL: „Nechcel by som hovoriť o konkrétnych cenách, pretože je to veľmi relatívne. Niekedy až 70 percent ceny predstavuje použitý materiál, samotná šperkárska práca zvyšok. My však nerobíme bežne z briliantov a kameňov, ktoré mnohonásobne zvyšujú cenu. Najdrahšia bola asi svadobná súprava zo zlata a lapisu lazuli – náhrdelník, náramok, náušnice – okolo stotisíc.“

Prekvapí výstava ešte niečím?

DANIEL: „Budú na nej aj maľby a nábytok, jeho výrobe sa venujem asi tri roky. V K Gallery nie je veľmi veľa priestoru, preto tam bude len jedno tabernákulum (sekretár – pozn. red.). Je tak trošku parafrázou barokového nábytku, postriebrené, maľované. Používam okrem dreva aj meď, bronzové detaily a podobne.“

SkryťVypnúť reklamu

Viete, že vás zaradili medzi umelcov „stratenej generácie“, ktorí začali tvoriť v 80-tych rokoch?

DANIEL: „Neviem, nikdy som sa necítil byť strateným, dokázal som sa presadiť. Ale keby som mal porovnať 80-te a 90-te roky, aj keď v 80-tych rokoch politická situácia nebola veľmi prajná, čo bolo dôležité – ľudia mali záujem o umenie. Sledovalo sa v širšom zábere. Paradoxne, 90-te roky vnímam ako obdobie nezáujmu, prepadu umenia ako takého. Dnes ho nekupujú ‘milovníci‘, ale ‘investori‘. Umenie nepotrebuje len peniaze, ale aj záujem, ohlas. Netreba však plakať. Umenie je spojené s komerčnou a ekonomickou stránkou, ale dôležité je, aby sme sa za veci, ktoré robíme, nemuseli hanbiť. Aby prežili, boli funkčné, mali estetické kvality. Aj vtedy, keď tu už nebudeme.“

SkryťVypnúť reklamu

MILADA ČECHOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 435
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 336
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 252
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 831
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 271
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 772
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 370
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 692
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.


6 h
Fínska radosť a slovenský smútok na MS U20 2022.

Prečítajte si príklep Ondreja Rusnáka.


Ondrej Rusnák 7 h

Deväť rád, ako spraviť Slovensko lepšou krajinou.


11. aug
Ruskí vojaci v areáli Záporožskej jadrovej elektrárne.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 17 h

Blogy SME

  1. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  2. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  3. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  4. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  5. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  6. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 331
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 10 623
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 114
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 027
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 890
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 770
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 174
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 767
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu