
Alfonso Cuarón. FOTO - JEFF VESPA
S veľkorysým mexickým nadhľadom a temperamentom režisér ALFONSO CUARÓN premietol realizmus Dickensovej predlohy do magického realizmu svojej filmovej vízie. Tak pred časom vznikol úspešný hollywoodsky film Veľké nádeje (Great Expectations) s Ethanom Hawkom a Gwyneth Paltrowovou v hlavných úlohách. „Príbehy o nenaplnenej a odopieranej láske sú večné a ich medzné polohy sa často tak prelínajú, že niekedy nepoznáte, či happy end nastáva vo chvíli, keď sa hrdina konečne domotá k oltáru, alebo dostane kopačky,“ tvrdil vtedy režisér.
S fľašou tequily pod režijným kreslom si potom pár rokov dodával odvahu a vznikol erotický roadmovie Y Tu Mamá También - Lust for Life! Film sa Alfonsovi Cuarónovi vydaril a americkí kritici ho práve vyhlásili za najvzrušujúcejšiu snímku roka. Niekoľko európskych novinárov sa minulý týždeň Cuaróna vypytovalo na jeho názory na čestnosť, voyeurstvo a Hollywood.
V Mexiku bol váš film obrovským hitom. Úspech má v Spojených štátoch a aj inde. Čím to je?
„Pravdaže, plno ľudí by povedalo, že preto, lebo sú tam erotické scény. Ale podľa tejto logiky by každý erotický film musel byť úspešný. Y Tu Mamá También hovorí o univerzálnych témach a posiela svojich protagonistov na citové vandrovky - to osloví každého diváka bez ohľadu na krajinu.“
Ale posteľové scény nemohli byť pre vašich predstaviteľov jednoduché. Alebo áno?
„Sex bol irelevantný. Chceli sme v tomto filme dospieť k maximálnej úprimnosti. Preto sme nakrútili všetky scény v podobnom štýle - realisticky, a tiež s odstupom. Keď sú postavy spolu v posteli, neodtiahli sme kameru cudne nabok, ale nechcel som byť ani voyeurom. Naším cieľom bola objektivita. A naši herci boli takí suverénni a uvoľnení, že to skvele využili.“
Ako sa dá dosiahnuť taká úprimnosť?
„Jednak sa najskôr všetko presne naskúša. To, čo sa odohráva pred začiatkom scény a čo divák neuvidí, je improvizácia. Nakrúcalo sa až vtedy, keď sa herci v niečom zohrali. Dôležité bolo aj to, že v rámci jednej scény strihali čím menej, takže dej sa odohráva takmer v reálnom čase. Pozorujeme postavy zvonka, nie z nejakej subjektívnej perspektívy. K tomu počuť komentár rozprávača - a ten tvorí ten odstup.“
Nie je ťažké vytvoriť film, ktorý chce povedať niečo hlboké o tínedžeroch?
„Hovoríte, akoby tínedžeri nemali mnohovrstevné duše. Na prvý pohľad to tak možno vyzerá, ale v skutočnosti sú rovnako komplexné ako duše dospelých.“
Prečo ste teda s bratom Carlosom pracovali vyše desať rokov na scenári?
„Lebo sme stále nevedeli, ktorým smerom chceme príbeh viesť. Postupne to celé začalo smerovať k tínedžerskej komédii v hollywoodskom duchu. Lenže o pár rokov nám pribudli nové vrstvy. Pôvodne tam erotické prvky neboli, ani komentáre rozprávača.“
Máte skúsenosť s Hollywoodom z filmov Princezná snov a Veľké nádeje. Akú?
„Naučil som sa, že určitý stupeň disciplíny je nutný. A že čím väčší rozpočet, tým viac ľudí sa do toho mieša.“
Preto ste sa s Y Tu Mamá También vrátili do Mexika?
„To nebol útek z Hollywoodu. Jednoducho som mal chuť nakrútiť tento film v Mexiku. Na mexickej filmovej scéne sa teraz veľa vecí hýbe. Pomaličky prichádza nová generácia režisérov, ktorí už nie sú nastavení tak provinčne, ale chcú nakrúcať univerzálne príbehy. Napríklad, Alejandro González Inárritu a jeho Amores Perros. Ja sám mám v Jorge Vergarovi, mierne výstrednom podnikateľovi, partnera, ktorý investuje do mojich v španielčine nakrútených filmov. To mi dáva plnú umeleckú slobodu.“
Neplánujete sa teda vrátiť do Los Angeles?
„Ale áno. Práve dokončujem scenár pre jedno štúdio. Sci-fi antiutópia. To by som rád nakrúcal. V americkom filmovom biznise je veľa úžasných ľudí. Hollywood nie je ríša skazy.“