SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Kto si odnesie slovenského Oskára?

Už zajtra spozná pätnásty ročník súťaže Cena Oskára Čepana svojho víťaza spomedzi štyroch finalistov.

Procesuálny projekt Bivak Štefana Papča z roku 2008, ktorý bol najskôr zasadený do prostredia Vysokých Tatier, konkrétne juhozápadného hrebeňa Lomnického štítu, potom do steny nórskeho Jossingfjordu. Aj súťažná Papčova práca bude mapovať možnosti využitiaProcesuálny projekt Bivak Štefana Papča z roku 2008, ktorý bol najskôr zasadený do prostredia Vysokých Tatier, konkrétne juhozápadného hrebeňa Lomnického štítu, potom do steny nórskeho Jossingfjordu. Aj súťažná Papčova práca bude mapovať možnosti využitia (Zdroj: NCSU)

Spoločná výstava finalistov Ceny Oskára Čepana predstaví na domácej scéne vizuálneho umenia zatiaľ nevystavované diela.

Prestížna Cena Oskára Čepana, ktorej laureát bude známy už zajtra, sa tento rok vyznačovala vysokým počtom prihlásených umelcov. Súťaž prebieha na Slovensku už pätnástykrát, víťaz získa finančnú odmenu, rezidenčný pobyt v New Yorku a samostatnú výstavu v SNG v Bratislave.

Čo je Cena Oskára Čepana

Projekt ocenenia tvorcov vizuálneho umenia u nás vznikol ešte v deväťdesiatych rokoch zásluhou Wendy W. Luersovej, zakladateľky americkej nadácie Foundation for a Civil Society. Od roku 2002 je cena aj súčasťou medzinárodnej siete súťaží Young Visual Artist Awards.

Výber štyroch finalistov aj udelenie hlavnej ceny podlieha rozhodnutiu odbornej komisie, volenej Nadáciou – Centrum súčasného umenia. V prvom kole vyberá komisia finalistov podľa ich doterajšej práce. Definitívneho víťaza určuje na základe doteraz na Slovensku neprezentovaných diel zastúpených na spoločnej výstave štyroch finalistov Petry Feriancovej, Pavly Scerankovej, Štefana Papča a Jaroslava Vargu.

Dvaja starí, dvaja noví

Petra Feriancová a Jaroslav Varga už majú s účasťou vo finále skúsenosti. Obaja figurovali medzi záverečnou štvoricou pred dvoma rokmi. Feriancová hovorí, že okrem úspechu to pre ňu znamená aj akýsi osobný záväzok, povinnosť obhájiť svoj postoj v tvorbe. Za neoddeliteľnú súčasť svojej výpovede považuje vznik diskusie, kladenie otázok, rozvinutie hry, experimentu cez paradox.

„Niekedy nie je potrebné veciam výlučne porozumieť na základe všeobecných pravidiel a preverovať tak svoje schopnosti. Stačí ich vnímať len na základe vlastnej informačnej a etickej výbavy,“ hovorí.

Podstatou jej súťažnej prezentácie bude práca s archívom, so spomienkami, s fotografiami, poznámkami – vecami, ktoré „v podstate nie sú nanič, ale nevyhadzujú sa. Zaujala ma táto vlastnosť pretrvávania, zotrvávania bez zásluhy.“

Jaroslav Varga sa do finále dostal na základe nominácií od troch osobností výtvarnej scény a finálové pôsobenie si vysvetľuje i tým, že dokázal zaujať aj úplne novými dielami. Potvrdzujú to slová na jeho adresu od porotcu Mareka Pokorného: „Jednoduché videá, bezprostrednosť, obsahovosť, udržanie formy. Talent s citom pre mieru – najmä v najnovších prácach.“

Pod pracovným názvom Shrinking City Expanding Memory predstaví časť kontinuálneho projektu „reflektujúceho premenu charakteru mesta, procesy rastu a rozkladu, vyprázdnenia, opustenia, nostalgie“. Všeobecne platné procesy hľadá v lokálnom kontexte opustenej trebišovskej školy.

Vedie video

Hoci je tvorba finalistov značne odlišná vo svojich výpovediach, výrazným prostriedkom jej prezentácie je video. Kvality výsledného diela budú podľa slov Alexandry Kusej rozhodujúce aj v prípade Pavly Scerankovej, ktorá sa na spoločnej výstave predstaví projektom Na návšteve. Séria objektov a videí má „vykresliť atmosféru fenoménu navštevovania sa, tak, ako sa mi zafixovala v hlave,“ hovorí finalistka.

Vo svojej tvorbe sa zameriava na analýzu momentu, rekonštrukciu situácií s ohľadom na špecifickú atmosféru či pocit, ktorý vyvolali. Aj podľa Kusej pri nominácii Scerankovej zavážila kontinuita jej systematickej práce so spomienkami, priestorom, „na základe ktorej možno vypozorovať ustálený autorský rukopis.“

Tí, čo poznajú prácu Štefana Papča a jeho prienik do prostredia horolezeckej komunity prostredníctvom sochy a objektu, nebudú sklamaní. Priestorová videoinštalácia sa zaoberá „vzťahom prirodzenej estetiky risku a otázkou miery fyzického a virtuálneho prežívania prostredia,“ hovorí Papčo a dodáva, že dnešné dôvody pobytu v horách sa vďaka „očisteniu“ týchto miest od mýtov, ktoré siahali až k stredoveku, stali iba iluzórnymi a nahradili skutočné, existenciálne.

Výber Štefana Papča podčiarkuje jeho špecifická práca so sochou, ktorá zavážila aj u poroty. „Autora sme vybrali aj s vedomím znepokojujúceho medzistavu, v ktorom sa ocitla súčasná socha na Slovensku,“ hodnotí Kusá.

Fakty o Cene Oskára Čepana

Finalisti: Petra Feriancová (1977), Štefan Papčo (1983), Pavla Sceranková (1980), Jaroslav Varga (1982).

Komisia: Anna Daučíková (Slovensko), Sharon Kivland (V. Británia, Francúzsko), Alexandra Kusá (Slovensko), Lucia Tkáčová (Slovensko), Marek Pokorný (Česko).

Cena: Finančná odmena 2600 eur, 6–týždňový rezidenčný pobyt v International Studio & Curatorial Program / ISCP v New Yorku, samostatná výstava v SNG v Bratislave.

Slávnostné vyhlásenie: Foyer historickej budovy Slovenského národného divadla v Bratislave zajtra o 17. 00 h.

Vernisáž výstavy štyroch finalistov: zajtra o 18.30 h v Galérii Medium na Hviezdoslavovom námestí, potrvá do augusta, jej súčasťou budú aj interaktívne animačné a tvorivé podujatia pre návštevníkov.

Víťazi minulých ročníkov: András Cséfalvay, Svätopluk Mikyta, Aneta Mona Chisa a Lucia Tkáčová, Ján Vasiľko, Michal Moravčík a ďalší.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  3. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Hudbou proti holorubom.
  6. Ako sa mení dynamika firiem?
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  4. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 079
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 098
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 890
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 777
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 573
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 355
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 910
  8. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 840
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 275
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 369
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Advokát Roman Kvasnica.

Súd pôvodne uprednostnil úvahy pred riadnymi dôkazmi.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo je správne podať vakcíny aj deťom.


a 2 ďalší 57m