SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Hollywoodski žraloci vyrastali na Čeľustiach

Pred tridsiatimi piatimi rokmi Spielberg nakrútil Čeľuste a zmenil dejiny komerčného filmu. Pred ich nakrútením neexistoval fenomén letného kasového trháku.

Žraloky ročne zožerú len pár ľudí. Vďaka Spielbergovi sú mnohí presvedčení o opaku.Žraloky ročne zožerú len pár ľudí. Vďaka Spielbergovi sú mnohí presvedčení o opaku. (Zdroj: UNIVERSAL)

Pred tridsiatimi piatimi rokmi Spielberg nakrútil Čeľuste a zmenil dejiny komerčného filmu. Pred nakrútením Čeľustí neexistoval fenomén letného kasového trháku. Jeho vznik ovplyvnil kinematografiu na celé desaťročia, aj keď dnes prežíva krízu.

Žraloky sú plaché zvieratá, ale v lete 1975 ich povesť zmenil Steven Spielberg. Urobil z nich najväčšiu hrozbu pre všetkých, čo sa radi kúpu v mori. Podľa štatistík sa najviac útokov žralokov objavilo pred desiatimi rokmi, ale na celom svete ich bolo menej ako osemdesiat a zahynulo pri nich iba šestnásť ľudí. Nasledujúce roky sa počet mŕtvych dal vždy zrátať na prstoch jednej ruky.

Skryť Vypnúť reklamu

Úplne inak vyzerali tieto zvieratá vo filme Čeľuste a v jeho menej vydarených pokračovaniach. Nakrúcanie sa oproti plánu pretiahlo o sto dní a rozpočet prekročili viac než dvojnásobne, takže si Spielberg myslel, že ho už nikdy nijaké štúdio nenajme. Filmári mali tri mechanické žraloky, ktorých pohyby ovládalo až štrnásť ľudí. Žralok sa vo filme objavoval najmä v náznakoch, v čom kritici videli vplyv Alfreda Hitchcocka. Skutočnosť bola o niečo prozaickejšia – pri nakrúcaní vo vode sa žraloky neustále kazili, a tak musel Spielberg výrazne zostrihať nakrútený materiál.

Revolučný marketing

Film mal premiéru na konci júna 1975 a premietali ho naraz v rekordných štyristo kinách a ich počet po krátkom čase rozšírili o ďalších dvesto. Bol to veľký zlom v dovtedajšej distribúcii a marketingu, Čeľuste ako prvé masívne využili možnosti televíznej kampane. „Nechoďte do vody!“ znel slogan filmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Filmy v tých časoch premietali na začiatku len v niekoľkých kinách vo veľkých mestách, potom sa po krajine konali opakované „premiéry“. Ak sa film po týchto projekciách ujal, putoval ďalej do menších miest. Ešte aj film ako Krstný otec na začiatku premietali iba v piatich kinách.

Čeľuste len v Spojených štátoch a Kanade zarobili sto miliónov dolárov, po celom svete to bolo 470 miliónov dolárov, čo je ekvivalent dnešných 1,9 miliardy. Rozpočet na film bol pritom len sedem miliónov.

Do ich premiéry neexistoval fenomén letných komerčných hitov, v tomto ročnom období ľudia príliš do kina nechodili. Vznikol však nový typ filmov zameraný na špecifické publikum – tínedžerov a rodiny. Čeľuste vytvorili model na vznik takých filmov, ako boli Hviezdne vojny, Top Gun či Indiana Jones. Štúdiá sa osmelili a neváhali investovať do náročných trikov ani do marketingu. Stelesnením celého tohto obdobia sa stal práve Steven Spielberg, ktorý dokázal premieňať celuloid na zlato.

Skryť Vypnúť reklamu

Dedičstvom Čeľustí sa stali aj nevydarené pokračovania slávnych filmov, samotné Čeľuste mali tri pokračovania, pričom každý nový diel bol horší. Filmová distribúcia sa za posledné desaťročia zmenila natoľko, že priemerný hollywoodsky film sa v Amerike hneď na začiatku dostane do dvoch až troch tisícok kín. Skôr než sa ľudia pri zlých filmoch stihnú spamätať a poslať si správu ďalej, môžu štúdiá slušne zarobiť. Aj preto spoza Atlantiku neustále počúvame správy o tom, čo sa dialo prvý premietací víkend.

Malé môže byť milé

Zdá sa, že letné kasové trháky dnes zažívajú útlm. Ako upozornil denník Independent, viaceré akčné filmy plné špeciálnych efektov v poslednom čase vybuchli, zatiaľ čo úspech žali menšie filmy. Ešte aj udeľovanie Oscarov býva v réžii nezávislejších titulov.

Skryť Vypnúť reklamu

Za posledné mesiace pôvodné plány nenaplnili veľké ambiciózne projekty ako Princ z Perzie, Súboj Titanov či nový Robin Hood. Veľké štúdio Universal už vyše roka nemalo úspešnejší titul, štúdio MGM sa už mesiace potáca na pokraji krachu. Keby s Avatarom v decembri neprerazili 3D filmy, možno by sme mali pred sebou éru nízkorozpočtových prekvapení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 976
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 328
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 356
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 254
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 798
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 311
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 173
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 863
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 347
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 512
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič ponúka zdravotníkom mimoriadne odmeny, mobilizácii sa chce vyhnúť (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Ďalšia banka podliezla hypotekárne dno, chce sa zviditeľniť

Úrok je opticky najnižší, ale nie najvýhodnejší.

Fio banka
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.