SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Hollywoodski žraloci vyrastali na Čeľustiach

Pred tridsiatimi piatimi rokmi Spielberg nakrútil Čeľuste a zmenil dejiny komerčného filmu. Pred ich nakrútením neexistoval fenomén letného kasového trháku.

Žraloky ročne zožerú len pár ľudí. Vďaka Spielbergovi sú mnohí presvedčení o opaku.Žraloky ročne zožerú len pár ľudí. Vďaka Spielbergovi sú mnohí presvedčení o opaku. (Zdroj: UNIVERSAL)

Pred tridsiatimi piatimi rokmi Spielberg nakrútil Čeľuste a zmenil dejiny komerčného filmu. Pred nakrútením Čeľustí neexistoval fenomén letného kasového trháku. Jeho vznik ovplyvnil kinematografiu na celé desaťročia, aj keď dnes prežíva krízu.

Žraloky sú plaché zvieratá, ale v lete 1975 ich povesť zmenil Steven Spielberg. Urobil z nich najväčšiu hrozbu pre všetkých, čo sa radi kúpu v mori. Podľa štatistík sa najviac útokov žralokov objavilo pred desiatimi rokmi, ale na celom svete ich bolo menej ako osemdesiat a zahynulo pri nich iba šestnásť ľudí. Nasledujúce roky sa počet mŕtvych dal vždy zrátať na prstoch jednej ruky.

Skryť Vypnúť reklamu

Úplne inak vyzerali tieto zvieratá vo filme Čeľuste a v jeho menej vydarených pokračovaniach. Nakrúcanie sa oproti plánu pretiahlo o sto dní a rozpočet prekročili viac než dvojnásobne, takže si Spielberg myslel, že ho už nikdy nijaké štúdio nenajme. Filmári mali tri mechanické žraloky, ktorých pohyby ovládalo až štrnásť ľudí. Žralok sa vo filme objavoval najmä v náznakoch, v čom kritici videli vplyv Alfreda Hitchcocka. Skutočnosť bola o niečo prozaickejšia – pri nakrúcaní vo vode sa žraloky neustále kazili, a tak musel Spielberg výrazne zostrihať nakrútený materiál.

Revolučný marketing

Film mal premiéru na konci júna 1975 a premietali ho naraz v rekordných štyristo kinách a ich počet po krátkom čase rozšírili o ďalších dvesto. Bol to veľký zlom v dovtedajšej distribúcii a marketingu, Čeľuste ako prvé masívne využili možnosti televíznej kampane. „Nechoďte do vody!“ znel slogan filmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Filmy v tých časoch premietali na začiatku len v niekoľkých kinách vo veľkých mestách, potom sa po krajine konali opakované „premiéry“. Ak sa film po týchto projekciách ujal, putoval ďalej do menších miest. Ešte aj film ako Krstný otec na začiatku premietali iba v piatich kinách.

Čeľuste len v Spojených štátoch a Kanade zarobili sto miliónov dolárov, po celom svete to bolo 470 miliónov dolárov, čo je ekvivalent dnešných 1,9 miliardy. Rozpočet na film bol pritom len sedem miliónov.

Do ich premiéry neexistoval fenomén letných komerčných hitov, v tomto ročnom období ľudia príliš do kina nechodili. Vznikol však nový typ filmov zameraný na špecifické publikum – tínedžerov a rodiny. Čeľuste vytvorili model na vznik takých filmov, ako boli Hviezdne vojny, Top Gun či Indiana Jones. Štúdiá sa osmelili a neváhali investovať do náročných trikov ani do marketingu. Stelesnením celého tohto obdobia sa stal práve Steven Spielberg, ktorý dokázal premieňať celuloid na zlato.

Skryť Vypnúť reklamu

Dedičstvom Čeľustí sa stali aj nevydarené pokračovania slávnych filmov, samotné Čeľuste mali tri pokračovania, pričom každý nový diel bol horší. Filmová distribúcia sa za posledné desaťročia zmenila natoľko, že priemerný hollywoodsky film sa v Amerike hneď na začiatku dostane do dvoch až troch tisícok kín. Skôr než sa ľudia pri zlých filmoch stihnú spamätať a poslať si správu ďalej, môžu štúdiá slušne zarobiť. Aj preto spoza Atlantiku neustále počúvame správy o tom, čo sa dialo prvý premietací víkend.

Malé môže byť milé

Zdá sa, že letné kasové trháky dnes zažívajú útlm. Ako upozornil denník Independent, viaceré akčné filmy plné špeciálnych efektov v poslednom čase vybuchli, zatiaľ čo úspech žali menšie filmy. Ešte aj udeľovanie Oscarov býva v réžii nezávislejších titulov.

Skryť Vypnúť reklamu

Za posledné mesiace pôvodné plány nenaplnili veľké ambiciózne projekty ako Princ z Perzie, Súboj Titanov či nový Robin Hood. Veľké štúdio Universal už vyše roka nemalo úspešnejší titul, štúdio MGM sa už mesiace potáca na pokraji krachu. Keby s Avatarom v decembri neprerazili 3D filmy, možno by sme mali pred sebou éru nízkorozpočtových prekvapení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 558
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 192
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 525
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 724
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 618
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 256
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 186
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 097
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Zomrel hudobný skladateľ Ivan Horváth

Zosnulého hudobného skladateľa si RTVS pripomenie 21.januára o 22:30 v relácii Bez slov na Rádiu Regina.

Ilustračné foto.
Omar Sy hrá v seriáli Lupin majstra maskovania, ktorý sa snaží očistiť meno svojho otca.
Aňa Geislerová ako Božena Němcová v seriáli Božena.
Jana Kirschner v klipe k Láska neumiera