V pestrom zrkadle si našli miesto aj politické témy

Festival Dotyky a spojenia pripomenul úspechy divadelnej sezóny.

Richard Stanke a Zuzana Kanócz v Mŕtvych dušiach.(Zdroj: DAB)

Na martinskej prehliadke nechýbali overené tituly, ktorých sa však tvorcovia zmocnili novými spôsobmi.

MARTIN. Minulé dni patrili prehliadke Dotyky a spojenia, ktorá divákom priniesla najzaujímavejšie inscenácie končiacej sa sezóny. Divadelné súbory z celého Slovenska odohrali pre dospelé i detské publikum 38 predstavení.

Klasika v novom šate

Do hlavného programu sa vmestilo 14 inscenácií a výber bol naozaj rôznorodý. Chýbať nemohli ani overené tituly, režiséri sa ich zmocnili výrazne novým spôsobom. Nitrianske DAB odohralo Majlingovu dramatizáciu Gogoľových Mŕtvych duší s mimoriadnym výkonom Richarda Stankeho.

Ibsenova Nora v réžii mladej českej režisérky Anny Petrželkovej reprezentovala sezónu Štátneho divadla Košice. Príjemným prekvapením bol nielen výkon Aleny Ďuránovej, ale aj snehobiela výprava a štylizácia ako režijný prístup.

Roman Polák v SKD Martin inscenoval Moliérovho Mizantropa ako človeka uprostred bezcharakternej a povrchnej „high society", zaodetej do gýčových kostýmov s potlačou výtvarných diel modernistov. Marek Geišberg ako Alcest a Lucia Jašková ako Celimena stelesnili ústrednú dvojicu zaujímavo a variabilne.

Súčasná dráma

Z bratislavskej scény sa predstavilo divadlo Aréna s hrou Mikve od izraelskej dramatičky Hadar Garlon. Zuzana Kronerová, Renáta Ryníková a šesť ďalších herečiek vytvorili v réžii Michala Dočekala silné predstavenie nielen o osude ženy, ale aj o limitoch slobody človeka, ktoré mu určuje spoločnosť.

Dramaturgii sa podarilo „prepašovať" z konca minulej sezóny aj žilinskú inscenáciu Žena z minulosti. Kudláčova réžia, chladná a priezračná, našla dobrých spojencov v hereckej práci Lucie Jaškovej, Borisa Zachara a najmä Jany Oľhovej.

Reflexia našej minulosti

Potešiteľné je, že dramaturgia divadiel si v posledných rokoch všíma okrem nevyhnutných repertoárových stálic klasiky aj súčasné texty. Nevyhýba sa ani autorským počinom, ktoré často reflektujú našu nedávnu minulosť. Potrebu vyrovnať sa s komunistickou epochou formuluje trnavské divadlo. Máša a Beta v réžii Viktora Kollára pristupuje k téme cez kľúč osobných príbehov dvoch dievčat. Predlohu v textoch Egona Bondyho nápadito zdivadeľňuje a vytvára príťažlivý javiskový tvar.

Režisér Marián Pecko s banskobystrickým Bábkovým divadlom na Rázcestí siahli po krátkych textoch slovenských dramatikov s témou života po roku 1989. Vzniklo tak predstavenie Sarkofágy a bankomaty, v ktorom herci aj bábky vytvárajú obrázky z ponovembrovej reality.

Inak sa témy z minulosti zmocňuje Divadlo P.A.T. v performatívnom predstavení M.H.L. Slávka Daubnerová v ňom vytvorila nezameniteľný portrét našej prvej divadelnej režisérky Magdy Husákovej-Lokvencovej.

Festivalové zaujímavosti

Jedným z očakávaných hostí festivalu bolo aj rusínske Divadlo Alexandra Duchnoviča z Prešova. Temperamentným herectvom predviedlo novú hru dramatika Karola Horáka Buridanov osol.

Divadlo Disk prinieslo mozaiku hereckých improvizácií pod vedením Blaha Uhlára, ktorá zaujala výrazne nehereckým prejavom mladej generácie.

Inú polohu poskytlo divákom Divadlo Tiché iskry z Banskej Bystrice. Nepočujúci herci v ňom rozohrali baladický príbeh Bottovej Žltej ľalie prostriedkami pohybového divadla a tanca.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. ZVOLEN: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 228
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 622
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 892
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 385
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 636
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 284
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 079
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 923
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 848
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 663

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Chýbal nám dobrý album od speváka. Dal nám ho bývalý bubeník IMT Smile

Marián Slávka na svojom debute pekne spieva, básnicky recituje, hrá na klavíri a má cit pre koncepčné myslenie.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi hádzali polená, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.