Napriek erotike nejde o súkromné témy

V bratislavskej Galérii 19 trvá do 4. júla výstava kresieb Milana Paštéku.

Z výstavy Milana Paštéku.(Zdroj: LUCIA BARTOŠOVÁ)

BRATISLAVA. Výber z pozostalosti Milana Paštéku v Galérii 19 približuje nielen jednu z klasických hodnôt nášho umenia druhej polovice 20. storočia, ale aj vtedy aktuálnu senzibilitu charakterizovanú nesúladnými medziľudskými vzťahmi, v ktorých hrala významnú rolu neskrývaná erotika.

Umelcove začiatky sa spájajú s formovaním a vystúpením Skupiny Mikuláša Galandu. Jej členovia sa zaslúžili o nabúranie socialistického realizmu už koncom 50. rokov. Odbojný Andrej Barčík, neústupčivý Vladimír Kompánek, vtedy ešte utajený intelektuál Milan Paštéka a ich viacerí rovesníci urobili riskantný krok v čase, keď obraz musel kopírovať pohľad z okna a (navyše) oslavovať budovateľské úsilie – nadviazali na pretrhnutú kontinuitu s našou medzivojnovou avantgardou.

Ich zámer avizovalo Galandovo meno v názve skupiny. Mladí autori opustili opis skutočnosti v mene modernosti výrazu, začali tvoriť slobodne, bez ideologických obmedzení, priblížili sa aktuálnemu medzinárodnému výtvarnému jazyku.

Paštéka prestal pestovať skupinovú poetiku už začiatkom šiesteho desaťročia. Samostatná výstava v Galérii mesta Bratislavy (1965) ho predstavila ako nezávislú osobnosť. V hľadaní individuálneho maliarskeho výrazu sa usiloval o vyjadrenie pocitov moderného mladého človeka. Sartre a Camus boli autori, ktorých texty sa vtedy u nás čítali a inscenovali. Vizuálne umenie zohrávalo kľúčovú rolu v priblížení sa slovenského umenia ako celku svetu.

Vystavené kresby sú najmä z druhej polovice 60. rokov. Sú „inscenované“: ich výjavy sa odohrávajú v interiéroch a aktéri/aktérky sú zväčša v intímnych situáciách, často nahí/nahé. Napriek tomu a napriek svojim názvom sa nevzťahujú len k súkromným témam. Pri pohľade na ne vnímame pulzovanie doby, pritakanie razantným riešeniam každodenných aj nadčasových situácií.

Paštéka využil tendenciu novej figurácie a vitálnou kresbou tušom demonštroval svoj výtvarný talent. Príbehy vzťahov, napätí, porozumenia i vášní stvárnil prostredníctvom postáv dynamikou ich pohybov či nečakaných zastavení.

Energickými ťahmi štetca načrtol telá a naznačil interiéry, nevšímal si detaily, nekompromisne sledoval cieľ vysloviť sa k existenciálnym otázkam človeka, jeho vnútornému životu presahujúcemu do spoločenského priestoru. Z hľadiska suverenity vypovedaného možno oceniť nielen Paštékov autorský prednes, ale aj jeho charakter: nebál sa dotýkať tabuizovaných tém a vysloviť sa k nim slobodne, bez ohľadu na panujúce konvencie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 282
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 171
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 233
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 192
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 954
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 232
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 599
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 569

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop