Janáčkove opery patria medzi najuvádzanejšie slovanské diela. O úspech Jej pastorkyne sa v Štrasburgu výrazne zaslúžila aj slovenská sopranistka.
Leoš Janáček mal po päťdesiatke, keď sa mu konečne podarilo výraznejšie preniknúť mimo región rodnej Moravy. Až dlhých dvanásť rokov od brnianskej premiéry Jej pastorkyne mu jej pražská inscenácia otvorila dvere medzi domácu skladateľskú elitu, nasledujúca viedenská premiéra zase cestu na svetové javiská.
Aj operný dom v Štrasburgu našiel v dielach moravského majstra záľubu. Túto sezónu sa hrala inscenácia Jenůfy (v zahraničí zaužívaný názov pre Jej pastorkyňu), budúcu spestrí dramaturgicky náročnejšia Vec Makropulos. Pod obomi je podpísaný slávny kanadský režisér Robert Carsen.
Carsenova Jenůfa nie je žiadnym avantgardným počinom, hoci režisér úplne obišiel folklórny rozmer, vinúci sa našou inscenačnou tradíciou. Príbeh dievčiny, ktorú jej milujúca macocha v obave pred verejnou mienkou pripraví o nemanželské dieťatko, situoval do výtvarne minimalistického klaustrofóbneho priestoru, vyárendovaného asi dvomi desiatkami prenosných dverí a okien. Tu sa odohráva komorná dráma lásky, zločinu a pokánia. Carsenovo poňatie nie je pesimistické, presvecuje ho viera v ľudskú schopnosť odpúšťať.
Na čele pestrého medzinárodného obsadenia, v ktorom sa stretli umelci z Francúzska, Nemecka, Anglicka či USA, zasvietila v titulnej postave slovenská sopranistka Eva Jenisová. Nežný subtílny vzhľad i dievčensky svieži soprán umelkyne plne konvenovali s režisérovou koncepciou. Jej Jenůfa je obetavé, zmierlivé stvorenie, ktoré za zdanlivou krehkosťou skrýva veľký duchovný rozmer.
S fyzicky i vokálne majestátnou, herecky strhujúcou Kostolníčkou (wagnerovská sopranistka Nadine Secunde) vytvorili kontrastnú dvojicu žien, ktorých sila pramení z rozdielnych žriediel. Katarzný účinok inscenácie podporilo zasvätené hudobné naštudovanie rakúskeho dirigenta Friedemanna Layera.
Eva Jenisová nie je jediným slovenským menom figurujúcim v produkciách štrasburskej opery. V nasledujúcej sezóne tu scénograf Boris Kudlička vypraví novú inscenáciu Verdiho Simona Boccanegru, v marci sa v sólovom recitáli predstaví tenorista Pavol Bršlík.