SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Maľoval seba ako Dona Quijota

Tvorbu Cypriána Majerníka ovplyvnili vojna aj zhoršujúca sa skleróza multiplex. Nakoniec spáchal samovraždu

Don Quijote a Sancho Panza z roku 1940.Don Quijote a Sancho Panza z roku 1940. (Zdroj: REPROFOTO – SME)

.

Cyprián Majerník pôsobil aktívne maliarsky iba niekoľko rokov. Rozsah, ale najmä výnimočnosť jeho diel však prekonáva mnohých dlhšie tvoriacich umelcov. V nedeľu uplynie už 65 rokov od jeho dobrovoľnej smrti.

Tichý hlas nepokoja, aj tak by sme mohli nazvať jedného z najvýraznejších slovenských maliarov – Cypriána Majerníka. Jeho Don Quijot, smutne sa nesúci na koni, nenapĺňa podstatu Cervantesovho Quijota, ktorý je na ceste k svojim túžbam a snom. Práve naopak, Majerníkov Don Quijot je vlajkonosičom dezilúzie, beznádeje, temnej atmosféry prichádzajúcej druhej svetovej vojny, ale aj trpkosti a tragiky vlastného osudu.

Skryť Vypnúť reklamu

Generácia 1909

Rok 1909, v ktorom sa Cyprián Majerník narodil, sa stal súčasťou spoločného označenia výraznej skupiny umelcov. Ako sedemnásťročný odišiel do Prahy na Akadémiu výtvarných umení, kde popri Jánovi Želibskom, Bedrichovi Hoffstädterovi či Ester Martinčekovej Šimerovej vytváral pražské krídlo generácie popri slovenskom prúde na čele s Jánom Mudrochom a Petrom Matejkom.

„Že je umelec, maliar, poznal som mu hneď na očiach. Málokedy som bol okamžite a s takou úplnou istotou o niekom presvedčený, s kým mám dočinenia,“ hovorí o stretnutí s Majerníkom jeho priateľ Jan Zrzavý, „bez potreby skúmania, zjavoval sa v ňom bez akejkoľvek masky otvorene a jasne človek plne a bez zvyšku poctivý, nezákerný, čistý.“ Praha sa pre Majerníka stala oknom do ďalšieho sveta. Aj bez prideleného štipendia odišiel do Paríža. Polročný pobyt, počas ktorého sa predieral neľahkými životnými situáciami, ho vtiahol do mestského prostredia plného tragikomických postáv.

Skryť Vypnúť reklamu

V jeho tvorbe zosilnel už i pred odchodom výrazný vplyv Henriho Matissa a Andrého Deraina. Veľkým prínosom k formovaniu vlastného rukopisu však bola sila príbehu, spôsob podania či akési maliarske rozprávačstvo, ktoré objavil u Marca Chagalla. Namiesto poetickosti výrazu pridával grotesknosť a skepticizmus, pomocou ktorých poukazoval na nezmyselnosť či bezobsažnosť, ničotu zotrvávajúcich rituálov a tradícií.

Biely kôň a klaun

Rok 1935, keď sa konala jeho prvá samostatná výstava, bol významným medzníkom Majerníkovej tvorby a života. Na jeho plátnach sa čoraz jasnejšie začali zjavovať mohutné tiene, labilný, neurčitý priestor v pozadí, rozpačité pohľady, akýsi chlad a surovosť, ktoré u neho úzko súviseli aj s prepuknutím sklerózy multiplex.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj prostredníctvom bieleho koňa, zatiaľ bez jazdca, sa do Majerníkových obrazov vnášala tajomná strnulosť výrazu, opustenosť, nemožnosť zasiahnuť či zmeniť stav vecí. Osudovosť a tragickosť aj podľa slov Karla Šoureka postupne vytláčali povestný nadhľad, „Majerník si začína klásť všeľudské otázky, ktoré sa týkajú zmyslu ľudského života, predovšetkým jeho hodnôt... Bytie ohrozuje smrť, ktorá sa javí nezmyselná.“

Podlhovasté formáty, symbolizujúce nekončiaci sa pás životných scén, začali tri roky pred vypuknutím druhej svetovej vojny zapĺňať klauni, komedianti a krasojazdkyne. Cirkusová manéž, zdanlivé výslnie, naučené pohyby koní, sklonené tváre a neurčité výrazy postáv boli pre maliara prostriedkom na vyjadrenie pochybností o tom, kto sme a kam vlastne kráčame.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve existenciálne otázky a nekonečné putovanie človeka sú podstatou metafor a symboliky, ktorým dal Majerník všetok priestor s príchodom Don Quijota.

Rytier smutnej postavy

Kôň vtedy dostal jazdca. Azda samotného autora zosobneného v tulákovi, vandrovníkovi, smerujúcom odnikiaľ nikam.

No hoci sú jeho postavy skúšané, zachovávajú si dôstojnosť, vznešenosť a vzpriamenosť duše. Práve donkichotský motív rytiera v čase, keď sa strácali šľachetnosť a česť, možno interpretovať ako maliarovu túžbu po úniku do sveta fantázie. Do sveta starých hodnôt, kde sa oplatilo bojovať aj napriek vedomiu, že boj bol vopred prehratý.

Postava Dona Quijota z románu Miguela de Cervantesa Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha bola známa a často zobrazovaná nielen vo výtvarnom umení.

Skryť Vypnúť reklamu

V Česku dostal rytier svoju podobu prostredníctvom Eduarda Svobodu, Františka Koblihu či Františka Tichého. Majerníkovo zobrazovanie Quijota a jeho neustála interpretácia vystihovali spoločný životný pocit maliara a „rytiera smutnej postavy“, ako Quijota označil Laco Novomeský.

Romantik, ale celkom nový

Cirkusový kôň sa na plátnach od roku 1937 mení, je vychudnutým nosičom, na ktorého chrbte sa v neznámom priestore, medzi nebom a zemou, objavuje osamelý idealista. „Kým v sebe neobjavil Don Quijota, nevedel si poradiť s náznakmi nízkosti, banálnosti, pokrytectva, nevkusu, zákernosti, ktoré nachádzal okolo seba od mladosti na dedine i v Paríži, v erotickom živote, chorobe a vo svetovej hospodárskej i politickej kríze,“ hovorí na motív rytiera u Majerníka Ľudmila Peterajová.

Skryť Vypnúť reklamu

Ani stále sa zhoršujúci zdravotný stav nezabránil umelcovi pokračovať v tvorbe. Na jeseň 1940 sa v Umeleckej besede uskutočnila druhá autorská výstava s asi štyridsiatkou diel. Jan Zrzavý napísal úvod do katalógu výstavy a diela Majerníka v ňom označil za diela „romantika celkom moderného rázu, z ktorých vanie zvláštna a osobitá poézia, vôňa, dobrodružstvo, tajomných a osudových stretnutí, dramatické napätie a očakávanie nejakého tragického zakončenia.“

Jeho slová sa naplnili už o pár rokov neskôr. V júli 1945 sa Cyprián Majerník rozhodol dobrovoľne odísť, podobne ako jeho rytier, do celkom iného sveta. Tvorba z jeho posledného obdobia však prekvapuje veľkým rozsahom a energiou, ktorú vkladal do zobrazenia beznádeje a tragédie utečencov, pútnikov, ktorí nedokázali ujsť tragickému osudu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Súcit s trpiacimi ho sprevádzal až do konca,“ píše autorka Majerníkovej monografie Žofia Kiss-Szemán. Napriek nemu si však Majerník zachoval vznešenosť a aj podľa slov Jana Zrzavého bol priam žiarením, „Za máloktorým z odišlých nesú sa spomienky tak krásne a naplnené vďačnosťou a vďakou za to, že sme mali šťastie ho poznať a okrievať v očisťujúcom jeho žiarení.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 21 516
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 846
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 982
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 115
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 067
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 319
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 687
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 6 208
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 649
  10. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 701
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner počas pojednávania na Najvyššom súde.

Pôvodný rozsudok v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice sprevádzali pochybnosti.


1 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Špecializovaný súd by mal vysvetliť prečo niektoré dôkazy odmietol.


32m

Oslobodzujúci rozsudok zrušili.


a 1 ďalší 19 h