Film je čistým marketingovým produktom, ktorého jediným cieľom je zárobok.
Rozdiel medzi posledným desaťročím minulého storočia a prvým desaťročím storočia nášho najvýrečnejšie dokumentujú dve ženy - spisovateľky.
J. K. Rowlingová v podobe Harryho Pottera priniesla úplne nový hravý svet, zaujímavých hrdinov a napínavé príbehy. Stephenie Meyerová šla na vec opačne. Ako skúsená obchodníčka zistila, že mladým dievčatám nestačia klasické zaľúbené príbehy, ale ani „chlapčenská" akčná zábava, nuž im ponúkla slová, slová, slová.
Slová, ktoré na prvý pohľad vyzerajú odvážne, hlboko, múdro, revoltujúco, osudovo - no druhý pohľad im už venuje len sotvakto. V ére čoraz rýchlejšej konzumácie si len málo ľudí všimne, že románová sága Twilight neponúka dohromady nič okrem majstrovsky vypracovanej pózy.
Lákavá inšpirácia pre film
V literatúre, ktorú hádam ešte i dnes možno chápať ako inšpiráciu pre predstavivosť väčšiny čitateľov, to azda až tak neprekáža, ba práve naopak. Estetickú, emocionálnu i myšlienkovú prázdnotu dokážu vďačné čitateľky preklenúť svojou imagináciou, doplniť na svoj obraz, aby im Meyerovej slová sadli ani uliate. O tom, že to funguje, svedčí fakt, že autorka za dva roky predala dovedna viac než 100 miliónov kníh v 37 jazykoch.
Takýto úspech si nemohli nevšimnúť kapitáni biznisu s filmovými snami. Konkrétne šéfovia nových ambicióznych americko-britských štúdií Summit Entertainment, v ktorých vznikol aj multioscarový film režisérky Kathryn Bigelowej Smrť čaká všade. Pochopili, že Meyerovej predloha nie je nič iné, len marketing - a k jeho filmovej adaptácii pristúpili adekvátne. Angažovali menej známych hercov s dôrazom na výzor, zato bez ohľadu na prípadné herecké nadanie. Scenár nechali vytvoriť autorke televíznych seriálov Melisse Rosenbergovej, režisérkou sa stala Catherine Hardwicková, tvorkyňa provokatívnej drámy Trinástka o divokom sexuálnom živote mladučkých dievčat z amerického predmestia.
Zlatá žila
Recept vyšiel na sto percent. Nakrúcanie bolo relatívne lacné (rozpočet 32 miliónov dolárov). Odborná kritika síce film znosila pod čiernu zem, zato len na vstupnom do kín zarobil vyše 400 miliónov dolárov, pričom odhadované zisky z predaja videonosičov a televíznych práv sú podobné.
Summit Entertainment narazili na zlatú žilu. Pokračovanie s názvom Twilight sága: Nov malo ešte horšie kritiky, nominovali ho na štyri posmešné Zlaté maliny - a utŕžilo na vstupnom 709 miliónov. Dospievajúce dievčatá boli také hladné po modernej filmovej romantike s módnym nádychom EMO, že dokázali prijať čokoľvek. Zo ságy Twilight sa stal kult. Tak ako Star Trek majú svojich trekkies, Twiligth má twilighterov. Presnejšie: twilighterky nekriticky a s obdivom prijímajúce všetko, čo im producenti podhodia.
Nuda a mierne znechutenie
Film ako čistý marketingový produkt nemožno hodnotiť bežnými kritériami. Nejde o kinematografiu a už vonkoncom nie o nejaké sebavyjadrenie, posolstvo či umenie. Cieľom nie je nič iné ako zárobok, dosahovaný cieleným ukájaním hladu cieľovej skupiny po lacnej, prostoduchej, ale predsa len modernej romantike. A tento cieľ plní sága skvele. Na druhej strane však tým, ktorí nie sú jej fanúšikmi, neposkytuje nič okrem nudy a mierneho znechutenia.
Aktuálnej tretej časti stačili štyri dni po premiére, aby utŕžila štvrť miliardy dolárov. Režíroval ju David Slade, známy odporca podobných marketingových produktov, ale ctiteľ peňazí. Neodpustil si síce zopár ironizujúcich a sebaparodizujúcich momentov, tie si však nikto z bežného publika nevšimne.
Rovnako ako prázdnotu až hlúposť dialógov, absenciu charakterov aj príbehu. Pekne aranžované zábery, vizuálne pôsobivé romantické scény v atraktívnych prostrediach, do pol pása obnažení svalnatí chlapci, problémy s rodičmi, maturita, „ťaživé" vyberanie si medzi láskou k indiánskemu vlkolakovi či bielemu démonickému upírovi. A aby sa nepovedalo, i zopár celkom dobre realizovaných akčných scén.
Napriek tomu to film ešte nemá vyhrané. Producentom musí robiť vrásky skutočnosť, že kritici sú tentoraz až podozrivo zhovievaví. To neveští nič dobré.