Necestujte do USA, zostaňte v Trnave

Umelecký skon režiséra Blaha Uhlára sa nekonal. Dokazuje to nová hra pre súbor Disk.

Petra Sokolovská (vľavo), Alžbeta Sersenová, Daniel Duban a Monika Babicová v predstavení Polylóg.(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Umelecký skon režiséra Blaha Uhlára sa nekonal. Dokazuje to nová hra pre súbor Disk.

Zdalo sa, že po rozpade a po zbúraní divadla Stoka má režisér Uhlár svoje najlepšie časy za sebou. Že sa postupne zaradí do kategórie žijúcich legiend, od ktorých sa už veľa nečaká a že alkohol a celková nepriazeň osudu z neho spravia nepríjemný prízrak slovenskej kultúry. Umelecký skon sa však nekonal. Uhlár s amatérskym divadlom Disk pripravil už niekoľko predstavení a posledné z nich uviedol nedávno na premiére v trnavskej časti Kopánka.

Inscenácia sa volá Polylóg. Výstupy a scény v nej vytvárajú zvláštnu geometriu. Hoci formálne je predstavenie zostavené z fragmentárnych výjavov, podarilo sa dosiahnuť mimoriadne vysoký stupeň obsahovej jednoty. Scéna, hudba, herci a ich kostýmy spolu súvisia, vytvárajú jemné pradivo vzájomných odkazov a vzniká zvláštny svet, ktorému dominujú obsendantné témy.

Recenzia: Polylóg

Disk: Polylóg (Tok času)
Réžia: Blaho Uhlár
Účinkujú: Monika Babicová, Jozef Belica, Milan Brežák a ďalší
Premiéra: 24. júna v Divadelnom štúdiu DISK v Trnave na Kopánke

Len tak mimochodom

Amatéri z Disku hrajú presne. Neobťažujú predstieranými afektmi, nepokúšajú sa ani vytvárať postavy. Kryštalizujú sa na javisku ako typy. Nehrajú, nerozprávajú, nekričia, netancujú, len demonštrujú akési univerzálne relácie. Robia to jednoducho, so zvláštnym ľahkomyseľným nadšením amatérskeho divadla. Žiadny intelektualizmus. Minimálne gestá.

A nastáva nečakané kúzlo. Z jednoduchých konfigurácií sa skladá niečo zložité, niečo, čo má akýsi nejasný zmysel, niečo, čomu by sme sa radšej vyhli, ale v hĺbke podvedomia nás to neprestáva strašiť. Starnutie, sexuálne sny (občas úchylné), túžba, navonok smiešnosť, celkové odumieranie jedinca.

Uhlár pokračuje v nachádzaní vlastnej divadelnej reči, odmieta príbeh, aby intuitívne zachytil vnútorné plynutie, odmieta slová, aby zachytil vnútornú myšlienku v jej zmyslových prejavoch. Ľudia, ktorí hrajú len pre vlastné potešenie, dokázali, akoby mimochodom, zachytiť hlbokú a bezvýchodiskovú tragiku bytia.

Vyhol sa pokušeniu

Metóda autorského divadla, ktorú Uhlár priniesol do slovenského divadla a ktorú dnes používa mnoho malých divadiel, má však zmysel len vtedy, ak je režisér schopný dať usporiadanej množine fragmentov svoju vlastnú vnútornú tému a nebojí sa záveru totálnej bezútešnosti.

V jednom predstavení divadla Disk, vtedy ešte Uhlár ako mladý režisér, ležal v truhle a pýtal sa, čo chceme, keď slovenské divadlá riadia ľudia, ktorí sú objektívne netalentovaní, ktorí, ak aj niekedy mali talent, tak pred dvadsiatimi rokmi. Je od osudu spravodlivé, že sa Uhlárovi toto pokušenie vyhlo, a že je stále schopný pripraviť predstavenie, pre ktoré by sa oplatilo cestovať aj do New Yorku. Máme to šťastie, že stačí zájsť do Trnavy.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 634
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 605
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 245
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 052
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 763
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 534
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 367
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 856
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 598
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Géza Röhrig spomína, že oscarového Saulovho syna pred dvoma rokmi na Berlinale nechceli.

Vykrádal cudzí hrob. Nový autor série Millenium však trest nedostal

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop