SME

Viniť Hollywood? To možno ani netreba

Dokument Hitler v Hollywoode ukázal, že strach Európanov je zbytočný.

Herečka Maria de Madeiros  v dokumente Hitler v Hollywoode. Chodí po archívoch a hľadá stopy po tajomnom filme HH, ktorý Európania nikdy nevideli.Herečka Maria de Madeiros v dokumente Hitler v Hollywoode. Chodí po archívoch a hľadá stopy po tajomnom filme HH, ktorý Európania nikdy nevideli. (Zdroj: IFFKV)

Režiséri by sa nemuseli až tak veľmi sťažovať, že hollywoodska výroba vytláča ich autorské filmy z kín. Originálny môže byť aj film, ktorý vzniká vnútri hollywoodskeho systému.

KARLOVE VARY, BRATISLAVA. Vo Francúzsku bola v roku 1993 jedna veľká debata o tom, či je audiovizuálny priemysel priemyslom ako každý iný, alebo či k nemu treba pristupovať ako ku „kultúrnej výnimke“ a vymyslieť preň špeciálnu finančnú podporu. Vraj sa na to prišli pozrieť aj americkí špióni, aby zistili, ako sa k filmu stavia francúzska vláda a aké s ním má strategické plány.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí režiséri toto považujú za dôkaz, že Spojené štáty považujú film za štátny záujem. Preto je u nich filmový priemysel taký silný a preto sa mu tak ľahko presadzuje vo svete. „Vyvážajte do sveta americké filmy, ostatné výrobky prídu za nimi,“ vravel aj prezident Roosevelt.

Na festivale v Karlových Varoch sa do hlavnej súťaže dostal film Hitler v Hollywoode, ktorý si pomáha aj konšpiračnými teóriami, aby takýto názor potvrdil. Hoci sa to snaží robiť mystifikačným, a teda zábavným spôsobom.

Čo chcel Hitler v Amerike?Hitler v Hollywoode sa spočiatku javí ako dokument o legendárnej francúzskej herečke Micheline Presle. Chodí za ňou portugalská herečka Maria de Madeiros, preslávená z Tarantinovej Pulp Fiction, a vypytuje sa jej na najdôležitejšie životné chvíle. Zdalo by sa, že najvzrušujúcejšie chvíle prídu, keď Micheline Presle začne opisovať svoje stretnutie so Gérardom Philipom vo filme Diabol v tele. Ale nie je.

SkryťVypnúť reklamu

Mariu de Madeiros zaujme film mladého režiséra Luisa Aramchecka z roku 1933, ktorý Micheline Presle nikdy nevidela, pretože Európa sa vtedy dostala do predvojnového stavu. Keď o ňom spolu začnú pátrať, zistia, že v rovnakom čase sa nakrúcal film s pracovným názvom HH. A pýtajú sa, čo mal ten názov znamenať.

Vďaka skutočným aj falšovaným archívnym záberom prídu nakoniec na dve stopy. Jednou je, že Hitler obdivoval význam Hollywoodu pre americkú propagandu. Chcel tam zájsť a inšpirovať sa (z toho by vyplynul názov Hitler in Hollywood).

Tá druhá stopa je viac­menej opačná a naznačuje, že európski filmári sa zmobilizovali a chystali sa na Hollywood zaútočiť (Hit the Hollywood).

Autorom tohto mystifikačného filmu je belgický režisér Frédéric Sojcher. „Nemám nič proti americkému filmu, veď americký film, to nie je len Hollywood. Povedzme, že som len proti takej vízii filmového priemyslu, aký vytvoril Hollywood, pretože ten zabraňuje tomu, aby bol vo svetových kinosálach rovnako zastúpený aj európsky film,“ vravel v Karlových Varoch. Zrejme sa tým snažil zmierniť nepriateľské naladenie, ktoré by mohlo k Hollywoodu vo Varoch vzniknúť.

SkryťVypnúť reklamu

Na úplný koniec svojho filmu, až po jeho záverečných titulkoch, však Sojcher strihol názory zaslúžilých európskych režisérov (Wima Wendersa, Andreja Končalovského, Thea Angelopoulusa), ktorí sa sťažujú otvorene.

Čo sme ochotní premietaťV čase, keď si veľa divákov naozaj mylne stotožňuje americký film s Hollywoodom, to nie je veľmi šťastný nápad. Dokument Hitler v Hollywoode (aj keď ho karlovarský festival uvádzal ako komédiu) skôr prispieva k smutnému obrázku, v ktorom boj európskeho autorského filmu za svoju dôležitosť vyznieva zúfalo a tak trochu aj smiešne.

Maria de Madeiros, obohatená o zážitok z Pulp Fiction, na to mala najtriezvejší názor: „Spolu s Quentinom Tarantinom sme tento film nakrúcali ako nezávislé dielo. Netušili sme, či bude v kinách úspešný a či bude vôbec zrozumiteľný, pretože ide proti všetkým pravidlám, ktoré v Hollywoode vznikli. Je originálny, sofistikovaný, provokatívny. A predsa – nakrútili sme ho vnútri hollywoodskeho systému,“ vravela. „Takže neobviňujme zbytočne Ameriku. Radšej sa pýtajme Európanov, či sú aj oni ochotní takéto filmy odpremietať.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 17 546
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 292
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 751
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 351
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 413
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 690
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 648
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 598
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 698
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 295
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 71 134
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 639
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 644
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 096
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 723
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 287
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu