SME

Mím opúšťa Arénu

Z Bratislavy odchádza ďalšia umelecká osobnosť. Je ňou profesor MILAN SLÁDEK, riaditeľ Medzinárodného inštitútu pohybového umenia a Divadla Aréna, svetovo uznávaný mím, režisér, dramaturg a scénograf. Po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy emigroval na 23 ...


Kompletná rekonštrukcia divadla Aréna stála 70 miliónov korún. FOTO SME – PAVOL MAJER









Pantomimické líčenie Milanovi Sládkovi trvá približne 20 minút, je podľa jeho slov časom prípravy a premeny. Pri „maskovaní“ na bielo, ktoré si robí vždy sám, sa snaží postupovať pomaly. Aj keď biela tvár na javisku pôsobí jednoducho a dala by sa nalíčiť aj za päť minút, s jej úpravou sa nenáhli. „Je to určitý rituál,“ hovorí mím. „Prevteliť sa dá do všetkého,“ tvrdí Sládek, ktorý počas jedného predstavenia vie stvárniť rybára, slnečnicu či tanečníka. Podľa jeho slov je ťažšie nájsť formu, ktorou sa prevtelenie obecenstvu ponúkne. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z Bratislavy odchádza ďalšia umelecká osobnosť. Je ňou profesor MILAN SLÁDEK, riaditeľ Medzinárodného inštitútu pohybového umenia a Divadla Aréna, svetovo uznávaný mím, režisér, dramaturg a scénograf. Po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy emigroval na 23 rokov do zahraničia, v Kolíne nad Rýnom založil úspešné Divadlo Kefka. Po roku 1989 sa vrátil a desať rokov tvoril divadlo, z ktorého v júni odchádza. Zo Slovenska druhýkrát a už asi definitívne. Čo ho prinútilo odísť?

Azda posledný ročník divadelného festivalu Kaukliar otvárate obnoveným predstavením Dar z roku 1993. Prečo nie novou inscenáciou? Hovorilo sa, že naštudujete Stravinského Petrušku.

„Na naštudovanie nových inscenácií neboli, bohužiaľ, peniaze, preto sa nerealizovala ani Petruška. Dar som obnovil aj kvôli septembrovému pozvaniu na festival do Pekingu a ďalším ponukám. Myslím, že kombinácia sólistickej pantomímy s technikou čierneho divadla by mohla byť širokému publiku blízka.“

SkryťVypnúť reklamu

Aréna bola jediným kamenným európskym divadlom pantomímy. Splnila vaše očakávania?

„Nové veci sa u nás na Slovensku ťažko presadzujú, aj keď sú talentované, nemusia mať vždy široké obecenstvo.“

Stretla sa s pochopením zo strany finančnej podpory?

„Sám si vyčítam, že som asi nemal schopnosť presvedčiť svojich nadriadených, že ide o výnimočný projekt. Nielen, čo sa týka mojej vlastnej práce, ale aj existencie takého divadla vôbec. Dá sa povedať, že sme boli jednými z prvých, oproti Prahe, Viedni, Budapešti, ktorí sme také niečo postavili na nohy, ale my, Slováci, asi nevieme byť prví. Neveríme si, že ideme dobrou cestou. Vždy čakáme, až keď nás o tom druhí presvedčia. Pantomíma tu nemala tradíciu, nedávala sa jej žiadna životaschopnosť, napriek tomu, že v okolitých krajinách vznikajú nové súbory, festivaly. Mimochodom, vo Varšave práve vzniká divadlo podľa vzoru Arény. Keď budeme na všetko uplatňovať naše slovenské kritériá, nikam sa nedostaneme.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste boli spokojný s návštevnosťou?

„Budova divadla bola skolaudovaná až v decembri minulého roku, situácia nebola taká, aby sme k nám do divadla mohli pravidelne pozývať divákov. Vlani sme pre dokončovanie divadla pol roka nehrali. Divák je ako krásna deva, ktorú sa snažíte dosiahnuť, získať jej priazeň, ale ona má alebo nemá náladu vás poznať, my sme ani veľmi nemali možnosť poriadne o túto devu bojovať. Potrebovali sme čas, aby sa súbor po tých všetkých problémoch dal dohromady, čas naštudovať nové veci, pripraviť repertoár. Zvládol som to aj za tých nesmierne komplikovaných podmienok, musím povedať, že pre mňa samého je to prekvapujúce.“

Spod ministerstva kultúry ste prešli pod správu Bratislavského samosprávneho kraja, čo kritizoval aj poslanec Národnej rady za HZDS Dušan Jarjabek.

SkryťVypnúť reklamu

„Má pravdu. Keď som priamo patril pod ministerstvo kultúry, mal som viac možností vybudovať tu niečo ojedinelé – pohybové divadlo, festival, ktorý bolo naozaj ťažké za sedem rokov udržať. Terajší minister kultúry neprejavil o toto divadlo žiadny záujem.“

Nepokúšal sa niekto vaše rozhodnutie o odchode zmeniť?

„Nemecký veľvyslanec, ktorý si nevedel predstaviť, že by sa takáto vec z mesta vytratila. Snažil sa ovplyniť rozhodnutia našich politikov, ostalo to však bez odozvy. Hanbil som sa.“

Váš súbor sa rozpadá?

„V podstate áno, budem sa však snažiť, aby ľudia koncentrovaní okolo určitých inscenácií naďalej spolupracovali na projektoch.“

Hovorilo sa, že váš súbor je popri vás len „křoví“, väčšinou ste hrali hlavné úlohy.

„Začínal som s ľuďmi, ktorí s pantomímou nemali žiadne skúsenosti. Bol som zároveň pedagógom, musel som vychádzať z toho, čo mám, vedieť ohodnotiť ich kvalitu. Keď ideme von teraz, kritici nehovoria o křoví, pýtajú sa ma, či mám súbor zo zahraničia. Sú to všetko moji rovnocenní kolegovia, predstavenie Labyrint 2000 a Divná čiapka robili sami. Ale negatívne v tomto meste je, že vždy hľadáme špinu, neobjektívnosť. Je to tiež jeden z dôvodov, prečo sa tu cítim byť nepochopený, neschopný existencie. Ľudia spolu nezaobchádzajú kultúrne.“

SkryťVypnúť reklamu

Snažili ste sa byť apolitický?

„Príslušnosť k nejakej politickej strane nevyrieši moju vlastnú situáciu. Veľmi skoro som pochopil, že najdôležitejšie je, aby som ukázal kvalitu svojej práce, to bol základ mojej existencie. Keď napríklad v Nemecku videli, že som zaujímavý pre mesto, Goetheho inštitút ma oslovil a pätnásť rokov vysielal po celom svete. Nepotreboval som sa pnúť na politikov, lebo politici potrebujú nás, ktorí tvoríme hodnoty. Ak politik dokáže podporiť schopnú vec, hovorí o svojej vlastnej kvalite. Základná štruktúra spoločnosti by mala byť postavená na snahe o vytváranie kvality.“

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Ľubo Roman, pod ktorého pôsobenie Aréna od apríla spadá, chce riešiť Arénu až po vašom odchode. Ako si vy predstavujete jej ďalšie smerovanie?

SkryťVypnúť reklamu

„Chcem veriť vyjadreniu pána Romana, že zachová Arénu pre pohybové divadlo. Stále sa hovorilo, že sedím v Aréne ako žaba na prameni, ale čím viac sme si boli istí v organizácii, tým viac sme mohli spolupracovať s ďalšími umelecky a ľudsky spriaznenými skupinami. Takou je napríklad Asociácia súčasného tanca alebo Asociácia Bratislava v pohybe, ktorej festival práve v divadle prebieha.“

Čo by sa muselo zmeniť, aby ste sa vrátili?

„Musela by tu nastať ekonomická profesionalizácia. My sme na fungovanie potrebovali o dva milióny viac. Riešiť stále údržbu budovy podľa mňa tiež nie je funkciou divadla. Pripájam sa aj ku kritike rozlišovania kultúry na štátnu a neštátnu, štruktúra rozdelenia kultúry na ministerstve kričí socializmom najhrubšieho zrna. Nikde predsa nie je povedané, že niekto, kto je v národnom divadle, je apriori dobrý umelec. Ionescove hry sa vždy hrávali v malých divadlách a bol to svetový autor. Jediné kritérium je robiť dobré a zlé umenie. Myslím, že na Slovensku sa hazarduje s kvalitami, ktoré tu sú. Ak sa s tým niečo neudeje, nezmení sa nič.“

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Katarína Mojžišová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 786
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 582
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 434
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 290
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 146
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 799
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 417
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


7
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


8
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 7
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 16
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 920
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 546
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 244
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 960
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 514
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 317
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 533
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 346
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu