SME

Mím opúšťa Arénu

Z Bratislavy odchádza ďalšia umelecká osobnosť. Je ňou profesor MILAN SLÁDEK, riaditeľ Medzinárodného inštitútu pohybového umenia a Divadla Aréna, svetovo uznávaný mím, režisér, dramaturg a scénograf. Po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy emigroval na 23 ...


Kompletná rekonštrukcia divadla Aréna stála 70 miliónov korún. FOTO SME – PAVOL MAJER









Pantomimické líčenie Milanovi Sládkovi trvá približne 20 minút, je podľa jeho slov časom prípravy a premeny. Pri „maskovaní“ na bielo, ktoré si robí vždy sám, sa snaží postupovať pomaly. Aj keď biela tvár na javisku pôsobí jednoducho a dala by sa nalíčiť aj za päť minút, s jej úpravou sa nenáhli. „Je to určitý rituál,“ hovorí mím. „Prevteliť sa dá do všetkého,“ tvrdí Sládek, ktorý počas jedného predstavenia vie stvárniť rybára, slnečnicu či tanečníka. Podľa jeho slov je ťažšie nájsť formu, ktorou sa prevtelenie obecenstvu ponúkne. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z Bratislavy odchádza ďalšia umelecká osobnosť. Je ňou profesor MILAN SLÁDEK, riaditeľ Medzinárodného inštitútu pohybového umenia a Divadla Aréna, svetovo uznávaný mím, režisér, dramaturg a scénograf. Po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy emigroval na 23 rokov do zahraničia, v Kolíne nad Rýnom založil úspešné Divadlo Kefka. Po roku 1989 sa vrátil a desať rokov tvoril divadlo, z ktorého v júni odchádza. Zo Slovenska druhýkrát a už asi definitívne. Čo ho prinútilo odísť?

Azda posledný ročník divadelného festivalu Kaukliar otvárate obnoveným predstavením Dar z roku 1993. Prečo nie novou inscenáciou? Hovorilo sa, že naštudujete Stravinského Petrušku.

„Na naštudovanie nových inscenácií neboli, bohužiaľ, peniaze, preto sa nerealizovala ani Petruška. Dar som obnovil aj kvôli septembrovému pozvaniu na festival do Pekingu a ďalším ponukám. Myslím, že kombinácia sólistickej pantomímy s technikou čierneho divadla by mohla byť širokému publiku blízka.“

SkryťVypnúť reklamu

Aréna bola jediným kamenným európskym divadlom pantomímy. Splnila vaše očakávania?

„Nové veci sa u nás na Slovensku ťažko presadzujú, aj keď sú talentované, nemusia mať vždy široké obecenstvo.“

Stretla sa s pochopením zo strany finančnej podpory?

„Sám si vyčítam, že som asi nemal schopnosť presvedčiť svojich nadriadených, že ide o výnimočný projekt. Nielen, čo sa týka mojej vlastnej práce, ale aj existencie takého divadla vôbec. Dá sa povedať, že sme boli jednými z prvých, oproti Prahe, Viedni, Budapešti, ktorí sme také niečo postavili na nohy, ale my, Slováci, asi nevieme byť prví. Neveríme si, že ideme dobrou cestou. Vždy čakáme, až keď nás o tom druhí presvedčia. Pantomíma tu nemala tradíciu, nedávala sa jej žiadna životaschopnosť, napriek tomu, že v okolitých krajinách vznikajú nové súbory, festivaly. Mimochodom, vo Varšave práve vzniká divadlo podľa vzoru Arény. Keď budeme na všetko uplatňovať naše slovenské kritériá, nikam sa nedostaneme.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste boli spokojný s návštevnosťou?

„Budova divadla bola skolaudovaná až v decembri minulého roku, situácia nebola taká, aby sme k nám do divadla mohli pravidelne pozývať divákov. Vlani sme pre dokončovanie divadla pol roka nehrali. Divák je ako krásna deva, ktorú sa snažíte dosiahnuť, získať jej priazeň, ale ona má alebo nemá náladu vás poznať, my sme ani veľmi nemali možnosť poriadne o túto devu bojovať. Potrebovali sme čas, aby sa súbor po tých všetkých problémoch dal dohromady, čas naštudovať nové veci, pripraviť repertoár. Zvládol som to aj za tých nesmierne komplikovaných podmienok, musím povedať, že pre mňa samého je to prekvapujúce.“

Spod ministerstva kultúry ste prešli pod správu Bratislavského samosprávneho kraja, čo kritizoval aj poslanec Národnej rady za HZDS Dušan Jarjabek.

SkryťVypnúť reklamu

„Má pravdu. Keď som priamo patril pod ministerstvo kultúry, mal som viac možností vybudovať tu niečo ojedinelé – pohybové divadlo, festival, ktorý bolo naozaj ťažké za sedem rokov udržať. Terajší minister kultúry neprejavil o toto divadlo žiadny záujem.“

Nepokúšal sa niekto vaše rozhodnutie o odchode zmeniť?

„Nemecký veľvyslanec, ktorý si nevedel predstaviť, že by sa takáto vec z mesta vytratila. Snažil sa ovplyniť rozhodnutia našich politikov, ostalo to však bez odozvy. Hanbil som sa.“

Váš súbor sa rozpadá?

„V podstate áno, budem sa však snažiť, aby ľudia koncentrovaní okolo určitých inscenácií naďalej spolupracovali na projektoch.“

Hovorilo sa, že váš súbor je popri vás len „křoví“, väčšinou ste hrali hlavné úlohy.

„Začínal som s ľuďmi, ktorí s pantomímou nemali žiadne skúsenosti. Bol som zároveň pedagógom, musel som vychádzať z toho, čo mám, vedieť ohodnotiť ich kvalitu. Keď ideme von teraz, kritici nehovoria o křoví, pýtajú sa ma, či mám súbor zo zahraničia. Sú to všetko moji rovnocenní kolegovia, predstavenie Labyrint 2000 a Divná čiapka robili sami. Ale negatívne v tomto meste je, že vždy hľadáme špinu, neobjektívnosť. Je to tiež jeden z dôvodov, prečo sa tu cítim byť nepochopený, neschopný existencie. Ľudia spolu nezaobchádzajú kultúrne.“

SkryťVypnúť reklamu

Snažili ste sa byť apolitický?

„Príslušnosť k nejakej politickej strane nevyrieši moju vlastnú situáciu. Veľmi skoro som pochopil, že najdôležitejšie je, aby som ukázal kvalitu svojej práce, to bol základ mojej existencie. Keď napríklad v Nemecku videli, že som zaujímavý pre mesto, Goetheho inštitút ma oslovil a pätnásť rokov vysielal po celom svete. Nepotreboval som sa pnúť na politikov, lebo politici potrebujú nás, ktorí tvoríme hodnoty. Ak politik dokáže podporiť schopnú vec, hovorí o svojej vlastnej kvalite. Základná štruktúra spoločnosti by mala byť postavená na snahe o vytváranie kvality.“

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Ľubo Roman, pod ktorého pôsobenie Aréna od apríla spadá, chce riešiť Arénu až po vašom odchode. Ako si vy predstavujete jej ďalšie smerovanie?

SkryťVypnúť reklamu

„Chcem veriť vyjadreniu pána Romana, že zachová Arénu pre pohybové divadlo. Stále sa hovorilo, že sedím v Aréne ako žaba na prameni, ale čím viac sme si boli istí v organizácii, tým viac sme mohli spolupracovať s ďalšími umelecky a ľudsky spriaznenými skupinami. Takou je napríklad Asociácia súčasného tanca alebo Asociácia Bratislava v pohybe, ktorej festival práve v divadle prebieha.“

Čo by sa muselo zmeniť, aby ste sa vrátili?

„Musela by tu nastať ekonomická profesionalizácia. My sme na fungovanie potrebovali o dva milióny viac. Riešiť stále údržbu budovy podľa mňa tiež nie je funkciou divadla. Pripájam sa aj ku kritike rozlišovania kultúry na štátnu a neštátnu, štruktúra rozdelenia kultúry na ministerstve kričí socializmom najhrubšieho zrna. Nikde predsa nie je povedané, že niekto, kto je v národnom divadle, je apriori dobrý umelec. Ionescove hry sa vždy hrávali v malých divadlách a bol to svetový autor. Jediné kritérium je robiť dobré a zlé umenie. Myslím, že na Slovensku sa hazarduje s kvalitami, ktoré tu sú. Ak sa s tým niečo neudeje, nezmení sa nič.“

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Katarína Mojžišová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 703
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 9 975
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 899
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 447
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 826
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 753
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 584
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 674
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 46 802
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 32 753
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 22 972
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 624
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 137
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 217
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 976
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 840
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu