Bratislava 20. mája (TASR) - V duchu hesla ten koho ľúbim, chce niekoho iného sa odvíjajú osudy šiestich hrdinov divadelnej hry Táňa - Táňa mladej ruskej dramaturgičky Oľgy Muchinovej.
Jej premiéra v réžií študenta Vysokej školy múzických umení (VŠMU) Mariána Amslera bude v piatok o 19. hodine v bratislavskom Štúdiu 12 Divadelného ústavu. Inscenácia hry vznikla v spolupráci VŠMU a Divadelného ústavu v preklade Romany Maliti.
Reťazec zaľúbení, žiarlivosti, podvodov, sklamaní a osudových stretnutí troch generačne rozdielnych dvojíc sa odohráva vo veľkom dome počas jedného nekonečného večierka, na ktorom sa popíja šampanské, počúva hudba a rozprávajú nezmyselné sny. V Muchinovej vízií sa i sídlisková štvrť Moskvy Bibirevo mení na malebné miesto s bielymi letnými stolíkmi, kde sa ľudia prechádzajú v rozkvitnutom sade a kde i lavičky zapustili do zeme korene.
Ťažiskom hry je poetický jazyk, ktorý z nej vytvára dramatickú báseň. Text je na prvý pohľad uzamknutý, s mnohými významovými rovinami. V hre sa nachádzajú aj odkazy, parafrázy i priame citácie diel ruských klasikov Čechova, Turgeneva, Majakovskeho a Bloka. Reťazec zaľúbení, žiarlivosti, podvodov a sklamaní si podľa mladej herečky Lucie Hurajovej, stvárňujúcej postavu Táni, vzhľadom na to, že hra je napísaná intuitívne, vyžaduje aj intuitívny prístup. "Niekedy dokonca pripomína skladačku alebo matriošku, ktorú možno nanovo objavovať," spresnil predstaviteľ Ivanova Robert Roth. Spolu s ostatnými protagonistami predstavenia ocenil až neuveriteľné nasadenie a absolútnu symbiózu súboru na skúškach. "Verím, že sme sa pustili do niečoho, čo tak rýchlo neskončí," dodala autorka prekladu a predstaviteľka Ziny Romana Maliti.
Silu slova a dialógov vo svojej režijnej koncepcii využil aj Amsler, ktorý inscenáciu postavil na hercoch a akciách medzi nimi. "Pražské Divadlo na Zábradlí pod vedením režiséra Jána Antonína Pitínskeho inscenáciu hry Táňa - Táňa v roku 1997 postavilo na vizuálnych efektoch a štylizácii. Osudy našich hrdinov sa odvíjajú v čistom priestore, rozdelenom na tri časti, z ktorých každej dominuje jeden objekt," uviedol Amsler.
Ústrednou témou piatich divadelných hier súčasnej ruskej dramatičky Oľgy Muchinovej je láska. Hrdinovia hier sa ocitajú v jej zajatí, avšak ich pocit býva nenaplnený. Každý miluje a je milovaný, nie však tým, koho miluje. Muchinovej hry Smutné tance Xavera Kaludského (1989), Alexander August (1991), Karlownina láska (1992) Táňa - Táňa (1994) a You (1997) sa inscenujú v mnohých európskych divadlách a úspešne uvádzajú na festivaloch.