SME

Z kolotočov vám nemusí byť zle

Mladá maľba sa v Galérii mesta Bratislavy predstavuje výstavou maliarky Ildikó Pálovej

Obraz Otecko so synom, zjavne jeden z pokojných a šťastných momentov, ktoré maliarka vo svojej tvorbe zachytila.Obraz Otecko so synom, zjavne jeden z pokojných a šťastných momentov, ktoré maliarka vo svojej tvorbe zachytila. (Zdroj: GMB)


Výstava Ildikó Pálovej je jasne čitateľným príbehom. Medzi riadkami má však stále ukrytých veľa písmen.

Názov Raz hore, raz dole má vyjadrovať striedajúce sa životné etapy, pocity Ildikó Pálovej. Sínusoidu jej šťastných a menej pokojných období – neľahké skúsenosti z Nemecka, prácu v Anglicku, liečbu na psychiatrii, vzťah s mužom, narodenie dieťaťa. Pri spätnom obhliadnutí na všetky jej práce nadobudne divák pocit, že sa v názve nezmýlila. Celkom iste by sa však výstava mohla volať aj Na kolotoči.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kolotoč by pritom nepredstavoval iba prchavý pocit adrenalínu či unáhlenosť, rýchlosť riešení. Práve naopak. Ku kolotoču, ktorý je aj súčasťou jedného z obrazov, musíme prejsť dlhšiu cestu. Kým sa tak stane, musíme zistiť, prečo sme k nemu išli a ako vyzerá cesta, ktorá k nemu vedie. Odpoveď – farebná, je síce sčasti pravdou, ale zďaleka nie úplnou.

Plastická farebnosť

Ildikó Pálová (1982) je absolventkou košickej Katedry výtvarných umení a intermédií. Kurátor Ivan Jančár o nej hovorí ako o „autorke, ktorú nemožno zaradiť k žiadnej skupine, škole či k smeru“. Zároveň ju však trochu prirovnáva k Jean­Michelovi Basquiatovi. Pálová tiež využíva nápisy, volí voľnú kompozíciu a perspektívu. Aj tu môže platiť kolotočovské prirovnanie, stále sa totiž pozeráme z rôznych uhlov súčasne. Obrazy sa vďaka prelínaniu vrstiev, výrazných kontúr, ostrých farebných plôch stávajú plastickými.

SkryťVypnúť reklamu

S pravidelnosťou sa v Pálovej motívoch objavujú kvety, tváre a zvieratá: kone, psy, mačky, vtáky. S tvárami, najmä s tvárou dieťaťa už súvisí „príbehová“ línia, ktorá je v koncepcii výstavy neprehliadnuteľná.

Predzvesť zmeny maliarskeho prístupu jasne cítiť medzi obrazmi Môj svet a Mačky a deti sa rodia. Kým prvý je ešte splynutím, súhrou farebných nálad (ukazuje ženu so zatvorenými očami, v svete koní, jednorožcov a snov), druhý už definuje posun k novým pocitom. Kontrasty farieb sú vyostrené, žena sa pozerá unaveným pohľadom a štetcom v ľavej ruke maľuje sonografický záber na dieťa.

Obrazom Po pôrode, ktorý Pálová začala maľovať koncom tehotenstva a dokončila až s dieťaťom na rukách, sa menia niektoré, dovtedy charakteristické výrazové prostriedky. Kontúry sa zjemňujú, farby sú jasné, veľmi jemné, akoby čerstvo narodené dieťa nechceli zobudiť. Postupne sa mení aj uvoľnená kompozícia a perspektíva, ktorá doteraz, akoby sledovaná z hojdačky, naberala na stabilite.

SkryťVypnúť reklamu

Prestávka, začiatok či koniec

Obraz troch detí a Otecko so synom si stále zachovávajú farebnú rozmanitosť, ale už usporiadanú. Farby sú uložené vedľa seba, poskladané a vyžehlené v skrini, do ktorej sa na chvíľu pozeráme. Malý, nenápadný nápis Prater nad postavou otca však bdie nad situáciou, hovorí, že tento výjav môže byť iba zastávkou pred ďalšou jazdou.

Po týchto, na prvý pohľad šťastných, vyrovnaných svedectvách prichádza na rad Kolotoč s koníkmi. Tvár dieťaťa a figúry zvierat sa stretávajú spolu, v ostrých jasných farbách. Žena a jej doterajší svet sa spájajú s pozíciou matky. Kolotoč stojaci uprostred je zjavne opustený, zakrpatený, no predsa púta pozornosť. Medzi koňmi v manéži pôsobí ako niečo neprirodzené, umelé, niečo, čo musíme vo svojom živote neustále tolerovať.

SkryťVypnúť reklamu

Tri menšie formáty plátien pochádzajúce zo staršej tvorby Pálovej, stoja akoby mimo výstavy. Čo tu robia? Majú úplne iný výraz, istú strnulosť, využívajú odlišnú farebnú škálu. Mapa úteku, Hans bez hlavy a portrét bez názvu nie sú žiadnou bodkou, ktorá má dopovedať príbeh autorky (alebo kohokoľvek iného). Sú skôr pozorovateľom, tichou výstrahou bludného kruhu, ktorý sa môže kedykoľvek zopakovať, ak včas nezistíme, že kolotočovania už máme dosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu