ého priemyslu.
Pozývali ho, keď potrebovali vylepšiť filmový či televízny scenár. Vtedy, keď boli filmové postavy príliš umelé či vtedy, keď dialógy nezneli reálne. Tom Mankiewicz (1. 6. 1942- 31. 7. 2010) mal podľa režiséra Richarda Donnera dar „vytvoriť skutočné postavy, emócie a životy a ešte dať svojim postavám aj nádherný zmysel pre humor". Mal štýl, ľahké pero a geniálnu pamäť. Thomas Francis Mankiewicz zomrel minulú sobotu vo veku 68 rokov. Pred tromi mesiacmi sa podrobil operačnému zákroku, ktorý mal zastaviť postupujúcu rakovinu pankreasu.
Tom Mankiewicz. FOTO - ISIFA/GETTY IMAGES
Narodil sa do filmovej dynastie. Otec Joseph bol v 50. a 60. rokoch minulého storočia takmer kultom. Počas dvoch rokov sa mu podarilo získať štyri Oscary, za pôvodný scenár, najlepší film aj za réžiu. Strýko Herma bol zase scenáristom neprekonateľného filmu Občan Kane. Tom sa rozhodol, že bude v rodinnej tradícii pokračovať, keď mal sedem rokov. Vtedy jeho otec dostal Oscara za Všetko o Eve. V rodine pracovali vo filmovom priemysle takmer všetci, čo mali šťastie a zdedili umelecký talent po dedkovi, ktorý bol profesorom nemeckej literatúry.
Vedel variť z vody
Slávne meno Mankiewiczovi otváralo dvere, ale tiež vyvolávalo pochybnosti o tom, či si ho najímajú, pretože je dobrý, alebo preto, že je synom svojho otca. Začínal v roku 1960 ako tretí asistent réžie v poslednom filme Michaela Curtiza. Potom napísal filmový scenár pre Nancy Sinatrovú. Film dostal cenu Emy.
S hudobnou produkciou to skúšal ďalej. Napísal libretá kritikmi, hoci nie divákmi uznávaným broadwayským muzikálom. Tam si ho všimli producenti filmov o Jamesovi Bondovi. Chceli, aby prepísal scenár k bondovke Diamanty sú večné tak, aby nalákal spať na Bondovu rolu Seana Conneryho. Podarilo sa, aj keď nielen Mankiewiczovým pričinením. Connery tiež dostal astronomický honorár. Film ma komerčný úspech, kritici nadšení neboli.
Mankiewicz potom ešte napísal scenár k bondovke Ži a nechaj zomrieť (film nominovali na Oscara) a zásadne prepracoval film Špión, ktorý ma miloval.
Vylepšil Supermana
Keď režisér Richard Donne dostal filmový scenár k Supermanovi, nebol nadšený. Scenár bol dlhý, nezáživný, s nudnými dialógmi. Napadlo mu, že pomôcť by mohol Mankiewicz. Koncom 70. rokov už mal povesť človeka, ktorý vie variť z vody. Opravil scenáre viacerých úspešných filmov, pracoval ako konzultant pri viacerých televíznych seriáloch a Peter Fald si presadil, aby pomáhal vymýšľať zápletky pre Colomba.
Mankiewicz zo Supermana a Supermana II s Christopherom Reevom vyťažil scenáristické maximum. Skrátil dialógy, dal postavám uveriteľný slovník. Asociácia filmových scenáristov však nesúhlasila s tým, aby sa v titulkoch filmu objavil ako scenárista. Mankiewicz sa o svoje práva súdil a spor po dlhých rokoch vyhral.
Neskôr začal režírovať, produkovať a prepisovať nepodarené scenáre po druhých. Za posledných tridsať rokov spolupracoval s významnými režisérmi, radil viacerým produkciám. Považovali ho za jedného z najlepšie platených mužov Hollywoodu.
V posledných rokoch života učil budúcich filmárov, ale venoval sa aj ochrane prírody. Mal dom v Keni a podporoval tamojšie ochranárske združenia. Pomáhal tiež zoo v Los Angeles a choval jazdecké kone.