Porovnanie s Bathory? Môže byť

Nie je to historický veľkofilm, ako sa píše na plagáte. Ale Legenda o lietajúcom Cypriánovi bude možno jediný slovenský film, ktorý sa tento rok dostane do kín.

Herec v hlavnej úlohe Marko Igonda a režisérka Mariana Čengel Solčanská pri nakrúcaní Legendy o lietajúcom Cypriánovi.(Zdroj: SPI)

Tvorcovia filmu Legenda o lietajúcom Cypriánovi očakávali v kinách väčšiu návštevnosť.

BRATISLAVA. Režisérka Mariana Čengel Solčanská Legendu o lietajúcom Cypriánovi ešte v kine nevidela, stres z celovečerného debutu jej to nedovolil. Film mal premiéru koncom júla a aj bez nej sa naň zatiaľ prišlo pozrieť 21-tisíc divákov. Je to v podstate jednoducho vyrozprávaný príbeh o mníchovi, kde vynikajú úvahy o utrpení, túžbe po dobre, duchovnej harmónii a nevyskúšaných možnostiach človeka.

Napriek tomu sa nevyhol spájaniu a prirovnávaniu k Jánošíkovi a Bathory, teda k filmom, ktoré boli nakrútené s väčšou formálnou exhibíciou. Zvádzalo k tomu aj avízo na plagáte, na ňom sa píše, že Cyprián je historický veľkofilm. Prečo v ňom však žiadna veľká historická scéna nie je, vysvetľuje producent Eduard Čengel: „Podobnú výčitku som už počul v súvislosti so sprievodnou piesňou. Na plagáte sa píše o hite Zuzany Smatanovej, hoci priamo vo filme neodznie. Lenže reklamná kampaň nemusí byť stopercentne pravdivá, musí prilákať čo najviac ľudí do kina. Môžu nás za ňu kritizovať v médiách, ale verím, že tí, čo nakoniec prídu do kina, nebudú sklamaní.“

Cyprián je predsa len aj súčasná téma. Akurát sme si povedali, že radšej ako drámu z Petržalky nakrútime výtvarný film, na ktorý sa bude dobre pozerať.

Hra na filmové profesie

Výčitky, že sa na Slovensku nakrútil ďalší film z minulých storočí (zatiaľ čo Česi nakrúcajú o súčasnosti) mu neprekážajú, ani spájanie s Bathory a Jánošíkom. „Jánošíka nakrútila Agniezska Holland, slávna režisérka s oscarovou nomináciou, Bathory zas klasik Jakubisko. Porovnanie s nimi nás teší,“ hovorí. „Je pravda, že sme sa nechali zviesť vlnou ich popularity, ale Cyprián je predsa len aj súčasná téma. Akurát sme si povedali, že radšej ako drámu z Petržalky nakrútime výtvarný film, na ktorý sa bude dobre pozerať.“

Jakubiskov film stál okolo desať miliónov eur, Cyprián 1,5 milióna. Producent Čengel sa pokúsil o stredoeurópsku koprodukciu. Maďarský partner nakoniec nedostal peniaze a v Česku sa rozhodli, že téma sa ich veľmi netýka, preto najtesnejšie spolupracoval s Poliakmi. Hoci poľskí koproducenti nesplnili všetky záväzky, Čengel bol so spoluprácou spokojný a chváli poľských hercov. „Dojalo ma, čo spravil jeden z nich pre svoju tridsaťsekundovú scénu, ktorá sa ani nedostala do konečného strihu. Pred klapkou najprv dvadsať minút behal, aby bol dostatočne spotený a vyzeral hodnoverne.“

Čengel vraj nevie, či sa dá čosi podobné čakať aj od slovenských filmárov. S filmom začína a zatiaľ má pocit, že tu sa na filmové profesie len hráme, keďže na filmovú prácu niet veľa príležitostí. „Platí to aj pre producentov, teda aj pre mňa. Pretože producentom je ten, kto má dva filmy vo vývoji, jeden rozkrútený, dva v postprodukcii a jeden uvádza do kín.“

Legenda o lietajúcom Cypriánovi prišla do kín v rovnakom čase ako nový Shrek a Počiatok s Leonardom DiCapriom v hlavnej úlohe. V návštevnosti skončili hneď za nimi, hoci tvorcovia čakali trochu viac. Pôvodne dúfali, že pritiahnu stotisíc divákov, dnes odhadujú, že by sa im mohla podariť polovica.

Možná oscarová nominácia

Úplne prví mohli film vidieť už diváci na Artfilm Feste v Trenčíne, volali ho tam do súťaže, ale Čengel nakoniec odmietol. Hovorí: „Áno, programovému riaditeľovi Petrovi Nágelovi sme sľúbili, že ak sa predtým nedostaneme na veľký svetový festival, radi prídeme na Artfilm. Nakoniec nás však trochu vystrašilo, že by sme šesť týždňov pred distribučnou premiérou prišli o moment prekvapenia a že by to oslabilo našu kampaň. Vyšlo to aj z našej neskúsenosti, čo, myslím si, nakoniec Peter Nágel pochopil.“

Film Mariany Čengel Solčanskej je zatiaľ jedinou tohtoročnou slovenskou premiérou. Ak sa do konca roka nestihne dostať do kín film Jozefa Paštéku Mŕtvola musí zomrieť, zrejme to bude náš kandidát na cudzojazyčného Oscara. Eduard Čengel sa pri takej úvahe smeje: „Počítam s tým!“

Prečo sa stať producentom

Eduard Čengel zaplatil film svojej manželke, hoci vedel, že sa mu tie peniaze nikdy nevrátia.

Producent Legendy o lietajúcom Cypriánovi Eduard Čengel hovorí, že jeho manželka, režisérka Mariana Čengel Solčanská za ním najprv prišla len preto, aby jej dal pečiatku a ona mohla žiadať grant v mene jeho reklamnej agentúry. Financovanie sa však ukázalo byť komplikované, a tak sa z neho stal producent.

Z celkového rozpočtu 1,5 milióna eur tvorila tretinu štátna podpora (ešte z programu Audiovízia). Čengel tvrdí, že prvé peniaze dostali až na tretí pokus. „Predkladali sme projekt s hotovým scenárom, do ktorého sme už vtedy sami investovali pol milióna korún a žiadali sme podporu na výrobu. Dlho nám vraveli, že by sme mali väčšie šance, keby sme najprv žiadali a dostali peniaze na vývoj. My sme už ale film mali vyvinutý, a úplne som nechápal tú logiku.“

Program Audiovízia nahradil minulý rok Audiovizuálny fond, Čengel o ňom vraví: „Nemyslím si, že fond by mal vyhľadávať talenty a podporovať projekty vo vývoji. O štátnu podporu by mali žiadať také projekty, ktoré sú už vypracované a našli si producenta, ktorý im verí, a preto už do nich dostatočne investoval. Doteraz to u nás neplatilo, a preto už štát podporil veľa filmov, ktoré nikto nikdy nevidel.“

Z fondu dostal Čengel ešte 69­tisíc eur na distribúciu Lietajúceho Cypriána. Hoci tvrdí, že vložené peniaze sa im nikdy nevrátia, dnes spolu s manželkou uvažujú nad novým filmom: „Samozrejme, aj my sa budeme znovu uchádzať o podporu.“

(kk)

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 319
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 010
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop