SME

Súčasnosť je preplnená obrazmi

Artmanažérka, kurátorka, lektorka, organizátorka výstav, iniciátorka známej letnej fotografickej školy, šéfka Domu fotografie v Poprade a neskôr v Liptovskom Mikuláši. LUCIA BENICKÁ vie pre fotografiu oduševniť hádam každého.

Lucia Benická (1963), absolventka dejín umenia na FFUK Bratislava. Kurátorka, artmanažérka, lektorka, publicistka a organizátorka výstav. Realizovala množstvo výstav z oblasti fotografie v SR a zahraničí. V rokoch 1987 - 1992 kurátorka Galérie umelcov SpiLucia Benická (1963), absolventka dejín umenia na FFUK Bratislava. Kurátorka, artmanažérka, lektorka, publicistka a organizátorka výstav. Realizovala množstvo výstav z oblasti fotografie v SR a zahraničí. V rokoch 1987 - 1992 kurátorka Galérie umelcov Spi (Zdroj: ĽUBO STACHO)

Ste držiteľkou prestížneho Fullbrightovho štipendia. Keď ste boli v USA, bol to pre vás kultúrny šok typu „ja som v niečom vyrastala a pritom to je úplne inak"?

Prvýkrát som bola v USA na ročnom pobyte v roku 1995 v Múzeu súčasnej fotografie v Chicagu. Bola to mágia sveta, kde je všetko možné - rok pobytu mi dal viac ako niekoľkoročné štúdium v limitovanom informačnom priestore. Jasné, že rozdiely „tu" a „tam" boli markantné, USA je obrovskou krajinou s množstvom vynikajúcich fotografických inštitúcií. Naše malé teritórium sa nedá porovnávať s takým kolosom. Časom sa rozdiely vymazávajú, intenzívne sa „westernizujeme" v každej oblasti života a internet umožňuje neobmedzenú, dynamickú komunikáciu s celým svetom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Medzi komerciou a umením zúri desaťročia v hudbe či vo filme neľútostný boj, ktorý len v niektorých prípadoch ustáva. Ako je to v modernej fotografii?

Komerčná a nekomerčná fotografia sú úplne zlučiteľné, a to aj u jedného autora - bez komerčnej časti tvorby by nemohla vyrásť voľná, pretože časy štedrých tvorivých štipendií sú za nami. Komerčná stránka podporuje nekomerčnú a naopak. Druhá vec sú výstavné siene a prísne koncipované výtvarné projekty - tam už komerčné a nekomerčné oddeľujeme, robíme predsa „umenie".

Konzervatívci tvrdia, že digitálne prístroje zabíjajú fotku. Aký je váš názor?

Nie je to tak. Digitál otvára pre fotografiu nové možnosti, pre profesionálov, amatérov aj bežných „albumárov". Súčasnosť je preplnená obrazmi, fotí takmer každý. Polemika medzi profesionálmi a amatérmi tu však bola vždy. Aj klasická chemická fotografia prešla vývojom, od camery obscury po farebnú fotografiu. A pritom sa určite našli konzervatívci, pochybujúci o hodnotách, ktoré priniesla. Tak je to aj dnes. Pre bežného človeka digitál umožňuje rýchlo nasnímať a archivovať denníky - spomienky do albumov. Väčšinu digitálnych fotografií, ktoré putujú blogmi a stránkami, ich autori vôbec nepovažujú za nejaké dielo, slúžia len na pripomenutie zážitku. Je to vizuálna správa. Žiadna spravodajská fotka alebo nebodaj umenie. Keby tieto možnosti boli v 50. rokoch s klasickými fotoaparátmi, je situácia úplne rovnaká.

SkryťVypnúť reklamu

Včera práve skončila vaša Letná fotografická škola. Pomáhate začiatočníkom aj pokročilým, aby ich fotky boli čo najlepšie. Čo pre vás škola znamená?

Pre mňa je to už dinosaurus - tohto roku máme štrnásty ročník. Chodia sem ľudia z celej Európy a ostatného glóbu, nielen amatéri, ale hlavne študenti umenia a neprofesionálni fotografi. Vedieme triedy s lektormi z celého sveta - po rokoch práce je to solídny súčet. Nie sme kurzom o fotografickej technike, ale o výtvarnom cítení a myslení - slúžia na to aj sprievodné programy, ktoré konfrontujú rôzne tvorivé postupy.

To znie prísne. Vážna škola.

Ale nie, samozrejme, je to tvorivá žúrka, maratón tvorivosti s perfektnou atmosférou v celom meste. V každom prípade trvám na tom, aby bola akcia dobre zorganizovaná - vyplýva z toho spokojnosť všetkých zúčastnených strán.

SkryťVypnúť reklamu

Ste kurátorkou mnohých výstav. Neprepadnú vás niekedy pochybnosti, či je práve váš názor, aj pri špičkovom zahraničnom vzdelaní, kompetentný?

Niekedy sa pochybnostiam nevyhnete, je to ako pri estetickom súde, kde ste si vedomý, že nemusíte mať pravdu a práve váš subjektívny posudok nemusí byť ten pravý. To isté je pri výbere autorov či fotografií pre výstavy. Na druhej strane sa tejto robote intenzívne venujem už dvadsať rokov, takže prevažujú istota a viera vo vlastný názor. A, pochopiteľne - neúnavné štúdium, teoretické konfrontácie toho, čo sa vo svete deje, ako komunikácia s mladými autormi umožňuje pochopiť a do praxe aplikovať nové trendy.

Pýtam sa preto, lebo porotcovia Czech Press Photo hovorili, že medzi porotou vznikali polemiky a mali na niektoré fotografie diametrálne odlišné názory.

SkryťVypnúť reklamu

Každý človek prechádza inou formou osobného rastu a inklinuje k niečomu inému. Porota je stále skladačkou osobných náhľadov - z obrovského množstva kvalitnej reportáže alebo dokumentu nemusí vzísť jednotný názor, to by sa priečilo pravidlám tohto sveta. Ale výstava nie je súťaž a kurátor je spoluautorom výstavy. Porotou sú v tomto prípade návštevníci.

Vybudovali ste známy Dom fotografie v Poprade, niekoľko rokov však pôsobíte v Liptovskom Mikuláši. Čo vás viedlo k presunu?

Úplne banálne ekonomické dôvody - nájmy a perspektíva. A potom dôvody profesionálne - od roku 2005 sídlime priamo v krásnom galerijnom priestore, sme opantaní umením. Fotografia so svojou stálou výstavnou sieňou komunikuje so súčasným a historickým výtvarným umením v Liptovskej galérii P. M. Bohúňa. Je to vzácny druh synergie štátnej a neziskovej organizácie a zároveň veľká výzva na generovanie kvalitných programov. Okrem toho sme mali spoločnú minulosť - od roku 2004 sme v Liptovskej galérii realizovali výstavy finálnych prác fotodielní, ako aj väčších fotografických projektov - presťahovať sa bol celkom prirodzený krok k lepšiemu profesionálnemu zázemiu.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z vašich projektov je celoeurópsky, venovaný pohľadu na odlišné kultúry. O čo vlastne ide?

Oficiálny názov projektu je Európska kultúra očami cudzinca. Princíp je v tom, že osem krajín si vzájomne vymenilo fotografov na autorské stáže. Tí mapovali miestnu kultúru prostredníctvom jedla, stravovania a rituálov okolo jedla a rodiny. Poľský stážista v Grécku sa napríklad venoval bizarnej ozdobe obchodov a reštaurácií rodinnými a náboženskými symbolmi, kým Grék bol fascinovaný poľskou panelákovou socialistickou kultúrou a jedlom, ktoré k tomu patrí. V projekte sú zapojené fotografické organizácie z Talianska, Grécka, zo Španielska, z Fínska, Maďarska, Poľska, Francúzska a zo Slovenska.

S kým ste sa vymieňali vy?

Naším partnerom je Polytechnická univerzita vo Valencii, takže sme si vybrali španielsku fotografku Vanessu Pastorovú, ktorá v Liptovskom Mikuláši a okolí navštívila asi dvadsať rodín a venovala sa portrétu rodiny. V španielskej Valencii bola zasa Petra Cepková, ktorá spracovávala príbehy miestnych a prisťahovaleckých rodín.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sme už pri tom, aký máte vzťah k jedlu vy?

Kuchyňa je pre mňa posvätné rituálne miesto a jedlo je jedným z večných koníčkov. Zlý obed dokáže ovplyvniť pracovný výkon a zvyšok dňa.

Čo vám dáva vašu povestnú energiu?

Bežná horská turistika a bicyklovanie. Jánošíkovým opaskom sú pre mňa hory. Poprad aj Mikuláš ich majú hneď za mestom, takže leto či zima dávajú nekonečné relaxačné možnosti. Fascinuje ma klasické trekovanie s kempovačkou po celom svete - stan je pre mňa najluxusnejšia dovolenková rezidencia. Vždy si uvedomím, ako málo potrebujeme k životu a ako nezmyselne sme obklopení stresom a matériou.

Túto jar ste boli v Nepále - pre turistiku?

Môj dobrý kamarát Ngima Sherpa organizoval charitatívnu výpravu pre montáž solárov v jeho rodnej dedine Damar v nepálskych Himalájach. Niekoľko dní sme kempovali pri komunite Šerpov, žili ich bežný život a vďaka podpore skupiny z Nového Zélandu priniesli do kamenných a drevených chatrčí svetlo - solárne panely. Potom sme mesiac stanovali a pochodovali oblasťou hory Pike, obkolesenej rozprávkovo farebnými rododendrónovými parkami. Budúci rok chcem pripraviť fotografickú dielňu, ktorá by sa venovala práve životu Šerpov.

SkryťVypnúť reklamu

Nechcete vystavovať?

Fotím si do „šuplíkov", z ktorých je za tie roky veľký sekretár. Fotka je nepísaný príbeh: ten svoj potrebujem usporiadať a pretriediť. Pretože som profesionálne deformovaná, zaraďujem sa do priemernej kategórie „čakateľa", zatiaľ som si nevyčlenila na seba čas. A aj keď som teoretik profesionál, ako fotografka som amatérka, neviem, či by som chcela otvoriť trinástu komnatu a verejne sa obnažiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu