SME

Falošné motýliky na festivale v Cannes

Po predĺženom svätodušnom víkende bulváre praskajú vo všetkých švíkoch. Svietilo horúce slnko a strach z turistov bol pomaly ešte väčší než strach z teroristov.


Palestínsky režisér Elia Suleiman s herečkou Manal Cháderovou.


FOTO - REUTERS











Kanadská herečka arménskeho pôvodu Arsinee Khanijanová a Charles Aznavour pred premietaním filmu Ararat kanadského režiséra egyptského pôvodu Atoma Egoyana. FOTO - TASR/AP

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Lenže kto pred masami ľudí ušiel do kinosály, toho čakala konfrontácia s prebiehajúcim konfliktom na Blízkom východe alebo tureckou genocídou Arménov v roku 1915.

Tento ročník Cannes, ktorý sa začal 15. mája a skončí sa v nedeľu večer 26. mája, sľuboval, že bude prekračovať hranice - a to aj naozaj robí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejšie prekračuje predovšetkým prah bolesti. Na to, aby ste v rýchlom slede za sebou videli také množstvo filmov, ktoré od sľubného konca vedú k stále hlbšej skaze, potrebujete aj trochu odvahy - od filmu Demonlover Oliviera Assayasa po Bowling for Columbine Michaela Moora.

Opačný únik

Keby ste zo všetkých súťažných filmov videli len prvých tridsať minút, bol by tohtoročný súťažný výber úplným snom. Lenže po prvej polhodinke to pokračuje stále ďalej a čím ďalej to beží, tým väčšmi sa u diváka začnú prejavovať tendencie k opačnému úniku: zakaždým sa teší, keď po záverečných titulkoch z kina zas na chvíľu ujde do nádhernej reality Cannes.

Cez víkend bola na uliciach taká tlačenica, že bolo naozaj ťažké milovať blížneho svojho, pretože ten zväčša práve nemal inú prácu, než stúpať vám po nohách a štuchať lakťami do chrbta. Útočisko sa dalo nájsť v kine a pozrieť si napríklad súťažný film Yadon Ilaheyya (Boží zásah) palestínskeho režiséra Eliu Suleimana. Tento režisér, herec a autor v jednej osobe skúma s fanáziou a rýchlymi pointami latentnú agresivitu v dnešnom Nazarete a Jeruzaleme. Táto jeho hravosť zo všetkého najviac pripomína Jacqua Tatiho. V ten istý deň sa, mimochodom, v Cannes premietala tiež Tatiho klasická komédia Playtime.

SkryťVypnúť reklamu

Chlapík poprosí iného chlapíka, aby mu odviezol auto. Ten však nie je nadšený. Je to naozaj jeho auto? Aké číslo má na značke? Prvý rozmýšľa. Poodíde z obrazu, zatiaľ čo kamera zastane pri pohľade na čierny asfalt. Počujeme niečí nervózny hlas, začne jačať alarm a muž sa znovu vráti do obrazu a hodí niečo na zem - odmontovanú poznávaciu značku. Vo svete, v ktorom môže byť v každom odstavenom aute bomba, si Suleiman trúfa vyrábať gagy, ktoré potrebujú čas, než sa iskra zažne, pretože prichádzajú okľukou mimo obrazu. Všade je toľko strachu, že aj vtip musí mať pár sekúnd, než vybehne z úkrytu. Bohužiaľ, Suleiman v priebehu filmu čím ďalej, tým viac stráca tento svoj neobvyklý zmysel pre humor a na konci opustí rámec, ktorý si sám stanovil takmer päťminútovou muzikálovou nindža-šou. Už nechce viac štekliť fantáziu diváka, ale zaútočí na jeho zmysly masívnou porciou takzvanej fantasy.

SkryťVypnúť reklamu

Motýle v igelitke

Okrem filmov v Cannes, ako každý rok, vypukol motýlí problém. Táto nevyhnutná ozdoba pánskeho krku je v Cannes základnou podmienkou, ak máte v pláne dostať sa na niektorú z každodenných premiér. Bez kravaty vás vrátia pri prvej kontrole, ale bez motýlika najneskôr pri druhej. To však nie každý vie. A tak sa tlačenicami predierajú pohotoví predavači s igelitkami plnými týchto krásnych doplnkov, po 15 eur za kus. Niektorým premiérovým divákom sa to nezdá dosť perspektívna investícia, v letku vytiahnu šnúrku z vyčaptanej topánky a uviažu si ju okolo krku, a hneď majú motýlika náhradného. To je Cannes. Dokonalá elegancia, kam oko dovidí - od hlavy až po päty. Fantázia, s ktorou návštevníci prekonávajú nástrahy festivalu, by sa skvele uplatnila aj na plátne.

SkryťVypnúť reklamu

Režisér Atom Egoyan - v Kanade žijúci Armén a režisér filmov Calendar, The Sweet Hereafter - premenil premiérové kino festivalového paláca, Grand Théatre Lumiere, na najväčšiu poslucháreň ľudovej univerzity na svete. Jeho film Ararat hovorí o arménskom holokauste, ku ktorému došlo na začiatku dvadsiateho storočia vo viacerých rovinách času a reality. Ararat bombarduje diváka so svojím výchovným pátosom celé dve hodiny. Je dobré, že v Cannes dostávajú šancu aj tí, ktorí majú čo povedať nielen ukázať - napríklad falošné motýliky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 54 324
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 021
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 258
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 995
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 046
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 839
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 052
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 98 337
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 868
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 487
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 161
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 795
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 126
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu