Dar bezpečného výtvarného inštinktu

Vyšla výpravná publikácia Juraja Mojžiša o zakladateľke slovenskej geometrickej abstrakcie Tamare Klimovej.

Diela Tamary Klimovej sú bez názvu, pochádzajú z konca 60. rokov, keď autorka začala vytvárať obrazy z kovových fólií.

Monografia mapuje tvorbu autorky v kontexte slovenského a českého výtvarného umenia. Obrazový materiál poukazuje na jej postupné rozvíjanie od kubizujúcich tendencií po konštruktivistický program.

Začnime rozprávanie o knihe Juraja Mojžiša od jej záveru, kde autor pripomína, že už v antike prakticky používané základné tvary ako trojuholník, štvorec, kruh a ďalšie boli definované ako tvary ideálne. A ďalej, že formulovaním vzťahov medzi nimi vznikla geometria, ktorá umožňovala orientáciu v zložitom svete, čo neskôr vďaka Cézannovi a jeho redukcii sveta pomocou ideálnych tvarov a formovaním vzťahov medzi nimi znamenalo začiatok moderného výtvarného umenia. „Na túto líniu skutočnosti umenia si ľahko dosadíme tvorbu Tamary Klimovej,“ píše autor monografie, „veď racionalita, redukcia, geometria a štruktúra sú ozaj kľúčovými pojmami sveta jej výtvarných prác.“

Zásnuby podľa Teigeho

Je to neprehliadnuteľná symbolika alebo len číra náhoda, že práve v roku 1922, keď sa Tamara Klimová narodila, zazneli z prostredia pražského spolku Devětsil ústami jeho protagonistu Karla Teigeho dve zdanlivo vzdialené slová ako rovnocenné východiská umeleckej avantgardy?

Tými pojmami boli poetizmus a konštruktivizmus, a ako píše Mojžiš, k týmto „zásnubám konštruktivizmu a poetizmu pribudla legenda o medzivojnovej bratislavskej Škole umeleckých remesiel. Inými slovami, zásady konštruovanosti, vychádzajúce z ducha geometrie, zohrali rozhodujúcu úlohu ukazovateľa cesty úniku zo socialistického realizmu.“

Do jeho osídiel Klimová mala spadnúť po skončení štúdií na pražskej Vysokej škole umeleckopriemyslovej, kde sa však vtedy, našťastie, ešte darilo držať kubistickú tradíciu. Obzvlášť v ateliéri Emila Fillu, tam očakávala každého adepta reakcia na kubizmus. „Pravda, na kubizmus prevtelený do pravidiel konštruktívneho poriadku a kompozičnej vyváženosti tvarovej a farebnej, a vôbec reakcia na ten slovník moderného umenia, ktoré sa čoskoro nadlho stalo umením ’zvrhlým’.“

S takouto cennou výbavou (a s čerstvým manželom, maliarom Alojzom Klimom) prichádza mladá umelkyňa v 50. rokoch na Slovensko. Podľa Mojžiša ako kultivovaný tvorca, múzická osobnosť s výtvarným inštinktom, „o ktorom sa hovorí, že je bezpečný“.

Časy umeleckých skupín

Jednou z možností oslobodzujúceho pohybu v tom temnom období doktríny socialistického realizmu sa ukázali spoločné skupinové výstavy. „Išlo o veľmi dôležité aktivity, a hoci boli spočiatku trpené akurát na okraji oficiálneho zväzového života, významnú úlohu zohrali spolu s neverejnými vystúpeniami skupín, ktoré ešte niekoľko rokov nemali šancu prekročiť prah ateliérov,“ zdôrazňuje Mojžiš.

Pre Klimovú to bolo prostredie ženskej Skupiny 4 (spolu s Oľgou Bartošíkovou, Jarmilou Čihánkovou a Vierou Kraicovou), ktorá prvý raz vystavovala v roku 1959 v Bratislave. Inou kapitolou bolo jej pôsobenie v ďalšom zoskupení v Klube konkretistov (1967 - 1971), v ktorom sa stretlo viac neokonštruktivistických programov a s ktorým je spojených jej mnoho dôležitých domácich i zahraničných výstavných prezentácií.

Ateliérové hľadanie

Ich útlm v nasledujúcich normalizačných rokoch nezastavil však ďalší posun v skúmaní nových výrazových prostriedkov, čo Mojžiš nazýva ateliérovým hľadaním. Pravda, to hľadanie pokračovalo až do konca jej života (zomrela v roku 2004), hoci hľadanie asi nie je ten najsprávnejší výraz. Jej dielo predstavuje totiž ucelený a systematicky rozvíjaný tvorivý program, ktorým potvrdila svoju pevnú pozíciu v galérii najvýznamnejších osobností slovenského výtvarného umenia.

„Klimovej dielo patrí medzi tie, ktoré sú neľahko vysvetliteľné textom,“ hovorí Juraj Mojžiš. Paradox, keď práve geometria má pomáhať orientovať sa v zložitom svete vďaka spomínaným základným ideálnym tvarom? Lenže ony sú aj znovu spojiteľné vlastným prežívaním novo sformulovanej udalosti, všadeprítomnej vízie času a v neposlednom rade skrytou poéziou, ktorou Klimová formulovala svoje poznávanie geometrickej štruktúry sveta a jeho udalosti. Tým, čo Mojžiš pomenoval poéziou racionality.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 956
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 156
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 132
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 984
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 077
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 922
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 438
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 184
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 445
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 195

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.