SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Určil som si čas tvorby na jednu sekundu

V Slovenskej národnej galérii je retrospektívna výstava Juraja Bartusza s názvom gestá / body / sekundy.

Na vernisáži v Slovenskej národnej galérii predviedol Juraj Bartusz svoju akciu Hviezdy sa mi podpisujú na sako. V tomto prípade je to výtvarník Rudolf Sikora, zhodou okolností aj jeho pedagogický kolega z Katedry výtvarných umení a intermédií FakultyNa vernisáži v Slovenskej národnej galérii predviedol Juraj Bartusz svoju akciu Hviezdy sa mi podpisujú na sako. V tomto prípade je to výtvarník Rudolf Sikora, zhodou okolností aj jeho pedagogický kolega z Katedry výtvarných umení a intermédií Fakulty (Zdroj: PETER PROCHÁZKA, GABRIEL KLADEK, ZDENĚK SMIEŠKO A SNG)

Expozícia významného slovenského sochára predstavuje jeho intermediálne dielo, ktorého trvalou súčasťou sú akčné a konceptuálne aktivity. Výstava, ku ktorej vydala SNG reprezentatívny komplexný katalóg, potrvá do konca októbra.

Juraj Bartusz hovorí, že jeho terajšia retrospektívna výstava v Slovenskej národnej galérii sa mala volať pôvodne Živel, no u kurátoriek mu to vraj neprešlo. „Výstava predstavuje vybrané oblasti autorovho výtvarného myslenia od 60. rokov po súčasnosť v pestrom intermediálnom spektre," hovoria Vladimíra Büngerová a Lucia Gregorová-Stachová, ktoré pripravili expozíciu v spolupráci s Katarínou Bajcurovou.

Skryť Vypnúť reklamu

Živel Juraja Bartusza (1933), ktorý po absolvovaní pražskej Vysokej školy umeleckopriemyselnej i Akadémie výtvarných umení odišiel do Košíc, je však určite zašifrovaný aj v názve gestá / body / sekundy, vyjadrujúcom autorov dôraz na nadštandardnú fyzickú činnosť pri jeho tvorbe.

Čas sa stal jadrom diela

Tá je typická najmä pre gesticky akčné diela vytvárané úderom do kameňa, hádzanie tehly do tuhnúcej sadry a najmä časovo limitované kresby a maľby. „Čas je mojou veľkou témou," hovorí Bartusz. Už v šesťdesiatych rokoch experimentoval tvorbou obrazu posúvaním farby po plátne pomocou latiek, ktoré vytvárali časovú stopu a po skončení zostali súčasťou maľby.

V spomínanom procese hádzania tehly zasa sledoval, ako sa zmení dovtedy tvrdnúca hrúbka sadry („jedna kvalita sa počas stotiny sekundy premenila na druhú prostredníctvom energie môjho úderu"), až začiatkom 80. rokov dospel k časovo limitovaným prácam. „Stanovil som si čas tvorby na jednu sekundu, do ktorej som sústredil všetku svoju energiu. Doslova som zo seba vylial seba samého, a výsledné práce sú totálnym odtlačkom mojich momentálnych psychických a fyzických dispozícií."

Skryť Vypnúť reklamu

Autor na margo týchto obrazov (na výstave sú sprevádzané aj fotografiami ich tvorby, ktoré sú, ako aj v iných Bartuszových dielach, nielen fotodokumentáciou, ale aj rovnocennou organickou súčasťou expozície) hovorí, že v nich nejde o expresionizmus, abstrakciu, estetiku či anti-estetiku. „Rozopol som beh času z jeho minulého behu do budúceho a zmrazil som okamih prítomného." Čas sa stal jadrom diela.

Telo ako fenomén

Keď sa teraz, po ozrejmení dôležitosti akčných gest a kľúčového významu sekúnd, vrátime k pomenovaniu výstavy, je čoraz zrejmejšie, že príbuznosť so známou televíznou športovou reláciou je veľmi vzdialená. A to má ešte Bartusz (či vlastne kurátorky?) v talóne slovko body, ktorého zmysel sa naplno vyjaví pri grafickom slovensko-anglickom stvárnení názvu výstavy: gestá / gestures / body / sekundy / seconds.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovná hračka, akcentujúca Bartuszov sochársky naturel. Telo je pre neho inšpiráciou, hybným momentom, realizátorom (často náročného fyzického) tvorivého procesu i konečným artefaktom, základným priestorovým fenoménom.

Z množstva akcií, sôch či inštalácií sem možno zaradiť napríklad performance Súkromné CO cvičenie, ktoré reagovalo na atmosféru studenej vojny a súčasne ironizovalo rôzne formálne prípravy na vojnovú hrozbu zo Západu, „kozmonautické" figuratívne diela či Únik priateľa I. D. Touto akciou sa Bartusz rozlúčil so svojím kamarátom Igorom Ďurišinom - toho nechal tesne pred jeho vynútenou emigráciou symbolicky prejsť polystyrénom na „druhú stranu hraníc".

Čím sme si podobní

Poctou svojim blízkym je aj Bartuszov známy portrét Júliusa Jakobyho či videozáznam rozhovoru s Egonom Bondym Holenie starého filozofa. S Bondym, ktorého stvárnil aj sochársky, sa spoznal počas jeho návštev u ľudí z košického undergroundu. „Doslova mu učarovali moje časové limity, o ktorých potom napísal aj prenikavú štúdiu."

Skryť Vypnúť reklamu

Ak hovoríme pri Bartuszovi o intermediálnom charaktere jeho diela, netýka sa to len žánrových či technických oblastí výtvarného umenia. Príbuznosť performance a divadla je očividná a k experimentálnej hudbe sa viaže jeho spolupráca s Milanom Adamčiakom a Transmusic Comp.

A vďaka manželke, spisovateľke Jane Bodnárovej sa súčasťou jeho umeleckého prejavu stala aj literatúra, keď jej texty dopĺňajú alebo priamo inšpirujú jeho performance.

Bartuszovo vyznanie a obdiv manželke, ktoré vlani vyslovil pre SME, je súčasne výstižnou a aj dnes platnou charakteristikou jeho vlastnej životnej cesty: „Vždy ma prekvapila, ako cieľavedome išla za svojimi víziami, bez ohľadu na konvencie a prijatie. Tým sme si podobní."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. Aj matematika sa dá skrotiť
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  8. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  9. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 834
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 402
  3. Aká je chémia vôní 12 511
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 10 931
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 380
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 897
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 636
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 278
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 782
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 361
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Peter Schutz
Petra Vlhová (vľavo) a Veronika Velez-Zuzulová.