SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Určil som si čas tvorby na jednu sekundu

V Slovenskej národnej galérii je retrospektívna výstava Juraja Bartusza s názvom gestá / body / sekundy.

Na vernisáži v Slovenskej národnej galérii predviedol Juraj Bartusz svoju akciu Hviezdy sa mi podpisujú na sako. V tomto prípade je to výtvarník Rudolf Sikora, zhodou okolností aj jeho pedagogický kolega z Katedry výtvarných umení a intermédií FakultyNa vernisáži v Slovenskej národnej galérii predviedol Juraj Bartusz svoju akciu Hviezdy sa mi podpisujú na sako. V tomto prípade je to výtvarník Rudolf Sikora, zhodou okolností aj jeho pedagogický kolega z Katedry výtvarných umení a intermédií Fakulty (Zdroj: PETER PROCHÁZKA, GABRIEL KLADEK, ZDENĚK SMIEŠKO A SNG)

Expozícia významného slovenského sochára predstavuje jeho intermediálne dielo, ktorého trvalou súčasťou sú akčné a konceptuálne aktivity. Výstava, ku ktorej vydala SNG reprezentatívny komplexný katalóg, potrvá do konca októbra.

Juraj Bartusz hovorí, že jeho terajšia retrospektívna výstava v Slovenskej národnej galérii sa mala volať pôvodne Živel, no u kurátoriek mu to vraj neprešlo. „Výstava predstavuje vybrané oblasti autorovho výtvarného myslenia od 60. rokov po súčasnosť v pestrom intermediálnom spektre," hovoria Vladimíra Büngerová a Lucia Gregorová-Stachová, ktoré pripravili expozíciu v spolupráci s Katarínou Bajcurovou.

SkryťVypnúť reklamu

Živel Juraja Bartusza (1933), ktorý po absolvovaní pražskej Vysokej školy umeleckopriemyselnej i Akadémie výtvarných umení odišiel do Košíc, je však určite zašifrovaný aj v názve gestá / body / sekundy, vyjadrujúcom autorov dôraz na nadštandardnú fyzickú činnosť pri jeho tvorbe.

Čas sa stal jadrom diela

Tá je typická najmä pre gesticky akčné diela vytvárané úderom do kameňa, hádzanie tehly do tuhnúcej sadry a najmä časovo limitované kresby a maľby. „Čas je mojou veľkou témou," hovorí Bartusz. Už v šesťdesiatych rokoch experimentoval tvorbou obrazu posúvaním farby po plátne pomocou latiek, ktoré vytvárali časovú stopu a po skončení zostali súčasťou maľby.

V spomínanom procese hádzania tehly zasa sledoval, ako sa zmení dovtedy tvrdnúca hrúbka sadry („jedna kvalita sa počas stotiny sekundy premenila na druhú prostredníctvom energie môjho úderu"), až začiatkom 80. rokov dospel k časovo limitovaným prácam. „Stanovil som si čas tvorby na jednu sekundu, do ktorej som sústredil všetku svoju energiu. Doslova som zo seba vylial seba samého, a výsledné práce sú totálnym odtlačkom mojich momentálnych psychických a fyzických dispozícií."

SkryťVypnúť reklamu

Autor na margo týchto obrazov (na výstave sú sprevádzané aj fotografiami ich tvorby, ktoré sú, ako aj v iných Bartuszových dielach, nielen fotodokumentáciou, ale aj rovnocennou organickou súčasťou expozície) hovorí, že v nich nejde o expresionizmus, abstrakciu, estetiku či anti-estetiku. „Rozopol som beh času z jeho minulého behu do budúceho a zmrazil som okamih prítomného." Čas sa stal jadrom diela.

Telo ako fenomén

Keď sa teraz, po ozrejmení dôležitosti akčných gest a kľúčového významu sekúnd, vrátime k pomenovaniu výstavy, je čoraz zrejmejšie, že príbuznosť so známou televíznou športovou reláciou je veľmi vzdialená. A to má ešte Bartusz (či vlastne kurátorky?) v talóne slovko body, ktorého zmysel sa naplno vyjaví pri grafickom slovensko-anglickom stvárnení názvu výstavy: gestá / gestures / body / sekundy / seconds.

SkryťVypnúť reklamu

Slovná hračka, akcentujúca Bartuszov sochársky naturel. Telo je pre neho inšpiráciou, hybným momentom, realizátorom (často náročného fyzického) tvorivého procesu i konečným artefaktom, základným priestorovým fenoménom.

Z množstva akcií, sôch či inštalácií sem možno zaradiť napríklad performance Súkromné CO cvičenie, ktoré reagovalo na atmosféru studenej vojny a súčasne ironizovalo rôzne formálne prípravy na vojnovú hrozbu zo Západu, „kozmonautické" figuratívne diela či Únik priateľa I. D. Touto akciou sa Bartusz rozlúčil so svojím kamarátom Igorom Ďurišinom - toho nechal tesne pred jeho vynútenou emigráciou symbolicky prejsť polystyrénom na „druhú stranu hraníc".

Čím sme si podobní

Poctou svojim blízkym je aj Bartuszov známy portrét Júliusa Jakobyho či videozáznam rozhovoru s Egonom Bondym Holenie starého filozofa. S Bondym, ktorého stvárnil aj sochársky, sa spoznal počas jeho návštev u ľudí z košického undergroundu. „Doslova mu učarovali moje časové limity, o ktorých potom napísal aj prenikavú štúdiu."

SkryťVypnúť reklamu

Ak hovoríme pri Bartuszovi o intermediálnom charaktere jeho diela, netýka sa to len žánrových či technických oblastí výtvarného umenia. Príbuznosť performance a divadla je očividná a k experimentálnej hudbe sa viaže jeho spolupráca s Milanom Adamčiakom a Transmusic Comp.

A vďaka manželke, spisovateľke Jane Bodnárovej sa súčasťou jeho umeleckého prejavu stala aj literatúra, keď jej texty dopĺňajú alebo priamo inšpirujú jeho performance.

Bartuszovo vyznanie a obdiv manželke, ktoré vlani vyslovil pre SME, je súčasne výstižnou a aj dnes platnou charakteristikou jeho vlastnej životnej cesty: „Vždy ma prekvapila, ako cieľavedome išla za svojimi víziami, bez ohľadu na konvencie a prijatie. Tým sme si podobní."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  3. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 041
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 065
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 794
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 986
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 888
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 834
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 931
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 1 635
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z troch návrhov nových policajných áut.

Treba kúpiť vyše 4100 vozidiel.


a 2 ďalší 23. jún
Vizualizácia pokračovania projektu River Park.

Projekt čaká na povolenia roky.


14 h
Peter Tkačenko

Keď sa obviňujú, dá sa veriť aj obom.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Vedia muži rozoznať hraný orgazmus? A majú queer muži horší vzťah s otcami? Máme pre vás vedecké odpovede.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

V roku 2018 si Marta Kubišová prebrala od vtedajšieho prezidenta Andreja Kisku štátne vyznamenanie.

Spevácku kariéru ukončila v novembri 2017, v deň svojich 75. narodenín.


TASR 25. jún
John Williams.

Sústredí sa už len na komponovanie orchestrálnych a symfonických diel.


TASR 25. jún
 Lucia Korená, Agáta Spišáková a Ivan Martinka v inscenácii Zlodejka kníh

Nové divadlo z Nitry zaujme aj dospelých.


24. jún
Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  2. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  3. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  4. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  6. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  7. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  8. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 032
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 264
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 898
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 5 879
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 823
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 511
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 551
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 156
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu