Posledná premiéra tejto sezóny obohatila dramaturgiu Opery Slovenského národného divadla o málo hrávaný titul, na Slovensku uvedený jedinýkrát v roku 1928. Zlatý kohútik v sebe kumuluje rôzne aspekty, pod rúškom rozprávky vystrkuje rožky poriadne ostrá politická satira. Starý cár Dodon je unavený z vládnutia, chcel by len spať a užívať si. Na krajinu však útočí nepriateľ. Lenivý cár ani jeho synovia sa nedokážu dohodnúť, prichádza Astrológ a prináša Zlatého kohútika, ktorý v čase nebezpečenstva zakikiríka. Ako odmenu si mudrc vyžiada krásnu Šemachanskú cárovnú. Cár trúfalca zabije, no sám tiež umiera. Astrológ konštatuje - všetko bol sen.
Nemilosrdná kritika cárskeho samoderžavia i obmedzených prisluhovačov nezaznieva len z Beľského veršov, zložených podľa Puškinovej rozprávky, ale aj z hudby Rimského-Korsakova, ktorý dielo komponoval tesne po tom, ako bol z politických dôvodov zosadený z profesorského postu na petrohradskom konzervatóriu.
Rozštiepenie postáv na spevákov stojacich na kraji javiska a tanečníkov stvárňujúcich dej použil tak, ako to bolo prvý raz v Ďagilevovococh v Paríži roku 1914, aj režisér Pavol Smolík. Šesť zboristov a jeden sólista predstavujú postavu na javisku, hlas Jany Valáškovej efektne zaznieva spoza scény. Jeho výklad však ide ešte ďalej a na záver exponuje svoju pointu - Astrológ a cárovná sú jeden a ten istý človek. Uhol pohľadu je originálny, jeho technické dotiahnutie bolo však trošku prekomponované. Viaceré symboly sú trefné - stôl s mapou Ruska, kde cár spriada svoje bojové plány, je vzápätí jeho milovanou posteľou. Z pohľadu celku však miestami chýba ťah, do koncepcie nezapadá príliš popisné herectvo zboru.
V role cára Dodona sa bratislavskému publiku predstavil hlasovo dobre disponovaný ruský basista Jurij Gorbunov. Stvárnenie Astrológa v podaní Ľudovíta Ludhu je expresívnejšie, vysoká poloha mu sedí, Otokar Klein je jemnejší, mäkší. Virtuóznej role Šemachanskej cárovnej ostala Adriana Kohútková čosi dlžná v oblasti výrazovej rafinovanosti a farebnosti tónu. K zmyselnosti a dráždivosti postavy pristupovala skôr akademicky.
Popri Verdiho Lusie Miller, Straussovej Noci v Benátkach a Bizetovej Carmen, uvedených Operou SND v tejto sezóne, je Zlatý kohútik nasadzovaný ako dramaturgický bonbónik s tým, že nebude jedným z ústredných plničov divadelnej kasy. Je však načase rozšíriť záber publika aj mimo oblasti top 10.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ(Autorka je teatrologička)