SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Garbarek: Som hovorcom súčasnosti

Známy saxofonista predstaví úspešný projekt spájajúci hudbu rôznych žánrov a storočí aj u nás.

Jan Garbarek (1947) – nórsky saxofonista, skladateľ a producent. Vplyvný reprezentant európskeho džezu spolupracuje od 70. rokov exkluzívne s mníchovským vydavateľstvom ECM. Podieľal sa na projektoch Georga Russella a Keitha Jarretha, spolupracoval sJan Garbarek (1947) – nórsky saxofonista, skladateľ a producent. Vplyvný reprezentant európskeho džezu spolupracuje od 70. rokov exkluzívne s mníchovským vydavateľstvom ECM. Podieľal sa na projektoch Georga Russella a Keitha Jarretha, spolupracoval s (Zdroj: ECM)

V roku 1994 sa nad skladbami stredovekých a renesančných skladateľov stretli nórsky saxofonista JAN GARBAREK a britský vokálny súbor The Hilliard Ensemble. Album Officium, ktorý nahrali, spojil poslucháčov klasickej hudby s džezom a predalo sa z neho vyše 1,5 milióna kusov. Jeho tretie pokračovanie v rámci svetového turné muzikanti predstavia 20. septembra aj v Bratislave na festivale Konvergencie.

Vo vašich projektoch pre vydavateľstvo ECM našiel podľa mnohých európsky džez svoju tvár. No sú aj ortodoxní fanúšikovia, ktorí ich „džezovosť“ spochybňujú. Vystihuje ešte slovo džez vašu hudbu?

„Nepovažujem sa výlučne za džezového hudobníka. Džez je pre mňa niečo jednoznačne definovateľné, čo v čistej forme reprezentuje napríklad Louis Armstrong. V tomto zmysle som z kola von. Dlhé roky sa snažím robiť rozmanité veci, pričom väčšinu určite nemožno nazvať stopercentným džezom. Je to zvlášť zrejmé pri aktuálnom projekte, na ktorom spolupracujem s Hilliard Ensemble.“

Spolupráca s týmto špičkovým britským súborom trvá už sedemnásť rokov. Aké má miesto medzi vašimi ostatnými aktivitami?

„Máme radosť zo spoločného hrania, teší nás práca so starším materiálom i nové skladby. Ide o pokračujúci proces, ktorý má, ako dúfam, ešte budúcnosť.“

Spomínate si na vašu prvú reakciu na ponuku šéfa ECM Manfreda Eichera improvizovať na stredovekú a renesančnú hudbu so štyrmi špičkovými spevákmi?

„Mal som veľký rešpekt a nevedel, čo môžem očakávať. Keď nám Manfred projekt navrhol, zaujalo nás to, no nesúhlasili sme hneď. Nepoznali sme sa, netušili, ako to môže znieť. Stretli sme sa preto nezáväzne v kláštore St. Gerold a vyskúšali si spoločné hranie. Hilliard začali spievať, minútu som počúval a zobral do rúk nástroj. Pokračovali sme ďalšiu minútu a bolo jasné, že by to šlo i ďalšiu hodinu a stojí to určite za pokus. O niekoľko mesiacov sme boli na rovnakom mieste a nahrávali.“

Ten album sa stal jedným z najúspešnejších titulov ECM. Crossoverové projekty sú stále veľmi populárne, v čom je ich špecifickosť?

„My sme sa stretli, pretože nám spoločné hudobné zážitky prinášali radosť. Vtedy som si myslel, že tento repertoár môže na svete zaujať nanajvýš niekoľko stovák poslucháčov. Výsledok bol pre nás preto skutočne prekvapujúci.“

Najnovší album Officium novum obsahuje arménsku sakrálnu hudbu, byzantský chorál, európsku stredovekú i renesančnú polyfóniu, ale aj dve vaše skladby. Aký bol koncept nahrávky?

„Koncept bol vždy veľmi otvorený a jeho princíp zostáva v zásade rovnaký. Fragment hudby zo starého Egypta, úryvok antickej skladby alebo súčasné dielo – je to hudba, ktorá sa objavuje v konkrétnom čase a priestore a my na ňu reagujeme. Nemohol som však odolať výzve vytvoriť niečo pre Hilliard, som veľký obdivovateľ ich zvuku. Navyše čokoľvek, čo napíšete, bude v ich podaní vždy znieť výborne. Veľmi ma preto potešilo, keď sa rozhodli nahrať aj moje skladby.“

Stredoveká, renesančná či arménska hudba predstavujú rôzne svety. Pripravujete sa nejako špeciálne na takéto projekty?

„Nemôžem povedať, že by som sa zvlášť pripravoval. Cvičím a potom sa snažím sústrediť na všetko, čo sa deje a prirodzene reagovať. Keď Hilliard začnú spievať, snažím sa hudbu dotvoriť najlepšie, ako viem. Je to, ako keď sa vyberiete do starého chrámu alebo múzea a pozeráte si maľby na stenách. No keďže ste človekom 21. storočia, vaše reakcie sú úplne iné ako v stredoveku. To je spôsob, ako uvažujem o mojej hre na saxofóne vo vzťahu k dielam starých majstrov. Stávam sa akýmsi hovorcom súčasnosti a jej kultúry.“

Improvizácia a voľné formy sú charakteristické aj pre súčasnú vážnu hudbu. Zaujímate sa o túto scénu?

„Za súčasnú hudbu možno predsa považovať aj moje projekty. Je to len otázka definície. Pre mňa ako improvizátora je dôležité sledovať hudobný proces a v reálnom čase naň reagovať, čím sa vznikajúca hudba stáva ,veľmi súčasnou’. Nezáleží na tom, či to na čo reagujem, bolo vytvorené pred stáročiami alebo včera. Ide o rovnaký proces – reagujem na to, čo počujem a cítim.“

Všetky nahrávky s Hilliard Ensemble doteraz vznikli v rakúskom kláštore St. Gerold. Ako veľmi konkrétny priestor ovplyvňuje hudbu?

„Mení ju často zásadným spôsobom. Často hovoríme, že priestor je ďalší člen nášho ansámblu. Veľa závisí od akustickej skúšky, na jej základe vzniká dramaturgia koncertu.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 889
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 018
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 750
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 986
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 885
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 821
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 984
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 1 675
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z troch návrhov nových policajných áut.

Treba kúpiť vyše 4100 vozidiel.


a 2 ďalší 23. jún
Vizualizácia pokračovania projektu River Park.

Projekt čaká na povolenia roky.


13 h
Peter Tkačenko

Keď sa obviňujú, dá sa veriť aj obom.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Vedia muži rozoznať hraný orgazmus? A majú queer muži horší vzťah s otcami? Máme pre vás vedecké odpovede.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

V roku 2018 si Marta Kubišová prebrala od vtedajšieho prezidenta Andreja Kisku štátne vyznamenanie.

Spevácku kariéru ukončila v novembri 2017, v deň svojich 75. narodenín.


TASR 25. jún
John Williams.

Sústredí sa už len na komponovanie orchestrálnych a symfonických diel.


TASR 25. jún
 Lucia Korená, Agáta Spišáková a Ivan Martinka v inscenácii Zlodejka kníh

Nové divadlo z Nitry zaujme aj dospelých.


24. jún
Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  2. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  3. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  4. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  5. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  7. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  8. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 995
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 257
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 059
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 897
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 821
  6. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 568
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 088
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 2 940
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu