
Detail z projektu Konferencia od Jána Mančušku, ktorý bude predstavený na Manifeste 4. FOTO – STUDIO MACHEK & BABÁK
FRANKFURT NAD MOHANOM – Všetci idú do Frankfurtu, pretože všetci sú vo Frankfurte – slogan z najväčšieho knižného veľtrhu na svete platí dnes aj pre súčasné európske umenie. Na Námestí Römerberg sa dnes o 20.00 h otvára Manifesta 4, kde sa predstaví vyše 50 umelcov z tridsiatich krajín Európy. Väčšina z nich nemá ešte štyridsať rokov. Podľa generálneho koordinátora Martina Fritza ambíciou Manifesty je vytvoriť priestor, ktorý by bez tematického obmedzenia reagoval na súčasnú situáciu umenia, ale aj kládol si otázky na vzťahy medzi umením, kultúrou a politikou.
„Manifesta 4 bude vo svojej doterajšej histórii najväčšou prehliadkou súčasného európskeho umenia,“ sebavedomo vyhlasuje Martin Fritz (1964) – známy ako autor koncepcie umeleckej časti Expa 2000 v Hannoveri. „Úzko sme spolupracovali s ľuďmi z Documenty XI v Kasseli, ktorá sa začne o dva týždne po nás. Nechceli sme jej konkurovať, našou snahou bolo doplniť jej pôdorys. Chceme ponúknuť divácky atraktívny priestor na diskusiu o najdôležitejších témach súčasného umenia.“
Prvá Manifesta bola pred šiestimi rokmi v Rotterdame a v bienálovom rytme prešla Luxemburgom, Ľubľanou až do Frankfurtu. Na rozdiel od bienále v Benátkach stále platí princíp vylúčenia národných pavilónov a aj Manifesta 4 je organizovaná tímom nezávislých kurátorov. Pracoval v zložení Jara Boubnová (Sofia), Nuria Enguita Mayová (šéfkurátorka v Nadácii Antoni Tapiésa v Barcelone) a Stéphanie Moisdon Trembleyová (Paríž).
„Snažili sme sa precestovať a uvidieť čo možno najviac. Vytrvalo sme hľadali kontakt s umelcami tvoriacimi v rôznych médiách, ale i v spoločenských kontextoch,“ deklaruje trio kurátoriek. „Náš projekt rozplietava klbko individuálnych prínosov, ktoré môžu na seba nadväzovať. Z mozaiky chceme poskladať jednotný priestor na uvažovanie, ale i na zábavu.“
Z ponuky umelcov bývalého Česko-Slovenska si vybrali projekt Jána Mančušku (1972), ktorý sa v týchto dňoch predstavuje aj v bratislavskej Open Gallery na spoločnej výstave so Slovákom Borisom Ondreičkom a Nórom Jesperom Alvaerom.
„Môj projekt s názvom Konferencia sa do určitej miery kryje s jednou z tém Manifesty, ktorú možno opísať ako konfrontáciu intímneho priestoru s politickou situáciou v širokom zmysle slova,“ povedal pre SME Mančuška, ktorý pred štyrmi rokmi absolvoval Akadémiu výtvarných umení v Prahe. „Navyše je medzinárodne zrozumiteľný, lebo nevychádza iba z lokálnych okolností. Preto som aj súhlasil s takýmto výberom, hoci zvyčajne robím pre každú výstavu novú vec.“