PRAHA. Témou tvoriacou hlavnú kostru výstavy Svätopluka Mikytu a Patrika Kovačovského Spätný chod / Zpětný chod (kurátorka Pavlína Vogelová) je reinterpretácia pôvodného významu starých materiálov. U Kovačovského je to predovšetkým západný časopis o bytovej kultúre Schöner Wohnen, ktorý ho v minulom režime nesmierne fascinoval, u Mikytu zasa listy z kníh vydaných v 40. a 50. rokoch komunistickej éry.
Do týchto materiálov obaja umelci výtvarne zasahujú a posúvajú tak výpoveď iným, nečakaným smerom. Obaja tiež pracujú s dolárovými bankovkami, ktoré „poškodzujú“ zásahmi, netajac svoj nerozhodný postoj k americkému snu.
Kovačovský je predovšetkým sochár a sochársky rozmer priznáva i dvojrozmerným objektom. Jeho tvorba je hravá, nostalgická, dadaistická, ale bez nihilistického nádychu. Dotýka sa tém manipulácie, sterility a konzumu. Bez servítok si vyrovnáva účty s Amerikou získané osobnou skúsenosťou počas študijného pobytu v Kalifornii. Ako dobový materiál k reinterpretácii používa hlavne časopisy zo 70. rokov.
Mikytove práce priznávajúce vplyv českého konštruktivizmu (Ladislav Sutnar) a slovenského konceptu (Július Koller) vyznievajú existenciálnejšie. Azda preto, že jeho tvorba súvisí najmä s érou stalinizmu. Jeho výtvarné vyjadrovacie prostriedky sú viac strohé, výtvarník je verný svojmu grafickému vzdelaniu.
Prevažujú práce v symbolickej farebnej škále: čierna a biela a tiež modrá a červená. Vo svojich výtvarne i konceptuálne neobyčajne hlbokých a prepracovaných dielach sa zaoberá témami ako totalitné režimy a ich prekrývanie, manipulácia, obmedzovanie slobody, téma identity, davu, konečnosti a smrti. Plošné práce sú doplnené vitrínami s ready-made objektmi. Vtipná inštalácia Ľavá, stred, pravá rieši tému opakovania identity, podvojnosti.
Obaja autori sú svojou výpoveďou, výtvarným riešením i prístupom odlišní, celok však tvorí pozoruhodne sa doplňujúcu kompozíciu. Prispieva tomu iste aj fakt, že umelci sú priatelia, ktorých spájajú obdobné životné skúsenosti – obaja obdržali Cenu Oskára Čepana, absolvovali stáž v Amerike, prezentovali svoje práce na významných výstavách, obaja si vypracovali dôležité miesto na medzinárodnej výtvarnej scéne.
Pozitívnemu vyzneniu výstavy prospel i komorný nápadito riešený priestor. Skladá sa z dvoch malých obdlžníkových miestností, doplnený presklenou dedinskou stenou. Celú verziu textu nájdete na www.divus.cz/umelec
Autor: Lucie Vonková