Medzinárodný festival Divadelná Nitra sa zmenšil na štyri dni, no väčšia kríza postihla ceny Dosky.
BRATISLAVA. Anomália a výnimočnosť sú divadlu vlastné, najmä ak hovoríme o tom autorskom divadle. Na to sa sústredili tento rok organizátori Divadelnej Nitry. Hranice alternatívnej tvorby preto otvárajú aj starším titulom a do osobitného záberu zahrnuli aj už tradičnú súčasť sprievodných podujatí – pouličné divadlo.
Kríza, ale nie finančná
Devätnásty ročník prestížneho festivalu sa začne 24. septembra. Pre problémy s peniazmi sa zo siedmich dní zredukoval na štyri. To by však, ako na včerajšej tlačovej konferencii sľúbili organizátori, nemalo vplývať na kvalitu programu, ktorý prináša medzinárodné aj domáce tituly ovenčené cenami, ponúka zaujímavé mená, netradičné žánre aj kontroverzné témy.
Kríza sa tentoraz väčšmi dotýka ocenení Dosky. Počas pätnásťročnej existencie si cena získala rešpekt natoľko, že vlani sa do televízneho vysielania dostal záznam slávnostného ceremoniálu. Na ňom si jeho tvorcovia pravidelne dávajú záležať. „To je trend, ktorý tvorcov ceny teší. Horšie to je, keď sa pozrieme na zoznam hlasujúcich. Síce omladol, čo je pozitívne, na druhej strane sa však z neho vytratili celé profesné i žánrové skupiny ľudí, čo je alarmujúce,“ hovorí profesorka divadelnej vedy Soňa Šimková. Úbytok hlasujúcich podľa nej badať najmä v kruhoch hudobného a tanečného divadla, ale aj na akademickej pôde. „Z katedry Divadelnej fakulty VŠMU som ako pedagóg hlasovala iba jediná“.
Neústretovosť divadiel
Tento rok o cenách rozhodovalo 23 odborníkov. V minulosti ich bolo aj menej, no aj viac. Problém je v motivácii alebo v skostnatenom myslení. Zdá sa, že ani v tomto smere ešte nepatríme medzi vyspelé európske krajiny. Podľa slov Šimkovej viacerých kritikov brzdí v hlasovaní aj neústretová komunikácia divadiel. „Treba im túto cestu uľahčiť,“ myslí si aj šéfka Divadelnej Nitry Darina Kárová, ktorá navrhuje pracovať s potenciálnymi hlasujúcimi vo väčšom predstihu. Zároveň uvažuje o akýchsi „Dosky-pasoch“, ktoré by im otvárali cestu do hľadiska ktoréhokoľvek divadla.
Festivalový štáb sa tento rok rozhodol nevkladať toľko snahy do prepojenia cien so svojím programom. „O to viac nás však teší, že k prepojeniu predsa došlo,“ tvrdí Darina Kárová. Dôkazom je napríklad uvedenie inscenácie HOLLYROTH, ktorá má šancu na víťazstvo v troch kategóriách v hlavnom programe. Dve nominácie získala inscenácia M.H.L. o živote Magdy Husákovej-Lokvencovej, ktorá v programe festivalu figuruje tiež. Suverénne najviac, až sedem nominácií na Dosky, má Moliérov Mizantrop v réžii Romana Poláka. Túto inscenáciu však v Nitre neuvidíme.
Nominácie na Dosky za sezónu 2009/2010
Najlepšia inscenácia
HOLLYROTH,anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkoti a pomerkováňá, réžia Rastislav Ballek, Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava
M.H.L., réžia Sláva Daubnerová, P.a.t., Prievidza a Štúdio 12, Bratislava
Mizantrop, réžia Roman Polák, Slovenské komorné divadlo, Martin
Najlepšia réžia
Rastislav Ballek za inscenáciu HOLLYROTH, anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkoti a pomerkováňá, Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava
Roman Polák za inscenáciu Mizantrop, Slovenské komorné divadlo, Martin
Kamil Žiška za inscenáciu Stalo sa prvého septembra (alebo inokedy), Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava
Najlepší mužský herecký výkon
Marek Geišberg za postavu Mizantropa v inscenácii Mizantrop, Slovenské komorné divadlo, Martin
Robert Roth za herecký výkon v inscenácii HOLLYROTH, anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkoti a pomerkováňá, Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava
Richard Stanke za postavu Čičikova v inscenácii Mŕtve duše, Divadlo Andreja Bagara, Nitra
Najlepší ženský herecký výkon
Edita Borsová za postavu Bety v inscenácii Máša a Beta, Divadlo Jána Palárika v Trnave
Jana Oľhová za postavu Arsinoé v inscenácii Mizantrop, Slovenské komorné divadlo, Martin
Szidi Tobias za postavu Anny Vojnickej v inscenácii Platonov, Divadlo Astorka Korzo ´90, Bratislava
Najlepšia scénografia
Pavel Borák za scénografiu inscenácie Mizantrop, Slovenské komorné divadlo, Martin
Tom Ciller za scénografiu inscenácie Stalo sa prvého septembra (alebo inokedy), Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava
Juraytē Paulēkaitē za scénografiu inscenácie Faust, Slovenské národné divadlo - Opera, Bratislava
Najlepší kostým
Karola Cermak-Šimáková za kostýmy inscenácie Platonov, Divadlo Astorka Korzo ´90, Bratislava
Peter Čanecký za kostýmy inscenácie Mizantrop, Slovenské komorné divadlo, Martin
Alexandra Grusková za kostýmy inscenácie Čarovná flauta, Slovenské národné divadlo - Opera, Bratislava
Najlepšia hudba
Marián Čekovský za hudbu inscenácie Mŕtve duše, Divadlo Andreja Bagara, Nitra
Róbert Mankovecký za hudbu inscenácie Mizantrop, Slovenské komorné divadlo, Martin
Jozef Vlk za hudbu inscenácie Stalo sa prvého septembra (alebo inokedy), Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava
Objav sezóny
Sláva Daubnerová, Divadlo PAT, Prievidza a Štúdio12, Bratislava za inscenáciu M.H.L.
Šárka Ondrišová za námet inscenácie Pocta kravám, Alternatívne divadlo elledanse, Bratislava
Anna Petrželková za réžiu hry Henrika Ibsena Nora, Štátne divadlo Košice
Vysoká škola múzických umení, Bratislava za dramatizáciu románu Franza Kafku Zámok, réžia Ján Mikuš, Malá scéna VŠMU