SME

Štefánik ani cirkev už zrazu neprekážajú

Výstava Výber z diela na Bratislavskom hrade predstavuje Kulicha v zámerne nekonfrontačnej „civilnej“ podobe.

Socha Štefánika, v pozadí súsošie rodičov. Z výstavy Jána Kulicha na Bratislavskom hrade.Socha Štefánika, v pozadí súsošie rodičov. Z výstavy Jána Kulicha na Bratislavskom hrade. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Sochárovi a nedávnemu rektorovi VŠVU Jánovi Hoffstädterovi prekáža na výstave prominentného normalizačného umelca spôsob jeho podpory od bývalej vládnej garnitúry.

Cesta do siene na Západnej terase Bratislavského hradu nevedie okolo sochy Svätopluka, o ktorej osude sa teraz rozhoduje, no väčšina návštevníkov, smerujúcich na výstavu jej autora, tých niekoľko metrov navyše neľutuje. A urobia dobre, toto kontroverzné dielo Jána Kulicha aspoň čiastočne kompletizuje výtvarný profil prominentného umelca bývalého režimu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výber z diela, ako autor nazval svoju výstavu, je totiž výberom, ktorý ho početným arzenálom sochárskych artefaktov dômyselne prezentuje ako idylického umelca. Napríklad takí Japonci, svedomito fotografujúci exponáty, nič netušia o obrovskom Leninovi v Žiline či o milicionárovi, ktorý desaťročia strážil bratislavské Račianske mýto.

Hra na civilnú nôtu

„Je to skôr hra na civilnú nôtu," hovorí sochár Ján Hoffstädter, „jeho politická tvorba tu zámerne absentuje. Ale nechýba tu Štefánik, pritom o ňom sa v čase najtvrdšej normalizácie a najväčšej Kulichovej slávy nesmelo povedať ani slovo."

Neďaleko neho je trio nadživotných búst Pribiša, Mudrocha a Hložníka, kolegov aj z Vysokej školy výtvarných umení, kde bol Kulich v rokoch 1973 až 1989 rektorom. Pritom práve jemu sa pripisuje Hložníkov odchod zo školy. „A hlavne museli odísť Kostka a Trizuljak, tomu vyčítal aj jeho religióznosť, pričom dnes sa práve Kulich venuje tvorbe pre cirkev. To, čo tvrdo zaznával a potláčal, je teraz témou jeho tvorby," pokračuje Hoffstädter, v ponovembrovom období dvojnásobný rektor VŠVU.

SkryťVypnúť reklamu

Ani diela s náboženským motívom sa však na výstavu nedostali, čo len potvrdzuje spomenutú „hru na civilnú nôtu". Realistický prístup dokumentujú figúry rodičov. „Na rozdiel od iných, kde je miera štylizácie veľká, túto sochu robil dôsledne v reálnom pohľade."

Problém s prechodom do figúry

Z množstva portrétov, búst a figúr sa vymyká bájny Ikarus. „V istom čase začal Kulich pracovať s nerezovou oceľou, bol to rozhodne inovatívny prístup," hovorí Hoffstädter. „Celkom pozitívne sa hodnotilo aj jeho známe súsošie pamätníka na Dukle zo šesťdesiatych rokov, ktoré robil ešte ako mladý umelec, no postupne hlavne jeho figurálna tvorba zostávala akoby bez zmeny, opakuje sa."

Hoffstädter vidí najväčší problém vystavujúceho autora v prechode od portrétu do figúry, od skice do monumentálnejších rozmerov.

SkryťVypnúť reklamu

„Aj na výstave možno pozorovať Kulichovu modelársku (i medailérsku) zručnosť, na nej bola jeho tvorba postavená," hovorí Hoffstädter. „Napríklad malá socha Rúfusa vnútri miestnosti je akceptovateľná, tak hlava, ako aj figúra, no jeho zväčšenina na nádvorí pred vstupom na výstavu už nesie spomínané neduhy. V nadživotnej veľkosti sa prejavuje neproporčnosť, autor akoby chcel básnika posunúť do polohy nejakého barda, no figúra sa stáva nezvládnutou. To je koniec koncov aj sochársky problém Svätopluka."

Absurdný spôsob podpory

Napriek odborným výhradám („za tie dlhé roky nevidím uňho žiadny kreatívny posun") Hoffstädter nie je zástancom zakazovania výstav, a to platí aj v tomto prípade. „Nech tvorbu ľudia vidia a kritici zhodnocujú, to je v poriadku." Šokuje ho však spôsob, akým sa Kulich, ortodoxný reprezentant socialistického realizmu a bývalý člen ústredného výboru komunistickej strany, vrátil. Že dostal takýto priestor vrátane priameho vyzvania realizovať sochu Svätopluka, za podpory nedávnej vládnej garnitúry a prezidenta.

SkryťVypnúť reklamu

„Ten spôsob podpory je absurdný, Kulichov návrat bol prepojený s politickými štruktúrami. Tak ako bol s nimi úzko prepojený vlastne celý jeho život," dodáva Hoffstädter.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 338
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 778
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 591
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 748
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 694
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 404
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 705
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu