Štefánik ani cirkev už zrazu neprekážajú

Výstava Výber z diela na Bratislavskom hrade predstavuje Kulicha v zámerne nekonfrontačnej „civilnej“ podobe.

Socha Štefánika, v pozadí súsošie rodičov. Z výstavy Jána Kulicha na Bratislavskom hrade.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Sochárovi a nedávnemu rektorovi VŠVU Jánovi Hoffstädterovi prekáža na výstave prominentného normalizačného umelca spôsob jeho podpory od bývalej vládnej garnitúry.

Cesta do siene na Západnej terase Bratislavského hradu nevedie okolo sochy Svätopluka, o ktorej osude sa teraz rozhoduje, no väčšina návštevníkov, smerujúcich na výstavu jej autora, tých niekoľko metrov navyše neľutuje. A urobia dobre, toto kontroverzné dielo Jána Kulicha aspoň čiastočne kompletizuje výtvarný profil prominentného umelca bývalého režimu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Výber z diela, ako autor nazval svoju výstavu, je totiž výberom, ktorý ho početným arzenálom sochárskych artefaktov dômyselne prezentuje ako idylického umelca. Napríklad takí Japonci, svedomito fotografujúci exponáty, nič netušia o obrovskom Leninovi v Žiline či o milicionárovi, ktorý desaťročia strážil bratislavské Račianske mýto.

Hra na civilnú nôtu

„Je to skôr hra na civilnú nôtu," hovorí sochár Ján Hoffstädter, „jeho politická tvorba tu zámerne absentuje. Ale nechýba tu Štefánik, pritom o ňom sa v čase najtvrdšej normalizácie a najväčšej Kulichovej slávy nesmelo povedať ani slovo."

Neďaleko neho je trio nadživotných búst Pribiša, Mudrocha a Hložníka, kolegov aj z Vysokej školy výtvarných umení, kde bol Kulich v rokoch 1973 až 1989 rektorom. Pritom práve jemu sa pripisuje Hložníkov odchod zo školy. „A hlavne museli odísť Kostka a Trizuljak, tomu vyčítal aj jeho religióznosť, pričom dnes sa práve Kulich venuje tvorbe pre cirkev. To, čo tvrdo zaznával a potláčal, je teraz témou jeho tvorby," pokračuje Hoffstädter, v ponovembrovom období dvojnásobný rektor VŠVU.

Ani diela s náboženským motívom sa však na výstavu nedostali, čo len potvrdzuje spomenutú „hru na civilnú nôtu". Realistický prístup dokumentujú figúry rodičov. „Na rozdiel od iných, kde je miera štylizácie veľká, túto sochu robil dôsledne v reálnom pohľade."

Problém s prechodom do figúry

Z množstva portrétov, búst a figúr sa vymyká bájny Ikarus. „V istom čase začal Kulich pracovať s nerezovou oceľou, bol to rozhodne inovatívny prístup," hovorí Hoffstädter. „Celkom pozitívne sa hodnotilo aj jeho známe súsošie pamätníka na Dukle zo šesťdesiatych rokov, ktoré robil ešte ako mladý umelec, no postupne hlavne jeho figurálna tvorba zostávala akoby bez zmeny, opakuje sa."

Hoffstädter vidí najväčší problém vystavujúceho autora v prechode od portrétu do figúry, od skice do monumentálnejších rozmerov.

„Aj na výstave možno pozorovať Kulichovu modelársku (i medailérsku) zručnosť, na nej bola jeho tvorba postavená," hovorí Hoffstädter. „Napríklad malá socha Rúfusa vnútri miestnosti je akceptovateľná, tak hlava, ako aj figúra, no jeho zväčšenina na nádvorí pred vstupom na výstavu už nesie spomínané neduhy. V nadživotnej veľkosti sa prejavuje neproporčnosť, autor akoby chcel básnika posunúť do polohy nejakého barda, no figúra sa stáva nezvládnutou. To je koniec koncov aj sochársky problém Svätopluka."

Absurdný spôsob podpory

Napriek odborným výhradám („za tie dlhé roky nevidím uňho žiadny kreatívny posun") Hoffstädter nie je zástancom zakazovania výstav, a to platí aj v tomto prípade. „Nech tvorbu ľudia vidia a kritici zhodnocujú, to je v poriadku." Šokuje ho však spôsob, akým sa Kulich, ortodoxný reprezentant socialistického realizmu a bývalý člen ústredného výboru komunistickej strany, vrátil. Že dostal takýto priestor vrátane priameho vyzvania realizovať sochu Svätopluka, za podpory nedávnej vládnej garnitúry a prezidenta.

„Ten spôsob podpory je absurdný, Kulichov návrat bol prepojený s politickými štruktúrami. Tak ako bol s nimi úzko prepojený vlastne celý jeho život," dodáva Hoffstädter.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  6. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  8. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  9. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 19 245
  2. Najužitočnejšia appka 15 773
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 649
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 005
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 233
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 677
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 147
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 786
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 166
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 637