Keď sa povie film noir, predstavíte si americké filmy zo 40. rokov – Maltézskeho sokola, Ženu v okne, Dvojité odškodné a výraznú prácu s ostrým kontrastom svetla a tieňa. Tmavé interiéry a ponurá atmosféra, v ktorej sa zomelie nejaký zločin. Na scénu prichádza osamelý detektív a blúdiaci rozháraným životom stretáva osudovú ženu.
Na druhý pohľad už má aj Zlý poliš Wernera Herzoga, ktorý cez víkend uviedli na piešťanskom festivale Cinematik, s filmom noir niečo spoločné. Postavu vyšetrovateľa či skôr akéhosi zvláštneho (anti)hrdinu a osudovú ženu. Dej sa odohráva v New Orleanse po hurikáne Katrina. Terence McDonagh (Nicolas Cage) je policajný vyšetrovateľ. Silné bolesti chrbta tlmí kokaínom, čo by nebolo dôležité, keby o čosi neskôr nezačal vyšetrovať vražedný masaker, keby neprehrával tisíce na športových stávkach a keby neudržiaval vzťah s vychytenou prostitútkou Frankie (Eva Mendes).
Mohol by to byť pomerne tradičný triler, namiesto toho ide o ťažko definovateľnú koláž žánrov. McDonagh skúmavo sleduje leguány, ktoré samozrejme vidí iba on vďaka prisilnej dávke kokaínu. Divák nevie, či ide o paródiu, alebo je toto naozaj to, čomu sa má hovoriť neo noir film. Zlý poliš už raz nakrútený bol – ako krimidráma začiatkom 90. rokov, nemožno teda vylúčiť, že tvorcom naozaj išlo o hru s prvkami filmu noir, k čomu sa však postavili veľmi svojsky.
Víziou cinematikovej Neo noir noci pravdepodobne nebolo pátranie po definícii filmových žánrov, ale skôr udržanie bdelého stavu divákov. Zlý poliš k tomu prispel. V našich kinách ho uvidíte od 14. októbra.