Cenu za najlepší slovenský dokument si odniesol Jaro Vojtek za film Hranica. Rozpráva o dedine Slemence, ktorú veľké dejiny rozdelili na dve malé časti – jednu na slovenskej, druhú na ukrajinskej strane.
Mladí filmoví kritici zo šestnástich krajín ocenili ambiciózny, aj keď nie najľahšie stráviteľný film Michaela Hanekeho Biela stuha. Film je vďaka Projektu 100 už aj v slovenskej distribúcii, rozpráva o udalostiach v malej dedine na severe Nemecka krátko pred prvou svetovou vojnou.
Tretiu cenu udelil primátor Piešťan, získal ju poľský režisér Dariusz Jabloński za film Vojnové hry a muž, ktorý ich zastavil. Film je portrétom dôstojníka Ryszarda Kuklińského, považovaného za zradcu, ale aj za záchrancu Poľska – počas studenej vojny odovzdal dôstojníkom CIA vyše 40 000 strategických dokumentov Varšavskej zmluvy.
Kodaň a jej podsvetieKvalita dánskych hraných filmov podľa tamojších kritikov posledné roky upadá, no nájdu sa aj výnimky. Nicolas Winding Refn mal pôvodne svoju profilovú sekciu osobne uviesť, plány však prekazilo nakrúcanie nového filmu v Los Angeles. Refn je talentovaný smoliar, debutoval ako 26ročný vydareným filmom z kodanského prostredia Pusher, jeho tretí film Strach X ho však zadlžil a musel sa podujať nakrútiť dve ďalšie pokračovania, aby sa vyhrabal z dlhov.
V čase, keď sa mu práve narodilo prvé dieťa, mal dlhy vo výške 5,5 milióna dánskych korún a bol úplne na dne. Dve vydarené pokračovania ho však finančne zachránili a zároveň dokázali, že môžete tvoriť pre peniaze, ale zároveň nemusíte za každú cenu nadbiehať lacnému vkusu. Celá trilógia sa šikovne vyhýba gangsterskému klišé, jej postavy nie sú prvoplánovo štylizované, príbeh z nich nerobí hrdinov ani (až na výnimky) úplných hlupákov a všetky postavy pôsobia uveriteľne. Pomohlo tomu aj to, že sa v každej časti zameral iba na jednu z nich.
Tento rok sa do našej distribúcie dostal Refnov film Bronson o obávanom britskom zločincovi, podsvetiu sa venuje vo väčšine svojich filmov. O tisíc rokov naspäť sa vrátil iba vo filme Valhala Rising. Nemý jednooký bojovník sa na vikinskej lodi plaví do Svätej zeme. Refn tu náhle zmenil rukopis a prívlastok filmu meditatívny slúži aj ako eufemizmus pre príliš pomalé a nudné rozprávanie. Na takéto filmy máme kopu iných režisérov, Refnova silná stránka je niekde úplne inde.
Festival len pre mladýchCinematik sa zámerne štylizuje ako „festival pre mladých duchom“, až na sporadické výnimky však naň chodia iba tí, čo sú mladí aj telom. Vlani bola kampaň založená na vlkolakoch, tentoraz na filmoch noir a sekcii Filmové peklo, kde premietali mimoriadne nevydarené snímky. Zostáva ešte presvedčiť staršie a domáce publikum, aby sa neopakovali obrazy, keď sa skupinka domácich, čo sa vybrala do kina, otočí pred kinom Fontána so slovami: „Nehrajú, je tam festival.“