Postoj produkcia, si krásna

Inscenácia oboch častí Goetheho Fausta ponúka nekaždodenný zážitok.

Robert Roth ako Faust (vľavo) a Alexander Bárta v úlohe Mefistofela.(Zdroj: OLEG VOJTÍŠEK)

Činohra našej prvej scény poňala štvorhodinovú inscenáciu vizuálne aj interpretačne vo veľkom štýle. Napriek jej náročnosti vyznieva príťažlivo a zrozumiteľne.

Uff! Štyri hodiny Fausta I, II ponúkajú všetko, len nie bežný prevádzkový zážitok, na ktorý divák do rána zabudne. Čakajú ho naživo interpretovaná hudba, náročná scénografia, vzácne vyrovnané herecké výkony, ale aj nádielka textu.

Keby vďaka tejto inscenácii boli len Milanom Richterom doprekladané podstatné časti tohto Goetheho celoživotného diela, stála by námaha Národného divadla za to.

Inšpirácia nemeckým divadlom

Režisér Martin Čičvák ponúkol však oveľa viac - vizuálne, ale aj interpretačne, v štýle inšpirovanom nemeckým divadlom.

Robert Roth je v postave Fausta vzácne civilný. Jeho intelektuálny nadhľad nie je hraný, trochu viac sa trápil len s úvodnou scénou starnúceho Fausta, inak je však jeho výkon v kategórii impozantných.

Alexander Bárta si ako Mefistofeles rovnako vychutnal rolu svojho života. Delenie diabla na mužský a ženský element, ktorý so šarmom prezentovala Zuzana Fialová, sa ukázalo ako zaujímavý i scénicky účelný trik.

Na začiatku je banálna stávka. Boh s Mefistofelom sa takmer kamarátsky dohadujú o trochu pomätenom Faustovi, ktorý odmieta jesť „pozemskú stravu". Mefistofeles si pýta povolenie odviesť ho svojou cestou. Boh uznáva, že pokým je človek živý, poblúdi. Je si však istý, že dobrý človek, hoci aj temnou túžbou hnaný, je vedomý si pravej cesty.

Scénograf umiestnil väčšinu deja do akejsi izbičky vznášajúcej sa medzi nebesami a podsvetím, kde si diabli dohadujú svoje kšefty. Rafinované kostýmy Marije Havranovej štylizujú produkciu do tridsiatych rokov minulého storočia. Túžba po dokonalosti a moci v závere vedú ľudstvo k nacistickému šialenstvu a ku skaze.

Vynikajúce herectvo

Súbor činohry obohatený o niekoľko hostí ponúkol vynikajúce herecké charaktery. Bolo všetko - jemná Margarétka (Táňa Pauhofová), božská Helena (Zdena Studenková), dokonalý Euforion (Ján Koleník), vtipné kamarátky Marta a Líza (Ivana Kuxová a Alexandra Palatinusová) či drsná Čarodejnica (Gabriela Dzuríková).

Kým v prvom diele sa aspoň môžeme chytiť príbehu s Margarétou, sled antických inšpirácií a filozofických úvah nám v druhej časti dáva poriadne zabrať, a to ešte inscenátori ponúkajú len oklieštenú verziu Fausta II.

„Ten, kto toho v živote dosť nenažil a nevytrpel, si s tým nebude vedieť rady," povedal o druhom diele sám autor.

Mimoverbálne impulzy

Tento „nehrateľný" text ponúka Čičvák prinajmenšom pozerateľný a počúvateľný. Záhadná hudba Petra Kofroňa, interpretovaná zmiešaným zborom naživo, či sledovanie pieskových animácií, dáva mimoverbálne impulzy, z ktorých sa mytologické postavy a doslovne prorocké vízie o zrode umelého človeka Homuncula vynárajú akoby zo sna.

Hoci jednotlivosti môžu unikať, vyznenie tejto náročnej inscenácie je zrozumiteľné, pritom nie banálne.
Najnovšia produkcia je krásna, mohla by v repertoári SND chvíľu postáť.

Recenzia/divadlo

Činohra SND Bratislava. Johann Wolfgang Goethe: Faust I, II
Preklad: Milan Richter. Réžia: Martin Čičvák. Dramaturgia: Martin Kubran. Scéna: Tom Ciller. Kostýmy: Marija Havran. Bábky: Ivan Martinka. Hudba: Petr Kofroň
Hrajú: Robert Roth, Alexander Bárta, Zuzana Fialová, Táňa Pauhofová, Ivana Kuxová, Zdena Studenková, Ján Koleník, Juraj Loj a ďalší.
Premiéra: 18. 9.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 242
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 641
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 809
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 042
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 777
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 492
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 403
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 173
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 751
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 392

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

KOMENTÁRE

Oprávnenie ústavnej väčšiny rušiť amnestie je mína do systému

To, že amnestie sú nezrušiteľné, platí.

Neprehliadnite tiež

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie, no zmysel života našiel až v charite.

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.