Postoj produkcia, si krásna

Inscenácia oboch častí Goetheho Fausta ponúka nekaždodenný zážitok.

Robert Roth ako Faust (vľavo) a Alexander Bárta v úlohe Mefistofela.(Zdroj: OLEG VOJTÍŠEK)

Činohra našej prvej scény poňala štvorhodinovú inscenáciu vizuálne aj interpretačne vo veľkom štýle. Napriek jej náročnosti vyznieva príťažlivo a zrozumiteľne.

Uff! Štyri hodiny Fausta I, II ponúkajú všetko, len nie bežný prevádzkový zážitok, na ktorý divák do rána zabudne. Čakajú ho naživo interpretovaná hudba, náročná scénografia, vzácne vyrovnané herecké výkony, ale aj nádielka textu.

Keby vďaka tejto inscenácii boli len Milanom Richterom doprekladané podstatné časti tohto Goetheho celoživotného diela, stála by námaha Národného divadla za to.

Inšpirácia nemeckým divadlom

Režisér Martin Čičvák ponúkol však oveľa viac - vizuálne, ale aj interpretačne, v štýle inšpirovanom nemeckým divadlom.

Robert Roth je v postave Fausta vzácne civilný. Jeho intelektuálny nadhľad nie je hraný, trochu viac sa trápil len s úvodnou scénou starnúceho Fausta, inak je však jeho výkon v kategórii impozantných.

Alexander Bárta si ako Mefistofeles rovnako vychutnal rolu svojho života. Delenie diabla na mužský a ženský element, ktorý so šarmom prezentovala Zuzana Fialová, sa ukázalo ako zaujímavý i scénicky účelný trik.

Na začiatku je banálna stávka. Boh s Mefistofelom sa takmer kamarátsky dohadujú o trochu pomätenom Faustovi, ktorý odmieta jesť „pozemskú stravu". Mefistofeles si pýta povolenie odviesť ho svojou cestou. Boh uznáva, že pokým je človek živý, poblúdi. Je si však istý, že dobrý človek, hoci aj temnou túžbou hnaný, je vedomý si pravej cesty.

Scénograf umiestnil väčšinu deja do akejsi izbičky vznášajúcej sa medzi nebesami a podsvetím, kde si diabli dohadujú svoje kšefty. Rafinované kostýmy Marije Havranovej štylizujú produkciu do tridsiatych rokov minulého storočia. Túžba po dokonalosti a moci v závere vedú ľudstvo k nacistickému šialenstvu a ku skaze.

Vynikajúce herectvo

Súbor činohry obohatený o niekoľko hostí ponúkol vynikajúce herecké charaktery. Bolo všetko - jemná Margarétka (Táňa Pauhofová), božská Helena (Zdena Studenková), dokonalý Euforion (Ján Koleník), vtipné kamarátky Marta a Líza (Ivana Kuxová a Alexandra Palatinusová) či drsná Čarodejnica (Gabriela Dzuríková).

Kým v prvom diele sa aspoň môžeme chytiť príbehu s Margarétou, sled antických inšpirácií a filozofických úvah nám v druhej časti dáva poriadne zabrať, a to ešte inscenátori ponúkajú len oklieštenú verziu Fausta II.

„Ten, kto toho v živote dosť nenažil a nevytrpel, si s tým nebude vedieť rady," povedal o druhom diele sám autor.

Mimoverbálne impulzy

Tento „nehrateľný" text ponúka Čičvák prinajmenšom pozerateľný a počúvateľný. Záhadná hudba Petra Kofroňa, interpretovaná zmiešaným zborom naživo, či sledovanie pieskových animácií, dáva mimoverbálne impulzy, z ktorých sa mytologické postavy a doslovne prorocké vízie o zrode umelého človeka Homuncula vynárajú akoby zo sna.

Hoci jednotlivosti môžu unikať, vyznenie tejto náročnej inscenácie je zrozumiteľné, pritom nie banálne.
Najnovšia produkcia je krásna, mohla by v repertoári SND chvíľu postáť.

Recenzia/divadlo

Činohra SND Bratislava. Johann Wolfgang Goethe: Faust I, II
Preklad: Milan Richter. Réžia: Martin Čičvák. Dramaturgia: Martin Kubran. Scéna: Tom Ciller. Kostýmy: Marija Havran. Bábky: Ivan Martinka. Hudba: Petr Kofroň
Hrajú: Robert Roth, Alexander Bárta, Zuzana Fialová, Táňa Pauhofová, Ivana Kuxová, Zdena Studenková, Ján Koleník, Juraj Loj a ďalší.
Premiéra: 18. 9.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 459
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 886
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 716
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 685
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 795
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 586
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 279
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 267
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 186
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 788

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.