Adaptácia prvej knihy z bestsellerovej trilógie Stiega Larssona sa pridŕža originálu, ale zostáva verná i škandinávskym tradíciám.
„Kalle Blomkvist a Pipi Dlhá pančucha, akoby ich príhody vyrozprávala Agatha Christie,“ vraví sa o trilógii kriminálnych románov Milénium švédskeho autora Stiega Larssona. Výsledok jej filmového spracovania je zvláštny, no nie nepríjemný. Ako keby si Bergman podal ruku s Tarantinom.
Druhý na sveteRománová trilógia Milénium vyšla až po predčasnej smrti Stiega Larssona (1954 – 2004) na infarkt. Získala viacero cien a Larsson sa v roku 2008 stal druhým svetovo najpredávanejším autorom. Kníh Milénia sa predalo 27 miliónov v prekladoch do viac než 40 jazykov.
Švédska spoločnosť Yellow Bird vlani podľa Milénia vytvorila šesťdielny televízny miniseriál a ako tri trojhodinové filmy ho vydala na DVD. Popularita predlohy a ohlas publika iniciovali uvedenie skrátenej podoby do kín.
Nechce sa veriť, že pôvodne sa nakrúcali pre televíziu. Možno preto, že v ére širokouhlých obrazoviek s vysokým rozlíšením zaniká tradičný televízny formát i rozprávanie ťažiace zo skromnejšej výpravy, divadelného prejavu a detailov. Muži, ktorí nenávidia ženy je zo všetkých stránok riadne filmové dielo. Uvidíme, či to bude platiť o nasledujúcich snímkach, ktoré pripravovali s tými istými hercami iní scenáristi i režiséri.
Približne o 20 minút kratšia kinoverzia musela zostručniť alebo celkom vypustiť niektoré vedľajšie motívy, objasňujúce charaktery a zdôvodňujúce ich konanie. Príbeh zostal nezmenený: po prehratom súde s podnikateľom musí šéfredaktor a spolumajiteľ časopisu Milénium zaplatiť pokutu a odsedieť si aj krátky trest. Stiahne sa do ústrania a využije ponuku starého priemyselníka, aby na odľahlom vidieckom sídle objasnil záhadné zmiznutie jeho netere pred štyridsiatimi rokmi.
Nečakanú, no cennú pomocníčku nájde v 24-ročnej Lisbeth Salanderovej, záhadnej hackerke, vychudnutej, potetovanej, ovešanej piercingami, pre násilné sklony čiastočne zbavenej svojprávnosti. Zrelý muž, intelektuál a impulzívna dievčina pochmúrneho výzoru tvoria jeden z najneobyčajnejších romantických párov.
Spojenie klasiky a komercieMichael Nyqvist hrá novinára Mikaela Blomkvista decentne, nenápadne, s dôrazom na charakter, podobne ako Sven-Bertil Taube starého Henrika Vangera a či Ewa Frölingová Hariett Vangerovú.
Naproti tomu 31-ročná Noomi Rapaceová poňala Lisbeth ako drobnú, šťúplu, neurotickú, zvláštnou energiou prekypujúcu ženu-dieťa. Výhodou určite bola herečkina punková minulosť – a nielen pre možnosť inštalovať skutočné piercingy.
Na nedávno skončenom benátskom filmovom festivale sme Noomi videli hrať úplne inak – tiež ženu, poznačenú pôvodom z asociálnej rodiny – v dráme režisérky Pernilly August Svinalängornaovej. Tým väčší obdiv si zaslúži premena skromnej herečky do divokej, tajomnej, charizmatickej Lisbeth.
Režisér Niels Arden Oplev sa spolu s kameramanmi v severskom vidieku, starom sídle, jeho zvláštnymi obyvateľmi nechali zlákať k hrám na klasikov Ingmara Bergmana a Svena Nykvista. Odkazy na neskoré diela Jesenná sonáta i Fanny a Alexander sú neprehliadnuteľné. Nie je to len hra s poučeným publikom, ale zároveň cieľavedomá tvorba originálnej atmosféry, v ktorej sa všednosť a realita spájajú s poéziou a osudovosťou. Alebo ak chcete – história filmového umenia so súčasnou komerciou.
Muži, ktorí nenávidia ženy je skvelá, divácky atraktívna filmová dráma. Môžeme len tŕpnuť, ako Larssonovu predlohu zomelie Hollywood v pripravovanej americkej verzii.