Končíme, lebo prídu policajti

Atmosféra inštalácií akčného umelca, ktorý mohol oficiálne vystavovať až po roku 1989, diváka nezadržateľne vťahuje do moci totality.

Z výstavy Petra Kalmusa v bratislavskom Dome umenia.(Zdroj: PETER PROCHÁZKA)

Atmosféra inštalácií akčného umelca, ktorý mohol oficiálne vystavovať až po roku 1989, diváka nezadržateľne vťahuje do moci totality.

Piešťanský rodák Peter Kalmus sa už dlhé roky pohybuje na košickej alternatívnej scéne. V minulosti tvoril v undergrounde, oficiálne začal vystavovať po roku 1989.

Terajšiu výstavu s názvom Dielo pripravoval bez kurátora. Príznačne ju zastupuje záblesk genia loci - usvedčujúci plagát, ktorý zobrazuje Dom umenia s dodnes nevyriešeným osudom počas jeho socialistickej minulosti.

Jedine cez turniket

Akčný umelec a najznámejší výtvarný autodidakt si nestavia žiadne hranice výtvarného vyjadrenia. S istotou hraničiacou s nevyhnutnosťou si ponecháva maximálny rozptyl, aby sa cez rôzne žánre dotýkal performancie a zároveň samého seba.

Ako človeka paradoxov ho s obľubou nazývajú introvertným extrovertom či realistickým surrealistom. Jeho tvorbu tlačí a zároveň povznáša vnútorný rozpor, akási zvláštna schopnosť rozbíjať nezmyselný poriadok a organizovať vzrušujúci chaos.

Cestu do výstavnej haly nie náhodou brzdí masívny kovový turniket. Táto symbolická železná opona stráži niekoľko desiatok rozmanitých inštalácií, viac či menej priestorovo náročných objektov, ktoré autor rozmiestnil tak, že návštevníkov doslova pohlcujú. Rozšafne ich obklopujú, dokonca sa priam vysmievajú z ich dezorientovanosti.

Hoci autor si k viacerým dielam píše vlastné texty, na výstave s nami koketuje bez komentárov, bez popisiek. Ambíciou je osloviť už v prvom pláne. Každé dielo pritom ukrýva autorov detailný osobný výklad súvislostí života, smrti, umenia, histórie verzus súčasnosti.

Zákazy a rituály

Po celom obvode miestnosti sa koncentrovane tiahne rad tabuliek v červenom ráme: lenže nie tu vo vnútri, ale tam vonku sme dodnes v zajatí príkazov, zákazov, upozornení, oznamov, označení. Autorovi je blízka istá pravidelne sa opakujúca činnosť.

Rituál v sebe ukrývajú takzvané vedľajšie produkty - tisícky vystrúhaných ceruziek (ktorými kreslí svoj cyklus Partitúry), strúhadlá, kilá ceruzkových „špakov", farebných pilín, dokonca ceruzkový prach.

Zberateľská obsesia, alebo skôr zodpovednosť leží aj na stovkách odznakov s komunistickým symbolom či na kovových podpätkoch, uskladnených v sklených dózach.

Stolička len pre teoretikov umenia, zbierka stoviek kľúčov s odkazom Katyň, zdvojené kreslo so symbolmi nacizmu a komunizmu, slovenská vlajka vždy pripravená na žehlenie, botník z tabúľ značiacich voľakedajšiu Gottwaldovu ulicu - s tým všetkým sa autor provokatívne hrá, pokúša naše vedomie, pýta sa na zmysel umenia, núti myslieť na minulosť.

S balónom smrti

Ktosi povedal, že v jeho prípade konečne uzrel dejiny nainštalované tak, ako si zaslúžia - ako starinu. Dá sa v nej prehŕňať a nájsť všeličo, čo si zaslúži nepadnúť do zabudnutia. Napríklad výrok, že smrť je neporovnateľne dôležitejšia ako táto výstava.

Mimochodom, s myšlienkou smrti sa Kalmus pohráva ako s balónom. Aj preto ponúka taký pocit radosti zo života. V jednej zo svojich sklených dóz by raz v každom prípade rád vystavil popol svojho tela.

„Vážení, končíme! Ked nezavreme načas, prídu sem policajti!" Je o desať minút šesť a snaživé uvádzačky nemilosrdne vyháňajú návštevníkov výstavy.

Zastal čas, alebo si ich Kalmus do svojho veľkorysého konceptu objednal?

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 227
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 619
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 978
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 505
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 721
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 297
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 138
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 970
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 932
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi stavali prekážky, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.

Violončelo bolo hviezdou koncertu pre Vargu. Zažil svoj návrat

Festival Konvergencie venoval poctu zosnulému hudobníkovi.