BRATISLAVA. Veta „Všetko je na webe“ má čoraz bližšie k realite než k reklamnému sloganu. Dokazuje to najnovšia aktivita serveru YouTube, ktorý sa spojil s Guggenheimovým múzeom.
Jedna z najznámejších galérií súčasného umenia sa rozhodla urobiť výstavu videoartu na základe webovej súťaže. Nemuseli to byť umelci so zvučným menom, stačil originálny nápad, ktorý dokáže zaujať internetových surferov.
Známi aj neznámi
Na www.youtube.com/play sa od júna tohto roka zhromaždilo 23-tisíc príspevkov z celého sveta. Porota, v ktorej zasadol napríklad známy režisér Darren Aronofsky (Pí, The Wrestler) alebo členovia skupiny Animal Collective, z nich tento týždeň vybrala 125 postupujúcich do druhého kola.
Medzi nimi sú internetové celebrity ako Kutiman alebo MysteryGuitarMan, ktorých videá na YouTube majú miliónovú sledovanosť, ale aj neznáme nové talenty.
Videá sú zoradené do šiestich kategórií: animácia, dokument, experiment, hudobné video, s príbehom, bez príbehu. Pripomína to filmový festival, akurát jeho účastníci namiesto svojich mien používajú prezývky.
Je to explózia nového typu kreativity: kultová beatnická báseň Vytie Allena Ginsberga prerobená do súčasných reálií, skupina rovnako oblečených ľudí v metre, ktorá zrkadlovo kopíruje svoje pohyby, sú tu čarovné domáce úlety, ale aj profesionálne práce, ako napríklad poetický animovaný príbeh, ktorý vyhral študentského Oscara alebo oficiálne hudobné klipy.
Porota vyberie
„Shortlist ukazuje bohatú vzorku z najkreatívnejších videí, ktoré sa dajú nájsť na YouTube,“ píše v tlačovej správe kurátorka Guggenheimovej nadácie Nancy Spector. „Je to obraz rastúcej dostupnosti nových médií po celom svete.“
Zo stodvadsaťpäť videí 21. októbra porota vyberie dvadsať najlepších, ktoré sa stanú súčasťou Bienále kreatívneho videa. Budú sa dať vidieť v Guggenheimových múzeách v New Yorku, Berlíne, Benátkach aj v Bilbau.