Snímka Koncert je ruská židovská anekdota rozpracovaná do podoby dvojhodinového filmu.
Okolo židovstva sa krúti celá tvorba rumunského filmára Radu Mihaileanua (1958). Jeho prelomová snímka Vlak života rozprávala o bláznivom nápade obyvateľov židovskej osady zachrániť sa pred nacistickými okupantmi v prestrojení - za Nemcov, deportujúcich vlak plný židov do koncentračného tábora. Choď a niekým sa staň je príbehom čierneho etiópskeho chlapca, ktorý uniká z utečeneckého tábora v Sudáne len vďaka vydávaniu sa za žida.
Do tretice je téma židovstva a pretvárky základom najnovšieho tragikomického filmu Koncert o skupine ruských židovských hudobníkov a ich priateľov, ktorí sa vydávajú za skutočný orchester moskovského Veľkého divadla, aby sa dostali do Paríža.
Dirigent Filipov prišiel pred desaťročiami o prácu aj o kariéru, keď odmietol vyhodiť z orchestra hudobníkov židovského pôvodu. V divadle však pracuje ďalej - ako upratovač - a keď nájde fax s pozvánkou do Paríža, rozhodne sa konať. Spojí sa dokonca i s bývalým ideológom a agentom tajnej služby, ktorý mu pred rokmi zničil kariéru.
Od komédie po melodrámu
Osloví niekdajších spoluhráčov a za prispenia ruských mafiánskych novozbohatlíkov sa im podarí oklamať francúzskych organizátorov. Až na mieste vysvitne, že Filipov skutočne chce absolvovať koncert, hviezdou ktorého má byť francúzska husľová virtuózka Anne-Marie Jacquet.
Snímka sa začína ako bláznivá komédia s výstižne odpozorovanou ruskou, no i francúzskou realitou, ktorú netreba karikovať či zosmiešňovať, lebo sama je dostatočne absurdná. Kŕčovité sú azda len scény s francúzskymi komunistami. Postupne sa však veselohra mení na psychologickú drámu, alebo vari skôr melodrámu so silným patetickým finále. Hudba je dokonalá, v emóciách však ku koncu zaznievajú i falošné, nepresvedčivé, násilné tóny.
Skúsenosť s totalitou
Našťastie scenár, réžia, herci, ale najmä Čajkovskij dokážu vyvolať, udržať a po emocionálnej stránke i gradovať pútavosť až do konca. Mihaileanu má ako Rumun dôverné priame skúsenosti s totalitnou aj posttotalitnou realitou, ale zároveň si udržiava od súčasného Ruska patričný odstup, čo mu umožňuje neskĺznuť do odťažitej grotesky.
Je remeselne zdatný, skúsený rozprávač a vo vizualizácii hudby dokáže byť priam strhujúci. Do svojho filmu získal kvalitné medzinárodné obsadenie. Vtipne a poučene narába so stereotypmi, predsudkami i klišé, vďaka využívaniu tradičných postupov klasickej veselohry však nerezignuje ani na divácku atraktivitu.
Kvalitné herectvo
Alexei Guskov sa uveriteľne prehráva z grotesknej pózy rezignovaného umelca až na hrdinu, ktorý dokáže všetko staviť na jedinú kartu. Menej priestoru má Mélanie Laurent v úlohe virtuózky Anne-Marie Jacquet a ruskej huslistky Ley. Lenže taká Miou-Miou v úlohe umeleckej agentky Guylene de La Riviere dokázala na ešte menšom priestore vytvoriť skvelú, zaujímavú a hlbokú miniatúru.
Koncert je príjemná komédia s vážnejšími podtónmi. Na to, aby bola filmom hlbokým a silným, je tu však priveľa štylizácie, manipulácie a vypočítavosti.
Recenzia/film
Koncert (Francúzsko-Taliansko-Rumunsko-Belgicko 2009).
Réžia: Radu Mihaileanu.
Hrajú: Aleksei Guskov, Mélanie Laurent a ďalší.
Premiéra v SR: 16. septembra.