Banksy vytvoril film o chlapíkovi, ktorý sa stane umeleckou superhviezdou. Je pravdivý, alebo si zo sveta umenia ikona ulice len strieľa?
Šikovná mýtotvorba alebo autentický dokument o bláznovi, ktorý svoju posadnutosť nakrúcať vymení za posadnutosť umením? Facka zberateľom a celému streeartu alebo príbeh človeka, ktorý síce nemá talent, ale má marketingové schopnosti? Aj takéto otázky si kladiete, ak dopozeráte film Exit Through the Gift Shop. Zrežíroval ho Banksy, britská streetartová superstar.
Ikona nového umeniaBanksy možno už dnes nie je najzaujímavejší streetartový umelec. Je však určite najznámejším, hoci o jeho pravej identite sa šíri viacero mýtov. Do „pouličnej“ výtvarnej scény priniesol vtip, satiru aj hravosť, no najmä schopnosť čítať a pracovať s prostredím, morálne a etické posolstvá.
Do Tate Britain, Louvru či do Britského múzea partizánsky umiestnil svoje ironické diela. Lenže s uznaním a slávou prišli aj peniaze. Pouličné diela sa odrazu začali objavovať na aukciách, kde sa predávali za státisíce dolárov.
Streetartová scéna sa Banksymu logicky obrátila chrbtom. Obvinila ho, že ulicu predal galériám a investorom. Film Exit Through the Gift Shop môže byť jeho odpoveďou na tieto obvinenia.
Americký senAk máte radi moderné umenie a o streearte veľa neviete, môžete si ho zamilovať. Alebo znenávidieť. Film rozpráva „popoluškovský“ príbeh Thierryho Guettu, ktorý sa do sveta streetartu dostal vďaka bratrancovi, známemu ako Space Invader. Najskôr chce túto subkultúru dokumentovať, pracuje napríklad so Shepardom Faireym (autor známeho modro-červeného plagátu Baracka Obamu) a dostane sa aj k Banksymu.
V tomto okamihu však prestávate veriť v autentickosť filmu. Fakt, že Banksy, ktorý si fanaticky stráži súkromie, by zverejnil film, v ktorom sa ukáže celý proces jeho tvorby, je veľmi nepravdepodobný.
Z Guettu sa navyše stáva Mr. Brainwash, s pomocou armády pomocníkov začne „tvoriť“ (kopíruje kde–koho).
Nikdy ho neuvidíte urobiť jediné dielo, no zorganizuje veľkú výstavu a zarobí milión dolárov. Losangelská smotánka je ochotná kúpiť hocaký trendový nezmysel.
„Bol by som rád, keby chcel zaujať postoj, že celebrity sú zameniteľné,“ komentoval Fairey výstavu pre Vanity Fair. „Ale je to ako hodiť hovno o stenu a sledovať, či sa zachytí.“
Po úspechu výstavy si Brainwasha najala Madonna na obálky pre svoj album Celebration. Lenže aj tak sa akosi ťažko verí, že to celé nie je veľký vtip.
Guetta je možno Banksyho nové majstrovské dielo. Namiesto na plátno či na stenu maľuje „na človeka“. Z ničoho stvoril superhviezdu a ukázal, podľa akých nezmyselných pravidiel funguje svet umenia. „Každý kúsok filmu je skutočným,“ tvrdil Banksy v emaile pre LA Weekly.
„Thierry je zosobnenie amerického sna. Schopnosť Američanov naštvať vás dokáže prekonať iba ich schopnosť stvoriť niečo výnimočné.“
Podvod alebo skutočnosť?Ak je film pravdivým, odhaľuje, že vo svete umelcov, galérií, kurátorov, aukcií a celebrít hľadajúcich nové trendy niečo poriadne hnije. Pravdepodobnejšie však je, že Exit je veľkým kopancom celému výtvarnému mikrokozmu.
A Banksy (už sa objavili teórie, že Guetta je on sám) si takto vyrovnáva účty so všetkými, ktorí tvrdili, že svet a svoje miesto v ňom začal brať príliš vážne.
Napokon, ak ešte môže jestvovať nový Warhol, už pred pár rokmi sa ním stal práve neznámy britský mladík. Jeho nový film a zrejme aj americkú umeleckú scénu tak najlepšie vystihuje Guettovo vyjadrenie pre Sunday Times: „Niektorí sú si istí, niektorí istí nie sú a niektorí kupujú – pre istotu.“