SME

Nevolaj ma mama, nevolaj ma babka

Monika Kompaníková píše o tom, čo nevidieť, kým nevyleziete z bratislavskej kancelárie

Monika Kompaníková (1979) vyštudovala grafiku a maľbu na VŠVU v Bratislave. Je finalistkou ceny Anasoft litera a dvojnásobnou finalistkou literárnej súťaže Poviedka. Debutovala knihou krátkych próz Miesto pre samotu, koncom roka 2006 jej vyšla novela BielMonika Kompaníková (1979) vyštudovala grafiku a maľbu na VŠVU v Bratislave. Je finalistkou ceny Anasoft litera a dvojnásobnou finalistkou literárnej súťaže Poviedka. Debutovala knihou krátkych próz Miesto pre samotu, koncom roka 2006 jej vyšla novela Biel (Zdroj: FERDINAND BREZOVSKÝ)

Svoju novú knihu Piata loď začala písať, keď sa jej narodil starší syn. Dokončila ju, keď sa narodil mladší. Bez písania by si MONIKA KOMPANÍKOVÁ materstvo ani nevedela predstaviť, hoci tvorí väčšinou na úkor vzácneho oddychu. Jej pútavý príbeh nám o to viac nedovoľuje nemyslieť na deti.

V čom sa prelína materstvo s písaním?
„Asi v tom, že kniha je celá o deťoch. Odkedy mám dve svoje, uvedomujem si, že svet detí je stále akýsi zabudnutý. Možno sa na ne myslí v niektorých reštauráciách, kde je detský kútik, ale to je málo. Inak je všetko prispôsobené hlavne svetu dospelých, všade vládne dospelácka mierka.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aká je teda mierka vašej knihy?
„Moja kniha hovorí, že deti majú svoje príbehy, o ktorých sa dá hovoriť, a tie sú plnohodnotné. Je o deťoch, no písaná pre dospelých.“

Rozmýšľali ste počas písania, komu ju adresujete?
„Na čitateľa myslím až v druhom či treťom pláne, v zmysle, že príbeh nie je adresovaný nikomu konkrétnemu, rodičom alebo napríklad bezdetným. Záleží mi však na tom, aby si čitateľ všimol, že detičky sú veľmi zraniteľné, že to nie sú len nejaké naše prívesky, ale naozajstní maličkí ľudia, ktorí sú súčasťou tohto sveta. Nedokážu sa adekvátne brániť a nemajú toľko možností ako dospelá polovica sveta.“

Hlavnou hrdinkou vašej knihy je školopovinné dievča, ktoré sa tajne pokúša starať o maličké cudzie dvojčatá. Samo nemá otca a matka ho zanedbáva. Kde sa vzal tento typ?
„Pred niekoľkými rokmi som kdesi zachytila správu o tom, že dvanásťročné dievča si ,požičalo' malé dojča. Tento príbeh, situáciu, som si zapamätala a naň sa mi potom nabaľovali ďalšie.“

SkryťVypnúť reklamu

Čím vás to tak zasiahlo?
„Z tej udalosti bolo potom celoštátne pátranie, bola to vážna vec. Dievčatko nechcelo nič zlé spraviť, ale spravilo niečo, čo zasiahlo veľa ľudí. V jej konaní bolo niečo veľmi logické, veľmi krásne, a napriek tomu sa to skončilo takmer tragicky – dieťa skoro zomrelo. Výsledok detského konania je často celkom iný, ako deti samy zamýšľajú, a pritom za to ani nemôžu.“

Sústredili ste sa aj na problematický vzťah dievčaťa k mame a starej mame. Tiež majú reálny základ?
„Dievča z príbehu, Jarka, má veľmi mladú mamu. Mám jednu kamarátku, ktorá môže byť jej predobrazom, ale to som si uvedomila až spätne. V mame Lucii z mojej knihy je zrejme kus z nej, ich každodenný život, neustále sťahovania, vysoké nároky na dcéru. Vlastne, všetky moje postavy majú reálny základ. Inšpirovali ma aj deti z bývalého susedstva, z jedného čudného bratislavského dvora, kde sme ešte prednedávnom bývali. Tam žila jedna taká Jarka.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vás presvedčí o tom, ktoré príbehy stoja za písanie?
„Veľa nad tým rozmýšľam ešte predtým, ako začnem písať. Trvá to rok, dva aj tri. Dlho sa kryštalizuje, kto by mal byť aký v príbehu. V procese písania sa to potom, samozrejme, môže meniť. Sú chvíle, keď odbočenia v príbehu naskakujú úplne samy, akoby si text žil vlastným životom. Niekedy sa vyslovene podriaďujem tomu, čo mi vychádza spod klávesnice. Alebo sa mi niekedy niečo sníva a tiež to ovplyvní príbeh či charaktery postáv.“

Je ťažké podriaďovať sa príbehu, keď sa začne „sám písať“?
„Dôležité pre mňa je, aby bol príbeh uveriteľný, aby mal logiku. Preto aj rada vychádzam zo skutočnosti. Hoci, už mi raz jedna osoba tvrdila, že také postavy, aké vystupovali v mojej predchádzajúcej knihe, po svete nechodia.“

SkryťVypnúť reklamu

To boli tiež deti so sociálne slabým zázemím. Čo si myslíte o takej reakcii?
„Ja hovorím, keď človek nevylezie z bratislavskej kancelárie, tak také deti asi neuvidí. Vtedy som sa náhodou so sestrou-sociologičkou dostala na jeden terénny sociologický prieskum. V teréne možno zažiť neuveriteľné veci, napríklad deti, ktoré majú namiesto bábiky odrezanú zajačiu hlavu. Ale ja sa nesnažím vyhľadávať nejaké bizarnosti, moje postavy sú v podstate bežní ľudia, takí, akí fakt žijú okolo nás. Žijú inak, majú iný životný štandard a návyky a vôbec to nemusí súvisieť s ich sociálnou situáciou.“

Vaše texty majú vizuálny náboj. Nakoľko dôležité je pri písaní výtvarné videnie?
„Príbeh, ktorý píšem, vidím pred sebou rozkúskovaný na obrazové sekvencie. Snažím sa ho zachytiť tak, aby to, čo vidím, videli aj iní, aby vedeli identifikovať prostredie a mohli sa dostať na miesta, kde sa všetko odohráva. To je pre mňa dôležité, lebo miesta a predmety v prostredí príbehu nie sú anonymné, ale úplne presné, konkrétne.“

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh je smutný, ale nie tragický. Dievčaťu napokon najviac porozumie starší cudzí muž. Myslíte, že skutočne dokáže nahradiť chýbajúcu materinskú lásku?
„Chcela som, aby v celom tom marazme rodinných zdevastovaných neosobných vzťahov svitla nejaká nádej. Nie sú to klasické rodinné väzby, dve staršie predstaviteľky často opakujú Jarke – nevolaj ma mama, nevolaj ma babka. Rodinné vzťahy sú úplne narušené. Ale ten jeden vzťah – dospelej Jarky a oveľa staršieho priateľa, je akýsi prísľub, že nie je všetko stratené. Nie je štandardný, ale vo svojej hĺbke a absolútnosti je krásny, očisťujúci. Taký vzťah sa nemusí rozvinúť práve medzi mamou a dcérou či babkou a vnučkou. Je to vzťah, ktorý celý príbeh zatvára v tom dobrom.“

Recenzia: Piata loď

Hlasno plakať je ľahké, ťažšie je neplakať

Monika Kompaníková do svojich príbehov umiestňuje deti, ktorým niečo chýba, a ktoré čosi hľadajú. Niekedy aj samy seba, miesto, kam patria, či miesto, kam by patriť mohli.

SkryťVypnúť reklamu

Svet detí je trochu iný svet. Žije si vlastným životom, dýcha a krčí sa len kúsok vedľa toho dospeláckeho, sveta strašne dôležitých stretnutí a termínov, sveta, kde vládnu hypotéky a účty, strach, sklamanie aj poddajnosť. Detský svet je svet fantázie a predstáv. Ale detský svet môže byť aj temný svet prežívaného nedostatku. Stačí, ak chýba domov a v domove to banálne, ale dôležité – láska.
Domov pritom nie sú štyri steny, domov je pocit. A s týmto pocitom, teda skôr s jeho nedostatkom, sa vo svojich knihách pohráva Monika Kompaníková. V novele Biele miesta nechala Terezu a Dávida pátrať po vlastnej identite, v novom románe Piata loď zase Jarku stvoriť útočisko.
Lenže aj tento azyl, ktorý si mladá rozprávačka príbehu vytvorí v záhrade a záhradnom domčeku, narazí na mantinely reality. Ktosi povedal, že cesta do pekla je dláždená dobrými úmyslami, a tak aj príbeh peterpanovského úteku sa len tak-tak neskončí katastrofou.

SkryťVypnúť reklamu

Ťaživé drobnosti

„Najmä nerob problémy.“ Tak sa dá asi zhrnúť komunikácia medzi zneužívanou Jarkou a jej mladou matkou, ktorú nesmie volať mama. Lepšie to nie je ani s babkou, ktorú tiež nemôže nazývať babka. „Rodina fungujúca na báze výmenného obchodu. Nič dobré sa z týchto kšeftíkov nikdy nezrodilo.“
Jarku to bolí. Želá si preto vytvoriť úkryt, nielen pre seba, ale aj pre deti zanedbané, nechcené a trpené, ktoré buď opustila matka na vlakovej stanici, alebo nie sú schopné naplniť predstavy svojich rodičov o dokonalosti. Chce si nedostatok ľudskej blízkosti vynahradiť na deťoch, Jakubkovi a Adele, i „pomocníkovi“ Kristiánovi. Je pri nich dokonca ochotná chodiť kradnúť jedlo.
Lenže ľudské teplo chce viac ako zámer. Neukotvená Jarka si v skutočnosti hľadá miesto, kam by mohla patriť. Je to jej spôsob obrany – niekedy proti maličkostiam, chýbajúcim veciam, gestám, skratkám, s ktorými dokáže Kompaníková ako autorka tak majstrovsky pracovať. Nepotrebuje veľké slová, stačí jej talent pozorovať a opísať.
Už v minulosti dokázala táto spisovateľka atmosféru, niekedy ťaživú a dusnú, vystavať z detailov a drobností. Vie to aj teraz. Až tak, že Piata loď je veľmi zručne napísané a zároveň ťaživé, depresívne čítanie.

SkryťVypnúť reklamu

Katarzia dobrej knihy

Nezáleží však na tom, či Piata loď je veselá, alebo skôr smutná kniha. Je to jednoducho dobrá kniha.
V literatúre, kde sa ceny udeľujú tak trošku za zásluhy a textový odpad prevalcoval všetko ostatné, len poteší existencia mladej a talentovanej autorky, ktorá si prirodzenou cestou po poviedkach a novele siahla aj na román.
Aj keď sama priznala, že táto kniha sa rodila dlho a ťažko, už len pre ten pocit katarzie sa ju vyplatí prečítať. Pretože „hlasno plakať je ľahké, ťažšie je neplakať“.

Tomáš Prokopčák

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 364
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 265
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 553
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 408
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 968
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 521
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 431
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 093
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 487
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 038
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 005
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 959
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 393
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 105
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 7 282
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 749
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu