Je pozoruhodné, ako sa pri hľadaní historických koreňov a upevňovaní národného povedomia s obľubou siaha po povrchných vlasteneckých symboloch. Násilne sa vymýšľajú termíny ako „starí Slováci“, stavajú sa sochy Svätopluka, dvojkríže, ešte aj malé deti sa v školách naspamäť drvia bezduché veršíky o slovenčine z vyschnutých pier večne prebudených autorov. A ako málo – najmä ak sa láska k vlasti dostane do rúk nekompetentných politikov – sa upiera pozornosť na skvosty moderného slovenského umenia. Napríklad aj toho filmového.
Samozrejme, existujú spory alebo skôr diskusie o tom, či je Obchod na korze film slovenský alebo český - prívlastok „československý“ by bol asi nielen rozumným kompromisom, ale zodpovedá aj realite. Podstatné však je, že odráža kus slovenskej histórie. Problém je možno v tom, že ide o históriu, na ktorú nemôžeme byť pyšní, no na druhej strane ju nemožno obísť. A práve poctivá sebareflexia temných stránok minulosti, v tomto prípade éry vojnového slovenského štátu, posúva vo vývoji dopredu jednotlivca aj spoločnosť.
Kádár
Ján Kádár sa narodil 1. apríla 1918 v Budapešti a po pokusoch o štúdium práva sa nakoniec v Bratislave v roku 1938 dostal na filmovú školu Karola Plicku. Presnejšie išlo o Celoročný denný kurz pre kinetickú fotografiu a kinematografiu, ktorý vznikol na oddelení fotografie bratislavskej Školy umeleckých remesiel. A okrem Kádára bol jej žiakom napríklad známy výtvarník a karikaturista Viktor Kubal. Išlo o prvé filmové učilište vo vtedajšej Československej republike.

Klos
Jeho babičkou bola známa divadelná herečka Marie Laudová-Hořicová a Klos sa tak dostal do spoločnosti hercov a „ľudí od filmu“, ako sedemnásťročný sa dokonca podieľal na písaní scenárov. Po krátkej kariére úradníka Sociálnej poisťovne vyhral konkurz na vedúceho filmovej skupiny, ktorý vypísal sám Baťa. Vplyvný továrnik poslal po mladého spolupracovníka do Prahy dokonca lietadlo!
V Zlíne nakrúcal reklamy – napríklad štvorminútový reklamný film o pneumatike značky Baťa, v ktorom sa objavil aj Vlasta Burian. Postupne sa však dostal aj k filmovým dokumentom. Tými najpresvedčivejšími boli filmy o postupnom nacistickom súmraku nad érou medzivojnového Československa. Spolu s americkými filmármi nakrúcal dokument o tragédii sudetonemeckých oblastí.
Vo vlastnom projekte Andrej Hlinka o sebe podrobil kritickému pohľadu vtedajšiu slovenskú reprezentáciu a v snímke Posledné leto TGM zachytil koniec éry prezidenta Masaryka (podľa časopisu Instinkt sa Klos s Masarykom stretol ako študent počas prechádzky v Prahe. Išlo však o stretnutie náhodné, keď Klos na Štefánikovom moste narazil do staršieho muža, ktorý ho napomenul: „Mládenče, nepočul si nič o nepriestupnosti hmoty?“ Hlas patril Masarykovi...).
Po vojne sa Klos stal riaditeľom Krátkeho filmu, venoval sa politickým agitkám (titul IX. zjazd KSČ hovorí za všetko), viedol disciplinárnu radu Zväzu československých filmových pracovníkov, ktorá účtovala so skutočnými či údajnými kolaborantmi. Kľúčové preňho bolo stretnutie s o osem rokov mladším spolupracovníkom Jánom Kádárom, s ktorým od roku 1952 vytvorili nerozlučnú dvojicu.

Kádár a Klos
Paradoxne, obaja tvorcovia zo svojho presvedčenia nielenže rýchlo vytriezveli, ale sami pocítili neúprosnosť, neľudskosť a hlúposť komunistického režimu, s ktorým sa zákonite skôr či neskôr museli dostať do konfliktu.
Ako píše kritika v časopise Filmový prehľad z roku 1953, „Únos ukazuje odpornú tvár domácej reakcie a súčasne odhaľuje hladkú, ale nemenej protiľudskú tvár zahraničných principálov našich rozvratníkov“. Našťastie, vďaka udatnému poslancovi Horvátovi aj americkému seržantovi Havelkovi, ktorý ukáže, že „existuje aj druhá Amerika, odlišná od Ameriky agentov FBI a CIC“, všetko dobre dopadne.
„A každý pokrokový divák si s úľavou vydýchne, keď nás posledné zábery filmu zanesú do Ostravy, k nám domov, do zeme mieru a pokroku“. Dnešný divák si predovšetkým vydýchne, že Kádár a Klos prekročili svoje tiene a postupne začali nakrúcať filmy umelecky hodnotnejšie.
Od Marsu na sabinovské korzo
Napriek jasne socialistickej zápletke (súdruhom robotníkom nestačí plniť plán, ešte si zmyslia založiť aj hudobné teleso, aby napokon dokázali, že sú rovnako dobrí ako „študovaní hudobníci“) v sebe film skrýva už aj náznaky satiry. A predovšetkým ponúka dobré herecké výkony a podmanivé zábery na vinársku oblasť Českého stredohoria.
Napriek rozporuplným hodnoteniam filmu bolo jasné, že Kádár a Klos majú ambície smerovať k hodnotnejšej umeleckej výpovedi. Tou bola už v roku 1958 komédia Tri želania – taká ostrá, že sa dočkala päťročného zákazu premietania. Do hlavných úloh čiernobielej snímky obsadila režisérska dvojica chorvátskych hercov – Tatjanu Beljakovovú a Rade Markoviča (zomrel len pred niekoľkými dňami, 11. septembra 2010, vo veku takmer 89 rokov).
Rozprávkový deduško v podaní Bohuša Záhorského (vtedy v skutočnosti iba 49-ročného) predstavuje vtipnú paralelu s komunistickým režimom, ktorý sľuboval krajšie dnešky i zajtrajšky. Rovnako nemilosrdne film odhaľuje obrovský kontrast medzi oficiálne proklamovanými ideami a skutočnosťou.
Čo je však podstatné, nešlo len o plytkú agitku tentoraz namierenú na „socialistické nešváry“, ale o plnohodnotnú vtipnú absurdnú komédiu s mladým Vlastimilom Brodským v jednej z hlavných úloh. Tým viac bolo jasné, že dvojica K + K ešte len smeruje k svojmu tvorivému maximu. A po vojnovom filme Smrť sa volá Engelchen (1962) nakrútenom podľa literárnej predlohy Ladislava Mňačka prišiel vrchol v podobe malého obchodíka na sabinovskom korze.

ktorý zostal strane verný aj po tom, čo ho kopli do zadku a musel prestať nakrúcať filmy
Kde sa berie ľudské zlo
Grosman sa narodil v Humennom, vyrastal v rodine židovského obchodníka s kožami a druhá svetová vojna ho zastihla krátko pred maturitou. Takmer všetci jeho príbuzní zahynuli pri bombardovaní Ružomberka v roku 1944. Samotného Grosmana zaradili počas slovenského štátu do vojenskej služby bez zbrane, odkiaľ sa neúspešne pokúsil ujsť. Poslali ho do tábora nútených prác, istý čas žil v ilegalite v horách. Po vojne sa presťahoval do Prahy, kde pracoval ako redaktor a scenárista až do septembra 1968, keď emigroval do Izraela.
Film však zďaleka nie je len reflexiou konkrétnej tragickej historickej udalosti. Je presvedčivým apelom proti akejkoľvek forme totality a násilia. Je dokonalou anamnézou aj analýzou ľudského zla v jeho najhlbšej podstate - odhaľuje, kde sa zlo berie v ľudskej duši a ako nenápadne za vhodných podmienok prerastá do organizovanej formy.
Hlavný hrdina Tóno Brtko predsa nie je zlý človek. Ocitne sa pod tlakom okolia a menovite svojho švagra, ktorý ho „navlečie“ do arizácie obchodíka s galantériou patriaceho Rozálii Lautmannovej. Stará hluchá židovská vdova žije uzavretá vo svojom vlastnom svete, do ktorého akosi nedolieha besnenie vojny, deportácií a protižidovských pogromov.
Brtka teda zamestná ako pomocníka. Neakceptuje ho ako majiteľa a on nevie presadiť svoju autoritu. Nedokáže nájsť východisko nielen v konkrétnej situácii, ktorá sa nevyhnutne rúti do katastrofického konca, ale ani v rámci systému, ktorý nastolil neľudské a necivilizované pravidlá.
Práve v tom spočíva tragédia Brtka aj Lautmannovej – obaja sa bez vlastnej viny ocitli v zajatí nehumánneho prostredia. Za iných okolností, v slobodnom svete, mohli byť tí istí ľudia spokojní a šťastní, čo vystihuje snový obraz v samom závere filmu, keď obaja protagonisti po smrti vychádzajú z obchodu von na námestie obklopení idylickou atmosférou.
Doma neboli prorokmi
Po roku 1968 sa usadila v Spojených štátoch. Vo filmoch sa objavovala menej a československý Obchod na korze ju doslova preslávil. Presvedčivé boli aj herecké výkony Martina Gregora, Františka Zvaríka a mnohých ďalších. Skvelou kulisou tragického príbehu, v ktorom nechýbal ani vtip, či dokonca čierny humor (Terka, baterka, tabaterka...), bolo námestie v Sabinove, kde sa film nakrúcal. Obchod na korze sa už 24. januára 1966 dočkal premiéry v USA a napokon získal aj prestížneho Oscara za najlepší cudzojazyčný film roka 1965.
Samozrejme platí známe príslovie, podľa ktorého doma nik nie je prorokom. Kádár a Klos síce priniesli pre československú filmovú tvorbu tie najcennejšie vavríny, na druhej strane však už v tom čase mali „pošramotený“ kádrový profil.
Ich spoluprácu ukončil august 1968. Po okupácii emigroval Kádár do USA, Klos ostal v Prahe, no bol nútený odísť do dôchodku. A Obchod na korze putoval na dvadsať rokov do trezoru. Predstavoval totiž príliš silné podobenstvo namierené proti akémukoľvek totalitnému režimu.
Dvojica už nestihla zrealizovať svoje ďalšie plány, napríklad sfilmovanie Čapkovho románu Vojna s mlokmi či legendárnej prózy Ladislava Mňačka Ako chutí moc. Neveľmi vydarenou bodkou za ich spoločnou tvorbou bol málo známy film Túžba zvaná Anada.
Kádár v USA nakrútil ešte päť filmov. Zomrel 1. júna 1979 ako 61-ročný a treba povedať, že do veľkej miery zabudnutý. Klos ostal v Prahe a písal napríklad rozbory nových českých filmov pre vtedajšieho riaditeľa Barrandova. Príslovečné bolo podľa časopisu Instinkt mimoriadne stručné hodnotenie, keď uviedol: „Dnes som videl dva filmy. Jeden je vraj veselohra, druhý horor. Pri prvom som sa nesmial, pri druhom som sa nebál“.

Dodnes jediný a jedinečný
Podstatné je, že vytvorili niekoľko nezabudnuteľných filmov a predovšetkým ten jeden-jediný, ktorý sa stal majstrovským kúskom filmárskeho umenia, ale tiež univerzálnou umeleckou výpoveďou o tom, ako ľahko nedostatok citlivosti k základným hodnotám, k slobode a k ľudskému životu, prerastá do historických tragédií drviacich vo svojom krvavom súkolí stovky či milióny individuálnych ľudských osudov.
Je to myšlienka stále aktuálna – pokým budú existovať akékoľvek snahy potláčať ľudskú slobodu v mene akejkľovek ideológie či osobného prospechu. Aj preto Obchod na korze predstavuje cennejšie výchovné posolstvo než národné symboly či preambula ústavy.
Obchod na korze sa dočkal aj viacerých divadelných spracovaní. Na motív pôvodnej literárnej predlohy Ladislava Grosmana napísala rovnomennú divadelnú hru Alta Vášová. Uvádzalo ju prešovské Divadlo Alexandra Duchnoviča a tiež Ochotnícky súbor pri MsKS v Sabinove. Prečo si filmový štáb vlastne vybral toto mesto?
V lete roku 1964, kedy sa Obchod na korze nakrúcal, bol Sabinov len minimálne dotknutý výstavbou. Jeho námestie teda verne pripomínalo kolorit z čias druhej svetovej vojny. Pôvodný obchod na korze sa po novembri 1989 dočkal rekonštrukcie, dnes nakrúcanie pripomína pamätná tabuľa.
Mesto Sabinov tiež zriadilo kultúrne centrum Na korze, ktorého súčasťou je i stála expozícia venovaná slávnemu oskarovému filmu. Za obeť modernej doby padlo akurát tradičné hniezdo bocianov, ktoré vidno dokonca aj na filmových záberoch spred 46 rokov. Mesto sa rozhodlo presunúť ho inde kvôli kolotočom...