Rozkoš z nechutností

Čo je v dnes dekadentné? Deformované telá, krutosť, pocit dezilúzie či vykorenenosť človeka?

Martin Gerboc, Das Mutterland, Et in Arcadia ego, 2010

V pražskej galérii Rudolfinum padol rekord dennej návštevnosti. Nevídaný záujem vyvolala výstava Dekadence Now!

Za hranicou krajnosti, v rámci ktorej sa prezentujú mnohí svetovo známi súčasní výtvarníci ako Cindy Shermanová či Damien Hirst. Pražská výstava reaguje na niektoré extrémne stavy človeka - od zobrazenia bolesti z pohľadu na seba samého až po obrazy, pri ktorých sa ťažko hľadá hranica medzi umením a pornografiou.

V neorenesančnej dvorane Rudolfina vítajú návštevníkov výstavy dve nádherné ženské torzá z bieleho kararského mramoru. Všetko by bolo podľa klasického kánonu, keby ženy nemali namiesto hláv lebky a keby sa k tomu všetkému ešte aj nebozkávali.

Lebka je obľúbenou ikonou dekadentnosti, využívajú ju nielen mystici a satanisti, ale aj mnohé prúdy popkultúry, „spopularizoval" ju nakoniec aj Shakespeare v Hamletovi.

„Mať strach pred lebkou znamená mať strach zo seba," hovorí kurátor výstavy Otto M. Urban. On sám má práve k tomuto dielu flámskeho autora Jana Van Oosta najbližší vzťah. „Cit pre detail a kompozíciu je uňho porovnateľný s Michelangelom," tvrdí. Podľa neho je toto dielo dôkazom, že nálepku dekadentnosti nemajú nejakí babráci, ale výsostní umelci. Rozdiel je len v tom, že sa nedotýkajú veľmi pekných tém a že si ich diela zvyčajne nevešiame nad gauč.

Terry_Rodgers.jpg

Terry Rogers.

Výplody chorej mysle?

Definícia dekadencie

Filozofický a umelecký smer z prelomu 19. a 20. storočia, ktorý stvárňoval či vyjadroval nálady smútku, pesimizmu, skepsy, nudy, márnosti až opovrhovania životom. Predstavitelia dekadencie sa snažili nájsť únik z reálneho sveta, príliš tesného a zväzujúceho, do sveta snov a mystiky, k viere v nadprirodzený život či k viere v Boha. Často sa dekadentné tóny a motívy prelínajú so symbolistickou tematikou.

Určite budú aj takí, ktorí odídu z výstavy s pocitom, že autori by sa mali dať skôr liečiť ako zaťažovať verejnosť svojimi nočnými morami. Urban odmieta interpretácie, že vystavovaní výtvarníci sú úchylní ľudia, ktorí si umením riešia svoje komplexy. Tvrdí, že sú to ľudskí, priateľskí a tolerantní ľudia.

Aj podľa Martina Součka, majiteľa vydavateľstva Arbor vitae, ktoré k výstave vydáva výpravný katalóg, ide vo veľkej väčšine o veľmi citlivých, introvertných ľudí, ktorí nemajú potrebu niekoho atakovať, jednoducho len vnímajú svet tak, ako to ukazujú ich diela.

„Dekadencia je možno pravdivejšia ako väčšina súčasného umenia," hovorí Souček. Podľa neho sa dekadentne správajú skôr tí, ktorí sa pohybujú vo falošnom svete plnom predsudkov.

Pre Urbana sú ideálnym príkladom dekadencie fotografie Joel-Petra Witkina, ktoré sa práve v rámci širšieho konceptu výstavy prezentujú v brnianskom Dome umenia.

„Witkin ukazuje zmrzačené a deformované telá. Výrazne telesne postihnutá žena povedala, že tento fotograf bol prvý, ktorý sa k nej správal ako k ľudskej bytosti. Takto nastavené zrkadlo je oveľa humánnejšie a etickejšie ako mnohé bulvárne nablýskané časopisy," tvrdí Urban.

oost.jpg

Jan Van Oost, Mimesi, 2010.

Slovenská stopa

Na Slovensku má dekadentné umenie malé zázemie. Za aktuálny príspevok k tejto téme možno vnímať výstavu Miroir noir v bratislavskej Frufru Gallery, v ktorej svoje čierne zrkadlo nastavili Miloš Kopták a Rai Escalé. Pre Koptáka je dekadencia o osobných hraniciach človeka a o jeho potrebe byť k sebe úprimný.

Nech už sú individuálne definície dekadentnosti akékoľvek, diela, ktoré majú takého nálepky, sú často kruté, vysmievajú sa, ponúkajú individuálnu reakciu na krízu v spoločnosti a často aj doslovne bolia.

Urban pripomína, že v histórii nájdeme veľa etáp, pri ktorých veľká spoločenská kríza otvorila priestor pre vytvorenie niečoho nového. Pripúšťa však, že kým sme v kríze, nevieme, či to, čo bude po nej nasledovať, bude pozitívne.

Podľa Urbana diela vybrané pre výstavu Dekadence Now! ponúkajú cestu, ako začať komunikovať s otázkami odlišnosti o inakosti a začať uvažovať o tom, kto som a čo po mne zostane.

Ako sa vyjadril Edward Munch, ktorého diela sú doteraz ikonami existenciálnej úzkosti - „Z môjho hnijúceho tela kvety budú rásť, a ja v nich, a to je večnosť."

Hnusní a zvrátení?

Hoci túto udalosť roka sprevádzali aj titulky ako perverznosť, hnus či zvrátenosť, kurátor výstavy pripomína, že na tie pravé reakcie je nevyhnutný istý časový odstup.

Časť návštevníkov vyjadrovala po jej absolvovaní dokonca sklamanie z toho, že ich nešokovala dostatočne. Ale je možné vôbec ešte niečím vystrašiť človeka v čase, keď je dekadencia dobrou marketingovou značkou pre koňak či čokoládu? Pohoršíme sa nad obrazom namaľovaným vlastnou krvou, či skôr nad sochou nahého pápeža, či paródiou kráľovnej Alžbety?

Martin Souček tvrdí, že autori konceptu výstavy nechceli šokovať, ale dosiahnuť to, aby ľudia začali vnímať škandalizované diela ako artefakty zachytávajúce istý fenomén.

Preňho predstavuje dekadencia individualistický postoj človek k svetu, ktorý sa síce rozhodol vyradiť sa z vládnucej morálky, ale stále má chuť glosovať súčasnú spoločnosť. „Je škoda, ak ľudia žijú vo svete predsudkov, ak sa chcú na veci dívať cez optiku, ktorá im bola daná výchovou alebo spoločenským zaradením, ak nedokážu byť otvorení a vnímať veci také, aké sú," dodáva.

Kabaret v koncentračnom tábore

Martin Gerboc je jediným slovenským zástupcom na tejto výstave. Jeho prvým vystavovaným dielom je Ooh, shadow my light!, ktorého názov parafrázuje fragment Rimbaudovej básne.

Druhé dielo vzniklo priamo pre túto výstavu. Das Mutterland s podtitulom Et in Arcadia ego je obraz akéhosi bizarného kabaretu v prostredí koncentračného tábora; kabaretu plného odkazov na Bertolta Brechta, reálie Weimarskej republiky, sadomasochistické praktiky a na dobové či súčasné politické súvislosti.

Podľa Gerboca má slovo dekadencia síce pre väčšinu ľudí negatívne súvislosti, preňho však so sebou prináša známky progresivity už len tým, že nekopíruje bežné plynutie všeobecne prijímanej kultúry. Naopak. Vzdoruje jej.

Dekadencia je preňho stavom myslenia, pocit dezilúzie, vykorenenosti, smútok, ktorý prichádza v čoraz častejších intervaloch, stav, ktorý nás občas ničí a zväzuje: „Kedysi sa tohto pocitu ešte dalo zbaviť, prichádzal v rámci istej romantizujúcej poetiky, dnes je však už tak pevne zakorenený v myslení, že odohnať ho zrazu nie je možné," hovorí.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 830
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 846
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 644
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 339
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 097
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 966
  7. Kam do tepla v januári? 1 845
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 648
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 504
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 899

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

Neprehliadnite tiež

Zomrel basgitarista skupiny Kinks Jim Rodford

Členom Kinks sa Rodford stal v roku 1978 a v skupine zotrval až do jej rozpadu v roku 1996.

Totalitný príbeh o zneužívaní žien vymýšľala v Československu. Je spisovateľkou roka

Na pulty našich kníhkupectiev sa po rokoch vráti Príbeh služobnice.

Zem spieva očami tanečníkov SĽUK-u a Lúčnice: Krásne tance, zbytočné reči

Režisér šou Peter Núňez prevzal za projekt ocenenie v Miami.

Fanúšikovia si zaplatili pokračovanie Harryho Pottera. Ani taliančina by mu nepomohla

Na internete si milióny ľudí pozreli film Voldemort: Origins of the Heir.

Meky Žbirka: Slovenská hudba je v protipohybe. Svet sa otvoril, my zatvorili

V Čechách nás už nepoznajú, slovenčina mizne, hovorí.