brátila a na prvé priečky sledovanosti sa vyšplhalo spravodajstvo.
To sú jasné výsledky celosvetového prieskumu o sledovnosti televíznych staníc, ktorý každoročne zverejňuje francúzska spoločnosť Eurodata TV pod názvom Jeden televízny rok vo svete. Eurodata minulý rok monitorovala 600 vysielacích staníc v 70 krajinách sveta. Možnosť sledovať ich malo 1,3 miliardy divákov, medzi nimi aj tí slovenskí.
Koľko?
Priemerný divák strávi pred televíznou obrazovkou tri a pol hodiny denne. Oproti predchádzajúcim rokom tento čas stále rastie. Televíznymi fanúšikmi sú najmä obyvatelia Ameriky a Východnej Európy. Najvačší televízni maniaci žijú v Spojených štátoch, Japonsku, Mexiku, Maďarsku, prvenstvo patrí Bosne a Hercegovine.
Ktoré?
Popularitu u divákov si stále zachovávajú známe televízne seriály zo života bežných ľudí. V celosvetových rebríčkoch vedie aj u nás veľmi obľúbený americký seriál Priatelia a seriál z lekárskeho prostredia Pohotovosť. Oba sa udomácnili takmer vo všetkých sledovaných štátoch. Od 90. rokov patria oba medzi najpopulárnejšie. Celosvetovú popularitu si zachováva aj další americký seriál Ally McBeal, najsledovanejší je v štátoch Južnej Ameriky, v Bulharsku, Bosne a Hercegovine a v Litve.
Nekonenčné telenovely (mydlové opery) sú obľúbené hlavne v Južnej Amerike, aj preto sa tam najčastejšie nakrúcajú. Medzi nimi vedie Betty la Fea (Škaredá Betty), Abrázame muy fuerte (Objím ma silno) a Amigas y rivales (Priateľky a rivalky).
Krása a ceny
Desiatke najpopulárnejších publicistických relácií na svete kráľujú súťaže krásy spolu s odovzdávaním hudobných či hereckých ocenení. Tie sú najpopulárnejšie hlavne v anglosaských krajinách. Nasledujú politické relácie a európske hudobné prenosy. Obľubuje ich skôr európske publikum v Nemecku, Slovinsku a Litve. V škandinávskych krajinách sú to regionálne festivaly.
Spravodajstvo
Spravodajstvo sa ocitlo v prvej desiatke najsledovanejších relácií len v desiatich štátoch, medzi ktorými je aj Slovensko. Okrem neho Česká republika, Švajčiarsko, Poľsko a Austrália.
Ohromujúca zmena v televíznych rebríčkoch nastala po udalostiach 11. septembra, keď sa záujem o spravodajstvo výrazne zvýšil a vyšplhalo sa medzi najsledovanejšie programy.
Šport na ústupe
Záujem o športové relácie a prenosy v porovnaní s predchádzajúcim rokom poklesol. Napriek tomu sa v každom piatom štáte objavili medzi najsledovanejšími programami. Pokles záujmu o šport mohli spôsobiť tiež udalosti 11. septembra.
Najsledovanejším programom v marci na TV Markíza bola súťaž Milionár a po nej Televízne noviny, v STV sú na prvom mieste Noviny STV, športové spravodajstvo a až po ňom televízne seriály.