Pohľad na Art Frankfurt, ktorého architektonické riešenie pripravil hviezdny Nicolas Grimshaw. FOTO – JENS LIEBCHEN
Na Manifeste, Documente či benátskom bienále sa o obchode s umením príliš nehovorí. Výsostné vody umeleckých myšlienok sú územím, kde sa pohybuje neznesiteľná ľahkosť umenia. Príťažlivý tok financií sa rozlieva po májových veľtrhoch umenia v Chicagu, Bruseli, Frankfurte, Amsterdame a všetko to vrcholí v júni na prestížnom Art 33 v Bazileji. Veľmi citlivo odrážajú dianie na výtvarnej scéne a zároveň mapujú postoje divákov k týmto pohybom. Prichádza veľká chvíľa súkromných galérií. Samozrejme, iba takých, čo na účasť majú – dostatok peňazí a kvalitný „tovar“.
Zaujímavé porovnanie priniesol tohtoročný Frankfurt, kde sa začiatok šesťdňového veľtrhu umenia takmer kryl so začiatkom Manifesty. Hviezdny anglický architekt Nicolas Grimshaw vystaval v jednej z veľtrhových hál pôsobivý priestor pre 190 prevažne nemeckých súkromných galeristov predstavujúcich vyše dvetisíc umelcov.
Veľtrh umenia s názvom Art Frankfurt bol ideálnym pohľadom na rovnicu vzťahu autor – umenie – divák, do ktorého vstupoval galerista. Biznis bol až na prvom mieste. Nechýbalo však vedomie súvislostí. Finančno-tovarové vzťahy boli korigované aj smerom k Manifeste a Art Frankfurt ju podporil sumou 128-tisíc eur. Výsledok? Synergický efekt, ktorý podporil spoločnú vec.
KunstRAI v Amsterdame
Osemnásty ročník medzinárodného veľtrhu umenia KunstRAI v Amsterdame, predstavil v druhej polovici mája 126 súkromných galérií. Väčšinou išlo o špičku z Holandska so širokou ponukou – od klasického moderného umenia po súčasné umenie, od tradičného figuratívneho umenia po úžitkové umenie a od designu po fotografiu.
Veľtrh však zaznamenal mierny pokles návštevnosti, ktorá bola spôsobená aj vypätými voľbami v Holandsku a s tým súvisiaci pokles celkového objemu predaných diel. V tomto roku navštívilo veľtrh 14 237 návštevníkov, ktorý minuli za šesť dní na nákup umeleckých diel 3,8 milióna eur (asi 163 miliónov korún). Suma, o ktorej sa môže slovenským výtvarníkom, ale aj galeristom iba snívať.
Aj tohtoročný KunstRAI zapojil nezávislých výtvarníkov, ktorí sa prezentovali v samostatnom pavilóne nazvanom Statement – Vyhlásenie. Slovensko už po deviatykrát na KunstRAI zastupovala bratislavská galéria Nova.
V tomto roku galéria predstavila sklenené objekty Zory Palovej, obrazy Ivana Pavleho a objekty z dreva Juraja Čuteka a bronzové objekty Rasťa Trizmu. Jej stánok patril k najnavštevovanejším na veľtrhu vďaka dielam slovenských umelcov, ktoré sú svojím nábojom, prevedením a znázornením iné, na aké sú návštevníci veľtrhu v Holandsku zvyknutí.
„KunstRAI je perspektívnym podujatím v Holandsku s každoročnou periodicitou, čím vzniká jedinečná možnosť pravidelne prezentovať diela slovenských výtvarníkov na najvyššej európskej úrovni,“ hovorí spolumajiteľ galérie Nova Miroslav Zeman. „Aj tento ročník potvrdil, že diela slovenských výtvarníkov patria na špičkové európske veľtrhy a som rád, že práve naša galéria prešliapáva cestu k ich zaslúženému medzinárodnému oceneniu. Avšak tým, že organizujeme v Holandsku prehliadku umenia zo Slovenska, ktorá vysoko prevyšuje dosah iných v Holandsku organizovaných kultúrnych akcíi, očakávame zodpovedajúcu finančnú podporu štátnych inštitúcii na pokrytie výdavkov spojených s účasťou na veľtrhu.“
Autor: pet