SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Mesto ako bojisko sôch

Transart Communication ponúkol netradičné využitie verejného priestoru.

V rámci akcie Ilony Németh sa po pešej zóne Komárna pohyboval žeriav so zabalenou sochou. Okoloidúci diváci sa rozhorčovali nad umiestnením ďalšieho pamätníka v meste a v napätí očakávali, kde a komu bude postavený.V rámci akcie Ilony Németh sa po pešej zóne Komárna pohyboval žeriav so zabalenou sochou. Okoloidúci diváci sa rozhorčovali nad umiestnením ďalšieho pamätníka v meste a v napätí očakávali, kde a komu bude postavený. (Zdroj: TRANSART COMMUNICATION)

Diskusia o rôznom čítaní histórie sa v Komárne mení na bojisko, kde umiestnenie každej figúrky (ide väčšinou o figurálne spracované sochy) znamená značkovanie teritória.

Pri prechádzke centrom Komárna nájdete na každom kroku aspoň jednu pamätnú tabuľu, či sochu. Sochy tu, zdá sa, vznikajú živelne; slovenská (matičiarska) iniciatíva postaví sochu sv. Cyrila a sv. Metoda na štátnej ceste a maďarská sochu sv. Štefana na hlavnom ťahu mestom. Jedna nacionalistická skupina načierno osadí pamätník vďaky za Trianon na slovenskej strane mosta, iná na maďarskej strane vztýči memento rozdelenia Uhorska (Justice for Hungary).

SkryťVypnúť reklamu

Nielen v meste „pamätníkovej vojny“, ale podobne i inde na Slovensku sochy nižšej umeleckej kvality predstavujú podľa potrieb deformovanú historickú pravdu, ktorá iba dopĺňa portfólio nacionalistických prezentácií politických subjektov. Čo chcú sochy v tradicionalistickej retroestetike, so starodávnym obsahom povedať svojim súčasníkom v 21. storočí?

Protipól konformizmu

Jednou z rozšírených teórií je, že Slovensko, ktoré takpovediac premeškalo európske národno-buditeľské 19. storočie, ho dnes takto dýchavične doháňa. Táto zvláštna retroaktivita a vztyčovanie sôch, ktorých možnosť vzniku nie je nijako spochybňovaná, však môže byť i nebezpečnejšia už svojou blízkosťou k zdiskreditovanej agende národného socializmu.

V kontraste k ultratradičným umelcom, akí sú zväčša konformnými realizátormi sôch vo verejnom priestore, vznikol v Komárne festival súčasného umenia Transart Communication, Public Dialog. Kurátori a umelci Ilona Németh a József R. Juhász sem pozvali dvadsať slovenských a maďarských autorov, ktorí vytvorili niekoľko dočasných diel či intervencií do mestského priestoru. Divákom otvorili mesto ako miesto, ktoré sa v posledných rokoch stalo neuveriteľným bojiskom sôch realizovaných ako politická objednávka na propagáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi najzaujímavejšie diela výstavy patrili práce, ktoré sú umiestnené v budove komárňanského Úradu práce. Nápis na chátrajúcej fasáde bývalého župného domu od Jara Vargu v dvojjazyčnom znení je citátom kritika nacionalizmov A. Graylinga: „Kultúrne dedičstvo nie je to isté ako národná identita.“

Texty ako stopa po starom odstránenom nápise pôsobia, akoby tu boli odjakživa. Na území dvoch odlišných historických pamätí, ktoré sa navzájom vylučujú, divák hľadá vysvetlenie, kedy a kým za posledných sto rokov mohol byť text napísaný či strhnutý.

Akú verziu histórie chcete?

Podobným spôsobom reagoval na problematiku i Michal Moravčík v práci Der Zeit ihre Kunst, der Kunst ihre Freiheit (dobový nápis z viedenského Secession: Každému obdobiu jeho umenie, každému umeniu jeho slobodu). V Úrade práce umiestnil kovové točne pod nájdené mramorové sokle na schodisku.

SkryťVypnúť reklamu

K ich príbehu patria udalosti po roku 1945, keď boli okrem odsunu časti maďarskej menšiny z južného Slovenska do Sudet a do Maďarska systematicky odstraňované i pamätné sochy a miesta, pripomínajúce maďarskú históriu. Aj sochy mešťanov z 19. storočia boli zo soklov odstránené v atmosfére paušálneho vymazávania historických stôp po roku 1945. Dodnes sú uložené v depozite a ich podstavce s menami znázorňovaných postáv zostali desaťročia otočené k stene tak, aby ich nebolo možné čítať.

Z tohto historického aktu urobil autor umelecký čin. Divákovi umožnil natočiť si sokel podľa ľubovôle. Dal mu na výber, akú verziu histórie chce vystavovať.

História, ako ju poznáme, je daná len do istej miery. Hoci je len málo skutkov, ktoré sú od motivácie až k svojmu naplneniu jednoznačné, nielen interpretácia dejín je problémom, ešte väčším je politický výber – na čo spomínať a čo zabúdať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 228
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 9 502
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 367
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 961
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 961
  6. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 771
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 768
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 161
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  2. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  3. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  4. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  5. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  7. Miroslava Moncmanová: "Ruský izrazec", alebo, keď na kachličkách trónil Lenin
  8. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 481
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 616
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 234
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 531
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 064
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 019
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 654
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu