Mesto ako bojisko sôch

Transart Communication ponúkol netradičné využitie verejného priestoru.

V rámci akcie Ilony Németh sa po pešej zóne Komárna pohyboval žeriav so zabalenou sochou. Okoloidúci diváci sa rozhorčovali nad umiestnením ďalšieho pamätníka v meste a v napätí očakávali, kde a komu bude postavený.(Zdroj: TRANSART COMMUNICATION)

Diskusia o rôznom čítaní histórie sa v Komárne mení na bojisko, kde umiestnenie každej figúrky (ide väčšinou o figurálne spracované sochy) znamená značkovanie teritória.

Pri prechádzke centrom Komárna nájdete na každom kroku aspoň jednu pamätnú tabuľu, či sochu. Sochy tu, zdá sa, vznikajú živelne; slovenská (matičiarska) iniciatíva postaví sochu sv. Cyrila a sv. Metoda na štátnej ceste a maďarská sochu sv. Štefana na hlavnom ťahu mestom. Jedna nacionalistická skupina načierno osadí pamätník vďaky za Trianon na slovenskej strane mosta, iná na maďarskej strane vztýči memento rozdelenia Uhorska (Justice for Hungary).

Článok pokračuje pod video reklamou

Nielen v meste „pamätníkovej vojny“, ale podobne i inde na Slovensku sochy nižšej umeleckej kvality predstavujú podľa potrieb deformovanú historickú pravdu, ktorá iba dopĺňa portfólio nacionalistických prezentácií politických subjektov. Čo chcú sochy v tradicionalistickej retroestetike, so starodávnym obsahom povedať svojim súčasníkom v 21. storočí?

Protipól konformizmu

Jednou z rozšírených teórií je, že Slovensko, ktoré takpovediac premeškalo európske národno-buditeľské 19. storočie, ho dnes takto dýchavične doháňa. Táto zvláštna retroaktivita a vztyčovanie sôch, ktorých možnosť vzniku nie je nijako spochybňovaná, však môže byť i nebezpečnejšia už svojou blízkosťou k zdiskreditovanej agende národného socializmu.

V kontraste k ultratradičným umelcom, akí sú zväčša konformnými realizátormi sôch vo verejnom priestore, vznikol v Komárne festival súčasného umenia Transart Communication, Public Dialog. Kurátori a umelci Ilona Németh a József R. Juhász sem pozvali dvadsať slovenských a maďarských autorov, ktorí vytvorili niekoľko dočasných diel či intervencií do mestského priestoru. Divákom otvorili mesto ako miesto, ktoré sa v posledných rokoch stalo neuveriteľným bojiskom sôch realizovaných ako politická objednávka na propagáciu.

Medzi najzaujímavejšie diela výstavy patrili práce, ktoré sú umiestnené v budove komárňanského Úradu práce. Nápis na chátrajúcej fasáde bývalého župného domu od Jara Vargu v dvojjazyčnom znení je citátom kritika nacionalizmov A. Graylinga: „Kultúrne dedičstvo nie je to isté ako národná identita.“

Texty ako stopa po starom odstránenom nápise pôsobia, akoby tu boli odjakživa. Na území dvoch odlišných historických pamätí, ktoré sa navzájom vylučujú, divák hľadá vysvetlenie, kedy a kým za posledných sto rokov mohol byť text napísaný či strhnutý.

Akú verziu histórie chcete?

Podobným spôsobom reagoval na problematiku i Michal Moravčík v práci Der Zeit ihre Kunst, der Kunst ihre Freiheit (dobový nápis z viedenského Secession: Každému obdobiu jeho umenie, každému umeniu jeho slobodu). V Úrade práce umiestnil kovové točne pod nájdené mramorové sokle na schodisku.

K ich príbehu patria udalosti po roku 1945, keď boli okrem odsunu časti maďarskej menšiny z južného Slovenska do Sudet a do Maďarska systematicky odstraňované i pamätné sochy a miesta, pripomínajúce maďarskú históriu. Aj sochy mešťanov z 19. storočia boli zo soklov odstránené v atmosfére paušálneho vymazávania historických stôp po roku 1945. Dodnes sú uložené v depozite a ich podstavce s menami znázorňovaných postáv zostali desaťročia otočené k stene tak, aby ich nebolo možné čítať.

Z tohto historického aktu urobil autor umelecký čin. Divákovi umožnil natočiť si sokel podľa ľubovôle. Dal mu na výber, akú verziu histórie chce vystavovať.

História, ako ju poznáme, je daná len do istej miery. Hoci je len málo skutkov, ktoré sú od motivácie až k svojmu naplneniu jednoznačné, nielen interpretácia dejín je problémom, ešte väčším je politický výber – na čo spomínať a čo zabúdať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 888
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 214
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 017
  4. Najužitočnejšia appka 7 478
  5. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 6 112
  6. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 518
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 858
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 301
  9. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 4 083
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 871

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súd odsúdil Rybaniča, dostal tri roky podmienečne

Filip Rybanič sa musí Kaliňákovi ospravedlniť.

PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Nepobúrila vás Serenina karikatúra? Asi ste normálni

Politická korektnosť je ohrozením slobody.

EKONOMIKA

Vietnamské bistrá na Slovensku. Čo sú zač?

Vietnamské jedlá sa stávajú obľúbenými aj v Paríži, Berlíne či v Prahe.

Dnes Píše Matúš Ritomský

Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru

Naozaj nás Čaputová a Štefunko ohrozujú rovnako ako Kotleba?

Neprehliadnite tiež

Lipa: Pri džezákoch som nezaváhal. Chcem ukázať ešte veľa dobrej hudby

Prečítajte si tipy speváka z tohto ročníka festivalu.

Herečka Šencová: Pre tehotenstvo som musela spomaliť, už nie som ako víchor

Jedna z hlavných postáv seriálu Som mama v rozhovore pre SME.

Nevedeli, koho vychovali. Raketový nástup Timothée Chalameta nie je náhoda

Hviezda romance Daj mi svoje meno dostala rolu po boku Steva Carella.

Začína sa prehliadka najlepších festivalových filmov

Organizátori Be2Can vybrali 12 filmov.