Rozprávkový príbeh o odvážnej Gerde, ktorá putuje až do zasneženého kráľovstva, aby vyslobodila svojho kamaráta Kaia od kliatby Snehovej kráľovnej, je pre deti od piatich rokov naozaj dobrodružným i estetickým zážitkom.
Režisérom Jurajovi Bielikovi a Antonovi Korenčimu sa podarilo spojiť všetky vizuálno-akustické prostriedky inscenácie do uceleného javiskového koncertu, ktorý diváka zaujme svojou nápaditosťou, vtipom a tajuplnou atmosférou rozprávkového sveta.
Scénické a kostýmové výtvarníčky Barbora Gálisová a Lucia Šedivá vytvorili na javisku obrázok ako z disneyovky. Na bielej scéne, uprostred vejúcich ľahkých závesov, vedú vysoké schody zdobené cencúľmi k trblietajúcemu sa kráľovskému trónu. Neľútostne mrazivé prostredie dotvára silný vietor znázornený vejúcou bielou plachtou a pohyb hercov zmietajúcich sa v hrôzostrašnom počasí.
Vďaka nápaditým kostýmom sa aj herci menia na takmer animované bytosti akoby vystrihnuté z filmového plátna. Štyri herečky tvoriace voiceband sa popri speve menia na strašidelné stromy so zasneženými konármi či na krásne pestrofarebné kvietky. Fantáziou hýril aj návrh kostýmu havranieho muža s predĺženými končatinami a prítulného plyšového soba.
Dominantnou zložkou inscenácie bola scénická hudba (Juraj Bielik) doplnená spevom a nevšednými zvukmi, ktoré pomocou mikrofónov a niekedy i jednoduchých hudobných nástrojov vytváral na javisku voiceband. Aj táto symfónia spevu a zvukov prispela k vytvoreniu tajuplnej a mrazivej atmosféry snehového kráľovstva.
Herci kreovali svoje postavy, vzhľadom na rozprávkový charakter, s miernou štylizáciou, odstupom, zvýšeným apelom na diváka, zvýraznením verbálnych i vizuálnych prostriedkov.
Zvláštnou kapitolou je herecká interpretácia Anny Javorkovej. Ako nadprirodzená bytosť – Snehová kráľovná si môže dovoliť teatrálnosť, mierny pátos a dokonca aj básnickú javiskovú reč s neprirodzenými dôrazmi zosilenú mikrofónom. No neuškodilo by, keby svoj takmer neustály očný kontakt s publikom (možno v snahe o väčšiu interakciu) namierila smerom ku kolegom na javisku.
Ak divadlo Malá scéna malo ambíciu svojou prvou premiérou osloviť detského diváka s úmyslom získať a vychovať si ho, tak ich rozhodnutie uviesť rozprávku Snehová kráľovná bolo naozaj správne.
Autor: Marcela Beňová