SME

Literát, ktorý zablúdil do divadla?

Větrné mlýny vydali impozantnú zbierku hier, próz a básní J. A. Pitínskeho Všecko napsané.

Jan Antonín Pitínský (vlastným menom Zdeněk Petrželka) sa narodil v roku 1955 v Zlíne. Vystriedal množstvo povolaní, od roku 1990 sa venuje výhradne divadelnej réžii, doteraz vytvoril približne 90 inscenácií, za mnohé z nich získal najrôznejšie ocenenia.Jan Antonín Pitínský (vlastným menom Zdeněk Petrželka) sa narodil v roku 1955 v Zlíne. Vystriedal množstvo povolaní, od roku 1990 sa venuje výhradne divadelnej réžii, doteraz vytvoril približne 90 inscenácií, za mnohé z nich získal najrôznejšie ocenenia. (Zdroj: MICHAL RESL)

Vyše deväťstostranová kniha textov najvýraznejšieho súčasného českého divadelného režiséra, ktorý kedysi povedal, že len náhodou zablúdil od literatúry do divadla, obsahuje tvorbu z rokov 1987 až 1992. Dnes tvrdí, že odvtedy už nič nenapísal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na záver knihy Všecko napsané (Větrné mlýny, Brno) pripojil Jan Antonín Pitínský krátke charakteristiky jednotlivých textov. Je to skvelá bodka za všetkými tými hrami, prózami, básňami a hrôzami (ak použijeme podtitul tejto obsahovo i graficky nevšednej zbierky), rozkošné šantenie autora, očareného možnosťami jazyka. Pohráva sa s ním, ale i s čitateľom (a možno aj sám so sebou) naprosto neopakovateľným spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

Básne z igelitových vriec

Pri básňach, ktoré pred rokmi z igelitových vriec plných rôznych lístkov vybral kamarát Martin Reiner, napríklad píše: „Jsem mu vděčný, hlavně mu buďte vděčné vy, papírky, které byste jinak shnily nebo vyhozeny do popelnice tady před domem č. p. 326 laškovaly s marností." Koľkože tých veršov vlastne napísal? „Bylo toho hodně," hovorí pre SME, „ale Reiner to vybral tak, jak má být: poskrovnu."

Inde opisuje bizarné spôsoby vzniku niektorých textov. Betlém sa rodil priebežne, ako sa hra skúšala v Divadle na provázku (Režisér Morávek: „On mi tam hraje Javorský, chce hrát Anděla, tak rychle, rychle, prosil bych text pro Anděla, nejlíp rýmovaný, nejlíp tak do půl šesté.")

Pri Pokojíčku, čo mala byť hra o tom, že zo stola spadne lyžička a ako to rodina komentuje, zasa odrazu nastúpili konvencie a písanie v nedeľu, keď bolo autorovi dobre, takže znenazdajky sa z toho stala akoby dráma.

SkryťVypnúť reklamu

Naozaj pre nikoho?

Nad všetkým však dominuje Pitínskeho neustála pochybnosť o svojej tvorbe, skromnosť a pokora. Jedna hra „pro nikoho nebyla a mně se zdálo, že není ani pro mě", iný text vraj držal pohromade len preto, že v ňom hrali jedineční ľudia.

Prípadný pocit, že ide len o autorovu literárnu štylizáciu pre potreby tejto knihy, okamžite strácate pri osobnom kontakte. „Vidíte sám," hovorí, „něco si představit dopředu a pak fabulovat, jak správný autor mám mít schopnosti, toho nejsem ani hoden, neboť to neumím. Proto i tolik vražd v těch hrách a všelijakých nedopsaností kolem."

A za slávnu Matku sa dokonca dosť hanbil. Lenže práve nadčasová Matka, napísaná a uvedená v roku 1988, bola udalosťou českého alternatívneho divadla, doslova zjavením, a je malým zázrakom, že sa túto paródiu na ideológiu komunistického režimu podarilo dostať na javisko.

SkryťVypnúť reklamu

A to isté platí aj o jeho prvotine Ananás, inscenovanej v tom istom predrevolučnom roku.

Pod ochotníckym rúškom

Udialo sa to všetko v legendárnom brnianskom súbore, ktorý Pitínský, dnes považovaný mnohými za najvýraznejšieho českého divadelného režiséra, založil a viedol (a pomenoval nenápadne ako Ochotnícky krúžok). Ansámbl sa po revolúcii spojil s HaDivadlom, kde Pitínský istý čas pôsobil ako režisér.

Jeho výnimočná autorsko-režijná poetika však veľmi rýchlo zaujala mnohé ďalšie špičkové české divadlá a v pamäti sú aj štyri Dosky za réžiu Ignoranta a šialenca v Slovenskom národnom divadle.

Ale späť od režiséra k literátovi. Vyše deväťstostranová kniha obsahuje šesť hier (Matka, Pády, Buldočina, Park, Pokojíček, Betlém), prózy (Praha, Wolker a Bezruč, Jedoun a Medoun), poéziu (Lulku tatíčkovi) a epilóg (Wilsonův madridský podzim).

SkryťVypnúť reklamu

Spomienka na Stoku

Editor Radim Kopáč tam pritom ešte nezaradil texty, ktoré vznikli v autorskej spolupráci (napríklad aj s bratislavskou Stokou, zato jej herečka Lucia Piussi sa nečakane vynára v Pitínskeho poézii), alebo na motívy či úpravou prác iných autorov, ďalej korešpondenciu a, samozrejme, ani mnohé preklady z poľštiny či slovenčiny (napríklad Slobodove diela Láska či Armagedon na Grbe).

Všetky texty sú z rokov 1987 až 1992, odvtedy vraj nepíše. Ťažko sa tomu verí, no pri debate, či to možno brať vážne, pripúšťa len nejaké písanie do divadelných programov či odpovede na listy. „Úplně psát čili být celý časem psaní, to již nikoliv," hovorí.

A na otázku, ktorý z textov v ňom spätne pri príprave knihy vyvolal najsilnejšie emócie, pomerne prekvapujúco uvedie nedokončenú prózu Jedoun a Medoun, určenú chlapcom v deviatej triede. Ba možno aj ôsmej. „Bože, a což by to nečetli i sedmáci, kdybych to úctyhodně dopsal?"

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 43 123
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 892
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 430
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 141
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 877
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 826
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 750
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 693
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 646
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 476
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 063
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 801
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 061
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 700
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 035
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťZatvoriť reklamu