Ak sa nakrúcajú filmy o rodine, treba počítať s tým, že najlepším hercom sa raz stane ten, kto má iba desať rokov.
BRATISLAVA. Dušu, a ktovie, možno aj srdce, má drevo, kameň, popol. A radosť, strach, neplecha alebo spánok sú fascinujúce nielen u človeka, ale aj pri túlavom psíkovi, capovi a malom kozliatku. Tiež ich raz ohraničí narodenie a smrť. Taliansky režisér Michelangelo Frammartin zašiel do horskej dedinky v Kalábrii, aby o tom mohol nakrútiť film – Štyrikrát. Na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava zaň včera dostal Grand Prix.
Zbytočne by naň chodili tí, čo by sa radi precvičili v talianskom jazyku, alebo by si ho chceli aspoň vypočuť. Nie je v ňom žiadny dialóg. Diváci filmu Štyrikrát dostanú namiesto príbehu príležitosť na meditáciu a namiesto hereckých výkonov uvidia hravú etudu zo života kozieho stáda. Frammartin v tomto prostom prostredí vyrastal a film nakrúcal pomaly, skoro päť rokov. Porota v Bratislave pomerne stručne zhodnotila, za čo hlavnú cenu dostal: „Za lyrickú evokáciu cyklu života a smrti.“
Nechajte punkerov
Ako najlepší režiséri z festivalu odchádzali dvaja. Bulhar Dragomir Šolev nakrútil jednu časť svojho filmu Prístrešok v punkerskej detskej izbe, a tú druhú zasa v opustenej kuchyni a obývačke. Rodičia sa zbytočne snažia rozprávať so svojím malým punkerom – on má teraz obdobie vzdoru a všetok obdiv obracia k anarchii. Šolev z toho nerobí väčšiu drámu, ako by bolo namieste. Jednoduchým dialógom pri krátkej večernej ceste v autobuse skvelo vystihol, že rodičovskú lásku nič tak ľahko nezničí.
Rumunský režisér Constantin Popescu nazval svoj film Portrét mladého bojovníka. Stroho, naturálne a neznesiteľne v ňom rozpráva o protikomunistickom odboji, ktorý sa v Rumunsku udržal od roku 1944 do päťdesiatych rokov. Svetovému publiku ukázal dva typy fanatikov. Tých, čo vládli a viac ako zbraní sa pritom báli viery svojich nepriateľov. A tých, ktorí nevideli v živote nijaký iný zmysel, ak im upreli slobodu.
Filmy sa teraz presunú
V Bratislave sa dnes festival končí papučovou nocou. Premietanie sa začne o 23.59. V jednej kinosále zahrajú Mesto, Machete a víťazný film z Benátok Somewhere od SophieCoppola. V druhej Revolevr o extrémnych športoch, triler The Box a Počiatok.
Súčasne sa festival presunie do Košíc (12. – 14. november), Banskej Bystrice (15. – 16. 11.) a Žiliny (17. – 18. 11.). Víťazné filmy sa už premietať nebudú, kópie sa museli vrátiť.
Čo keď je to pravda
Programový riaditeľ festivalu Matthieu Darras dopredu hovoril, že v súťaži sa tento rok zišli filmy o prírode a rodine.
Vo filme Strom zasnívané dievčatko uverí, že v obrovskom strome na ich záhrade si našla miesto duša jeho mŕtveho otca. Každý by ho už chcel spíliť, lebo zavadzia a svojimi koreňmi robí veľké škody, ale ani jej mama nevylučuje, že by to mohla byť pravda. Charlotte Gainsbourg dostala za túto postavu cenu pre najlepšiu herečku.
A na záver ešte jeden boj, konkrétne boj o vlastný život. V kanadskej dráme 10 a pol sa do tejto úlohy musí pustiť agresívny chlapec z polepšovne. Niet skoro nikoho, kto by veril, že by ešte mohol byť v živote niekedy šťastný, takže presvedčiť sa musí sám.
Cena pre najlepšieho herca za to patrí Robertovi Naylorovi. Neuveriteľné, že pochopil problém svojej postavy a vytušil bolesť jeho duše – pretože názov filmu oznamuje jeho vek.
Víťazi Medzinárodného filmového festivalu Bratislava
GRAND PRIX:
ŠTYRIKRÁT
režiséra
Michelangela Frammartina (Za lyrickú evokáciu cyklu života a smrti.)
NAJLEPŠÍ REŽISÉR
EX-AEQUO
Dragomir Sholev
za film
PRÍSTREŠOK (Za, s nezvyčajným zmyslom pre humor, do detailov vykreslený portrét generačných rozdielov.)
EX-AEQUO
Constantin Popescu
za film
PORTRÉT MLADÉHO BOJOVNÍKA (Za umenie zobraziť boj za slobodu utlačovanej krajiny.)
NAJLEPŠIA HERČKA
Charlotte Gainsbourg
vo filme
STROM (Za silný charakter ženy bojujúcej za znovu navrátenie svojej rodiny do rovnováhy po tragickej smrti.)
NAJLEPŠÍ HEREC
Robert Naylor
vo filme
10 ½ (Za divokú a výnimočnú interpretáciu chlapca bojujúceho za svoj vlastný život.)
CENA ZA NAJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNY FILM
FAMÍLIA
režisérov
Mikaela Wiströma, Alberta Herskovitsa (Za intímny prístup pri vykresľovaní rodinnej cesty a veľkej drámy a velebenie lásky za krutých okolností.)
CENA ZA NAJLEPŠÍ KRÁTKY FILM
AKO SA ZBIERA LESNÉ OVOCIE
režisérky
Eliny Talvensaari (Pozornosť drobným detailom a štruktúram a jemná práca so zvukom spolu vytvárajú hypnotickú atmosféru vo filme, kde problémy malej komunity odrážajú závažný súčasný celosvetový problém.)
FIPRESCI JURY AWARD
10 ½
Autor clanku