Výpoveď o vnútornom svete zraňovaného človeka

V bratislavskej Danubiane je výstava Jozefa Jankoviča Svedectvo na okraji.

Jozef Jankovič: Červený klin, 1990 (výrez).(Zdroj: LADISLAV SNOPKO)

Ťažisko Jankovičovej výstavy tvoria novšie diela, ale nechýbajú ani ukážky z prelomu 80.a 90. rokov.

Jozef Jankovič, jedinečná osobnosť nášho sochárstva, predstavuje pod názvom Svedectvo na okraji výber z tvorby v bratislavskej Danubiane.

Umelcov prednes charakterizuje expresivita: uplatňuje ju na motíve človeka. Popisný realizmus, ktorý panoval v rokoch jeho nástupu na výtvarnú scénu, Jankovič nikdy neakceptoval, hoci jeho talent stvárniť ľudskú figúru je výnimočný.

Využil postupy, ktoré priniesli umelci skupiny Nového realizmu (parížska obdoba popartu), a začal časti kompozícií odlievať do farebných umelých hmôt, pričom ako formu použil rukavice a pančuchy.

Symbol ohrozenia

Stvárnenie častí i celkov postavy, kde chýba detail, konfrontoval vo výslednej kompozícií s geometrickým prvkom. Tvorivo tak reagoval na dominantnú tendenciu 60. rokov, neokonštruktivizmus.

V obsahoch a posolstvách diel však prekročil estetickú hranicu podnetov, z ktorých čerpal. Ľudská figúra v jeho kompozíciách kričí a trpí deformovaná, utláčaná, lámaná, rozpoltená, či dokonca rozorvaná geometrickým prvkom, ktorý symbolizuje ohrozenie obmedzenia jej slobodnej existencie a integrity v súčasnej spoločnosti.

Jankovič si zásadné východiská svojej individuálnej autorskej poetiky, ktorú ako celok môžeme zaradiť do tendencie novej figurácie, ponechal dodnes. Obmieňa a inovuje jej podobu, obohacuje ju o aktuálne prístupy a technológie zodpovedajúce meniacej sa dobe. Jeho ambícia autenticky vypovedať o vnútornom svete človeka zraňovaného spoločnosťou a zároveň dať najavo, že hovorí o svojom súčasníkovi, ho k tomu nútila rovnako v čase, keď slávil ako autor najvýznamnejších pomníkov a nositeľ cien prestížnych medzinárodných výstav spoločenské úspechy, ako aj počas normalizácie, keď ho odsúdili do zabudnutia.

Sugestívna ukážka zrelosti

Ani to, že sa nemohol dvadsať rokov zúčastňovať na oficiálnych výstavách doma a médiá o ňom mlčali, ho neodradilo od náročnosti na vlastnú tvorbu. Namiesto sôch, ktoré predpokladajú finančné zdroje, sa venoval kresbe, šperku i reliéfu a v grafike ako prvý na Slovensku začal pracovať s počítačom. Počítačové grafiky zasielal tajne na výstavy do cudziny, kde získal svetové uznanie.

Spoločenská zmena roku 1989 bola pre neho výzvou: zapojil sa do umeleckého diania. Bol prvým porevolučným rektorom Vysokej školy výtvarných umení. Túto konvenčnú akadémiu zmenil na dynamický, voči svetu otvorený organizmus, ktorý žije dodnes.

Výstava Svedectvo na okraji je sugestívnou ukážkou zrelosti Jankovičovho sochárskeho talentu, jeho schopnosti zvládnuť plochu i priestor rovnako komornými ako monumentálne cítenými kompozíciami. Viaceré diela na nej prítomné majú svoj, dnes už slávny príbeh: boli súčasťou významných medzinárodných prehliadok v zahraničí a nie menej významných domácich expozícií.

Pri pohľade na ne, rovnako ako na práce, ktoré tu majú premiéru, môže divák prežívať umelcovo angažovanie v tom najlepšom slova zmysle. Angažovanie za ideály humanizmu a za ochranu integrity ľudskej osobnosti jeho strhujúcim poukázaním na zradnosť situácie, v ktorej žijeme, ktorej sme súčasťou.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 10 643
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 774
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 122
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 986
  5. Kam do tepla v januári? 2 533
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 344
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 334
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 239
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 314
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 098

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil.

Neprehliadnite tiež

Režisér Gejza Dezorz: Komerčné televízie idú svojou cestou, aj keď je divák už vzdelanejší

Detektív Dušo by mohol byť playboy, keby ho nemaskovali. Vyrieši však aj záhadu ukradnutej klobásky

Pohoda separuje najlepšie. Slovenský festival má prvý raz európsku cenu

Podujatie tímu Michala Kaščáka premenilo v Holandsku jednu z rekordného počtu siedmich nominácií.

Ján Ďurovčík hľadá Bambuľku. Výchovnému seriálu nemohol odolať

Muzikál potrebuje inú Bambuľku, hovorí. Akú hľadá?

Michelle Williams nakrúcala po Spaceyho škandále zadarmo

Niektoré scény z filmu Všetky prachy sveta museli natočiť odznova.

RECENZIA

Dvojitý milenec šokuje otvoreným sexom. Ale erotický thriller to nie je.

Od filmu Françoisa Ozona dopredu radšej nič nečakajte.