Výpoveď o vnútornom svete zraňovaného človeka

V bratislavskej Danubiane je výstava Jozefa Jankoviča Svedectvo na okraji.

Jozef Jankovič: Červený klin, 1990 (výrez).(Zdroj: LADISLAV SNOPKO)

Ťažisko Jankovičovej výstavy tvoria novšie diela, ale nechýbajú ani ukážky z prelomu 80.a 90. rokov.

Jozef Jankovič, jedinečná osobnosť nášho sochárstva, predstavuje pod názvom Svedectvo na okraji výber z tvorby v bratislavskej Danubiane.

Umelcov prednes charakterizuje expresivita: uplatňuje ju na motíve človeka. Popisný realizmus, ktorý panoval v rokoch jeho nástupu na výtvarnú scénu, Jankovič nikdy neakceptoval, hoci jeho talent stvárniť ľudskú figúru je výnimočný.

Využil postupy, ktoré priniesli umelci skupiny Nového realizmu (parížska obdoba popartu), a začal časti kompozícií odlievať do farebných umelých hmôt, pričom ako formu použil rukavice a pančuchy.

Symbol ohrozenia

Stvárnenie častí i celkov postavy, kde chýba detail, konfrontoval vo výslednej kompozícií s geometrickým prvkom. Tvorivo tak reagoval na dominantnú tendenciu 60. rokov, neokonštruktivizmus.

V obsahoch a posolstvách diel však prekročil estetickú hranicu podnetov, z ktorých čerpal. Ľudská figúra v jeho kompozíciách kričí a trpí deformovaná, utláčaná, lámaná, rozpoltená, či dokonca rozorvaná geometrickým prvkom, ktorý symbolizuje ohrozenie obmedzenia jej slobodnej existencie a integrity v súčasnej spoločnosti.

Jankovič si zásadné východiská svojej individuálnej autorskej poetiky, ktorú ako celok môžeme zaradiť do tendencie novej figurácie, ponechal dodnes. Obmieňa a inovuje jej podobu, obohacuje ju o aktuálne prístupy a technológie zodpovedajúce meniacej sa dobe. Jeho ambícia autenticky vypovedať o vnútornom svete človeka zraňovaného spoločnosťou a zároveň dať najavo, že hovorí o svojom súčasníkovi, ho k tomu nútila rovnako v čase, keď slávil ako autor najvýznamnejších pomníkov a nositeľ cien prestížnych medzinárodných výstav spoločenské úspechy, ako aj počas normalizácie, keď ho odsúdili do zabudnutia.

Sugestívna ukážka zrelosti

Ani to, že sa nemohol dvadsať rokov zúčastňovať na oficiálnych výstavách doma a médiá o ňom mlčali, ho neodradilo od náročnosti na vlastnú tvorbu. Namiesto sôch, ktoré predpokladajú finančné zdroje, sa venoval kresbe, šperku i reliéfu a v grafike ako prvý na Slovensku začal pracovať s počítačom. Počítačové grafiky zasielal tajne na výstavy do cudziny, kde získal svetové uznanie.

Spoločenská zmena roku 1989 bola pre neho výzvou: zapojil sa do umeleckého diania. Bol prvým porevolučným rektorom Vysokej školy výtvarných umení. Túto konvenčnú akadémiu zmenil na dynamický, voči svetu otvorený organizmus, ktorý žije dodnes.

Výstava Svedectvo na okraji je sugestívnou ukážkou zrelosti Jankovičovho sochárskeho talentu, jeho schopnosti zvládnuť plochu i priestor rovnako komornými ako monumentálne cítenými kompozíciami. Viaceré diela na nej prítomné majú svoj, dnes už slávny príbeh: boli súčasťou významných medzinárodných prehliadok v zahraničí a nie menej významných domácich expozícií.

Pri pohľade na ne, rovnako ako na práce, ktoré tu majú premiéru, môže divák prežívať umelcovo angažovanie v tom najlepšom slova zmysle. Angažovanie za ideály humanizmu a za ochranu integrity ľudskej osobnosti jeho strhujúcim poukázaním na zradnosť situácie, v ktorej žijeme, ktorej sme súčasťou.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 285
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 896
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 993
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 481
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 917
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 914
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 754
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 547
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 545
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 540

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.