Predpremiéra premiéry

Vysokoškolskú výučbu fotografie zaviedla na Slovensku bratislavská VŠVU

Požiarnik, 2008.(Zdroj: BORIS NÉMETH)

Výstava nazvaná Predpremiéra, usporiadaná v Stredoslovenskej galérii, mapuje dvadsaťročný vývoj vysokoškolského vzdelávania v oblasti fotografie na Slovensku.

BANSKÁ BYSTRICA. Pred rokom 1989 mohli slovenskí uchádzači o štúdium fotografie absolvovať tento odbor len na FAMU v Prahe. Bezprostredne po roku 1989 došlo na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení k založeniu štúdia fotografie a postupne tento proces vyústil do založenia samo〜statnej katedry fotografie a nových médií.

Na Slovensku výučbu fotografie zaviedla prvýkrát práve VŠVU.

Zrozumiteľné členenie

Výstava Predpremiéra, realizovaná v Stredoslovenskej galérii pod kurátorskou taktovkou Ľuba Stacha, ukazuje premeny pedagogického procesu a jeho študentských výstupov počas sledovaného obdobia. Tieto premeny, samozrejme, súvisia jednak so zmenami pedagógov na niektorých postoch, ale aj v reflexii súčasných podôb a problémov vo vývoji fotografie a umení vôbec.

Štruktúra výstavy má veľmi jasné a pre diváka zrozumiteľné členenie. Odkrýva totiž ťažiskové charakteristiky v procese výučby. Úvodnú prezentáciu zaujímajú výsledky prípravného kurzu fotografie pre prvý ročník, ktorý v súčasnosti vedie Jana Hojstričová a ktorého úlohou je sprostredkovať praktické i teoretické zručnosti.

Hoci ide o výučbu začínajúcich študentov fotografie, študentské výsledky vonkoncom nie sú len elementárnymi cvičeniami, ale skutočne sa v prácach premieta snaha pedagóga viesť študentov k samostatnému fotografickému premýšľanou a uvažovaniu.

Video a tvorivé dielne

Samostatnou časťou výstavy sú projekcie videa, ktoré sa začalo formovať na katedre hneď v jej začiatkoch. Učebné plány katedry sa totiž nikdy neredukovali iba na fotografickú výpoveď. Technický obraz, či už vo svojej statickej, alebo pohyblivej rovine, tvoril prirodzenú súčasť vzdelávania.

Práve v tejto otvorenosti je katedra fotografie a nových médií špecifická, netrvá na ortodoxnosti fotografického prejavu, ale dokáže študenta podporiť aj v jemu blízkych výtvarných disciplínach.
Pomerne rozsiahlou časťou výstavy sú prezentácie výsledkov tvorivých dielní. Tie sú mnohokrát vedené tímovo, a to vedúcim pedagógom ateliéru a významnou osobou z domáceho alebo zahraničného umeleckého prostredia.

Veľmi silnú tradíciu takto organizovaných krátkodobých workshopov má najmä ateliér Ľuba Stacha, ktorý doslova programovo napĺňa túto stratégiu. K spolupráci prizval napríklad Jindřicha Štreita, Roba Kočana, Ivana Kafku, Annu Stricklandovú a ďalších.

Presahy do iných médií

Sekcia Dokumentu je zaujímavá najmä svojím datovaním. Zvýšený záujem o dokumentárnu fotografiu sa na škole zaznamenáva až na prelome 20. a 21. storočia. Po období, sledujúcom skôr výtvarné podoby fotografie, prichádza akoby na scénu nový vizuálny postoj študentov voči svetu, ktorý je racionálnejší a vecnejší.
Podobne by sme mohli nadviazať aj na časť výstavy nazvanú Portrét. Téma portrétu je prítomná od počiatkov fotografického vzdelávania na VŠVU. Obsahuje množstvo podôb od experimentálnych polôh až po portréty súčasníkov.

Pre diváka iste najinteraktívnejšou časťou je Laboratórium, ktoré je postavené na experimente, inštalácii, presahoch do iných médií. Hľadanie nových výrazových prostriedkov často viedlo študentov k experimentovaniu s fotografickou technikou, manipuláciou s obrazom, kombináciou fotografie a textu a pod.

Pre diváka iste najinteraktívnejšou časťou je Laboratórium, postavené na experimente, inštalácii, presahoch do iných médií.

Prečo Predpremiéra?

Charakteristickou črtou celej výstavy je neuveriteľná názorová i vizuálna pestrosť prác študentov. Tá stojí na individuálnom vedení každého jedného študenta vedúcim pedagógom ateliéru (Ľubo Stacho, Miro Švolík, Silvia Saparová či predtým aj Milota Havránková a Filip Vančo). Snahou jednotlivých pedagógov je v diskusiách so študentom vytvoriť priestor pre jeho vlastnú umeleckú profiláciu a schopnosť osobných a autentických formulácií.

Prečo Predpremiéra? Katedra fotografie a nových médií oslavuje v tomto roku 20. výročie svojho založenia. Premiéra – akási sumarizácia všetkého, čo za tých dvadsať rokov bolo vytvorené a zrealizované, prebehne počas budúcoročného Mesiaca fotografie (november 2011). Výstava Predpremiéra tak vytvára priestor pre počiatok diskusií pedagógov na katedre o tom, akú skutočnú podobu bude mať „Premiéra“.
K výstave bol vydaný katalóg, ktorého texty napísal Ľubo Stacho.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 965
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 079
  3. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 700
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 249
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 299
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 073
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 298
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 756
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 623
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 454

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Divadlo z Pasáže o láske: Neprebudený je tu ktosi iný ako Ondráš Machuľa

Herci s mentálnym hendikepom v novej hre najviac riešili partnerský trojuholník

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsaťtisíc. Náhradu žiada na súde.

Tej chvíle sa Tom Hanks bál. Pobozkal sa s Antoniom Banderasom

Zomrel režisér Jonathan Demme. Pozrite si jeho revolučné filmy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop