SME

Predpremiéra premiéry

Vysokoškolskú výučbu fotografie zaviedla na Slovensku bratislavská VŠVU

Požiarnik, 2008.Požiarnik, 2008. (Zdroj: BORIS NÉMETH)

Výstava nazvaná Predpremiéra, usporiadaná v Stredoslovenskej galérii, mapuje dvadsaťročný vývoj vysokoškolského vzdelávania v oblasti fotografie na Slovensku.

BANSKÁ BYSTRICA. Pred rokom 1989 mohli slovenskí uchádzači o štúdium fotografie absolvovať tento odbor len na FAMU v Prahe. Bezprostredne po roku 1989 došlo na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení k založeniu štúdia fotografie a postupne tento proces vyústil do založenia samo〜statnej katedry fotografie a nových médií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku výučbu fotografie zaviedla prvýkrát práve VŠVU.

SkryťVypnúť reklamu

Zrozumiteľné členenie

Výstava Predpremiéra, realizovaná v Stredoslovenskej galérii pod kurátorskou taktovkou Ľuba Stacha, ukazuje premeny pedagogického procesu a jeho študentských výstupov počas sledovaného obdobia. Tieto premeny, samozrejme, súvisia jednak so zmenami pedagógov na niektorých postoch, ale aj v reflexii súčasných podôb a problémov vo vývoji fotografie a umení vôbec.

Štruktúra výstavy má veľmi jasné a pre diváka zrozumiteľné členenie. Odkrýva totiž ťažiskové charakteristiky v procese výučby. Úvodnú prezentáciu zaujímajú výsledky prípravného kurzu fotografie pre prvý ročník, ktorý v súčasnosti vedie Jana Hojstričová a ktorého úlohou je sprostredkovať praktické i teoretické zručnosti.

Hoci ide o výučbu začínajúcich študentov fotografie, študentské výsledky vonkoncom nie sú len elementárnymi cvičeniami, ale skutočne sa v prácach premieta snaha pedagóga viesť študentov k samostatnému fotografickému premýšľanou a uvažovaniu.

SkryťVypnúť reklamu

Video a tvorivé dielne

Samostatnou časťou výstavy sú projekcie videa, ktoré sa začalo formovať na katedre hneď v jej začiatkoch. Učebné plány katedry sa totiž nikdy neredukovali iba na fotografickú výpoveď. Technický obraz, či už vo svojej statickej, alebo pohyblivej rovine, tvoril prirodzenú súčasť vzdelávania.

Práve v tejto otvorenosti je katedra fotografie a nových médií špecifická, netrvá na ortodoxnosti fotografického prejavu, ale dokáže študenta podporiť aj v jemu blízkych výtvarných disciplínach.
Pomerne rozsiahlou časťou výstavy sú prezentácie výsledkov tvorivých dielní. Tie sú mnohokrát vedené tímovo, a to vedúcim pedagógom ateliéru a významnou osobou z domáceho alebo zahraničného umeleckého prostredia.

Veľmi silnú tradíciu takto organizovaných krátkodobých workshopov má najmä ateliér Ľuba Stacha, ktorý doslova programovo napĺňa túto stratégiu. K spolupráci prizval napríklad Jindřicha Štreita, Roba Kočana, Ivana Kafku, Annu Stricklandovú a ďalších.

SkryťVypnúť reklamu

Presahy do iných médií

Sekcia Dokumentu je zaujímavá najmä svojím datovaním. Zvýšený záujem o dokumentárnu fotografiu sa na škole zaznamenáva až na prelome 20. a 21. storočia. Po období, sledujúcom skôr výtvarné podoby fotografie, prichádza akoby na scénu nový vizuálny postoj študentov voči svetu, ktorý je racionálnejší a vecnejší.
Podobne by sme mohli nadviazať aj na časť výstavy nazvanú Portrét. Téma portrétu je prítomná od počiatkov fotografického vzdelávania na VŠVU. Obsahuje množstvo podôb od experimentálnych polôh až po portréty súčasníkov.

Pre diváka iste najinteraktívnejšou časťou je Laboratórium, ktoré je postavené na experimente, inštalácii, presahoch do iných médií. Hľadanie nových výrazových prostriedkov často viedlo študentov k experimentovaniu s fotografickou technikou, manipuláciou s obrazom, kombináciou fotografie a textu a pod.

SkryťVypnúť reklamu

Pre diváka iste najinteraktívnejšou časťou je Laboratórium, postavené na experimente, inštalácii, presahoch do iných médií.

Prečo Predpremiéra?

Charakteristickou črtou celej výstavy je neuveriteľná názorová i vizuálna pestrosť prác študentov. Tá stojí na individuálnom vedení každého jedného študenta vedúcim pedagógom ateliéru (Ľubo Stacho, Miro Švolík, Silvia Saparová či predtým aj Milota Havránková a Filip Vančo). Snahou jednotlivých pedagógov je v diskusiách so študentom vytvoriť priestor pre jeho vlastnú umeleckú profiláciu a schopnosť osobných a autentických formulácií.

Prečo Predpremiéra? Katedra fotografie a nových médií oslavuje v tomto roku 20. výročie svojho založenia. Premiéra – akási sumarizácia všetkého, čo za tých dvadsať rokov bolo vytvorené a zrealizované, prebehne počas budúcoročného Mesiaca fotografie (november 2011). Výstava Predpremiéra tak vytvára priestor pre počiatok diskusií pedagógov na katedre o tom, akú skutočnú podobu bude mať „Premiéra“.
K výstave bol vydaný katalóg, ktorého texty napísal Ľubo Stacho.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Bohunka Koklesová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 40 277
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 844
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 207
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 238
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 139
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 640
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 625
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 102 957
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 469
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 726
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 793
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 038
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 656
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 996
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 742
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťZatvoriť reklamu