LITERÁRNY ŠTVRTOK

Divadlo v trojjazyčnom meste

Do náročnej úlohy sa pred vyše tridsiatimi rokmi pustil divadelný kritik a teoretik Ladislav Lajcha, keď sa podujal napísať dejiny vedenia Slovenského národného divadla od jeho začiatkov v roku 1920 do roku 1945. Tých tisícpäťsto strán textu nenadobudlo .

Do náročnej úlohy sa pred vyše tridsiatimi rokmi pustil divadelný kritik a teoretik Ladislav Lajcha, keď sa podujal napísať dejiny vedenia Slovenského národného divadla od jeho začiatkov v roku 1920 do roku 1945. Tých tisícpäťsto strán textu nenadobudlo knižnú podobu, ale vyšlo na interné potreby - v troch častiach v rokoch 1971 až 1975. Až teraz vychádza Lajchova práca knižne vo dvoch zväzkoch pod názvom Zápas o zmysel a podobu SND 1920 - 1938. Dokumenty 1. a Divadlo v rokoch vojny, SND 1939-1945. Dokumenty 2. (Divadelný ústav, Bratislava).

Zakladanie divadla v trojjazyčnom meste, v celkom novom štáte, bez profesionálov a bez obecenstva bolo problémom, ktorý riešili mnohí, no vždy len čiastočne, nekompletne a nikdy nie tak, aby boli spokojní všetci. Lajcha sa, pochopiteľne, sústredil na vedenie divadla, ktoré bolo v daných podmienkach prioritné, a ukazuje, že to bol zložitý proces. Začína sa érou Bedřicha Jeřábka, majiteľa Východočeského divadla, v marci 1920 povereného vedením SND. Dôkladne preskúmal české i slovenské archívy, aby zistil čo najviac podrobností o zakladaní novej kultúrnej inštitúcie. Spolu s ním malo mať akúsi dozornú funkciu Družstvo SND, ktoré však zlyhalo na celej čiare a do dejín divadla sa zapísalo skôr svojimi dobrými úmyslami; aj jemu venuje Lajcha osobitnú kapitolu. Jeřábek mal svoj súbor, repertoár i divadelný fundus, no vydržal riaditeľovať len do roku 1922, najmä pre rozpory s Družstvom SND. Autor citlivo rozlišuje medzi plánmi a možnosťami, a hoci priznáva Jeřábkovi isté zásluhy, jednako len hovorí, že nemal umeleckú autoritu a „ignoroval skutočnosť, že malo ísť o vytvorenie slovenského divadla“.

To sa nepodarilo ani ďalšiemu riaditeľovi Oskarovi Nedbalovi. Kapitola o ňom patrí k najdramatickejším, lebo boj o SND nadobúdal politické rozmery a vyostroval sa čoraz väčšmi. Až napokon Nedbal skončil v roku 1930 samovraždou. Lajcha predstavil aj Nedbalovo obdobie vo všetkej jeho protirečivosti, nespúšťajúc zo zreteľa poslovenčenie a profesionalizáciu SND. Paradoxne však musel konštatovať, že ani po rozdelení činohry na českú a slovenskú v roku 1932, za nového riaditeľa Drašara, sa návštevnosť slovenských predstavení nezvýšila.

Autor knihy bohato zdokumentoval pôsobenie tvrdého obchodníka s divadlom Antonína Drašara a patričnú pozornosť venuje reakciám ľudáckych kruhov na jeho činnosť, demonštráciám, policajným akciám a podobne. Doslova epické partie. V tých rokoch už vyrástli aj slovenskí profesionálni herci (Borodáč, Borodáčová, Meličková a i.).

V druhom zväzku sú publikované iba archívne materiály z čias vojny, keď už divadlo bolo poštátnené, no vynárali sa ťažkosti iného druhu: repertoárové (hranie českých a ruských hier), personálne (rasovo prenasledovaný Gregor, politicky nevyhovujúci Bagar), organizačné či politické (požiadavky Nemcov). Dokumenty sú dostatočne výrečné, ilustrujú i ľudské vlastnosti jednotlivých aktérov. Oba zväzky nestratili aktuálnosť dodnes, najmä v otázke financovania divadla či komercializácie. Aj tu sa potvrdzuje neblahá všemocnosť peňazí.

Toto dielo bude mať verejnú prezentáciu zajtra, 7. júna o 18.00 h v bratislavskom Zichyho paláci.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 188
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 914
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 622
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 732
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 368
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 350
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 187
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 896
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 449
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 412

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovensko.sk bude vyzerať ako gmail. Toto sú nové e-schránky

Eseročky budú mať povinne aktivované schránky od júla. Za služby evidencie vozidiel sa bude dať zaplatiť kartou.

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Skúsili sme prejsť ilegálne z Mexika do USA. Americký policajt by na nás vystrelil

Oscarový režisér nakrútil unikátnu virtuálnu realitu Mäso a piesok.

Iva Bittová: Umelci zarábajú menej ako remeselníci. Je to ponižujúce

Česká speváčka so slovenskými koreňmi žije v Spojených štátoch. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

Národná galéria konečne našla dielo pre svetovú udalosť, účasť však ignorovala

Nekonvenčná rebelka Jana Želibská je ozdobou benátskeho Bienále